System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
quantum logo 2019Tworzenie raportów jest jednym z zadań kierowników magazynu. Ujęta w raportach wydajność procesów, czy rezultaty osiągane przez poszczególnych pracowników, stanowią podstawę do ocen i ciągłego doskonalenia magazynu.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Tworzenie raportów jest czynnością rutynową, wymagającą jednak dużej systematyczności i staranności. W tak dynamicznym środowisku pracy jak magazyn, gdzie priorytety często ulegają zmianom, a decyzje trzeba podejmować bezzwłocznie, na ręczne tworzenie raportów może zabraknąć czasu. Dlatego wszędzie tam, gdzie pracę można zautomatyzować, warto to czynić. Pozwala to zaoszczędzić czas, zminimalizować ryzyko błędu ludzkiego, a menedżerom skupić na innych, pilnych obowiązkach.
 
Automatyczne tworzenie raportów, to jedna z elementarnych funkcji systemów magazynowych klasy WMS (Warehouse Management System). Systemy te mogą dostarczyć rozbudowanych, ale też, co równie ważne, silnie spersonalizowanych raportów, dostosowanych do specyfiki magazynu i potrzeb konkretnego odbiorcy.
 
Zalety raportów generowanych przez system WMS:
  • szybkość opracowania
  • dostęp do aktualnych informacji w czasie rzeczywistym
  • łatwa zmiana zakresu danych i przedziału czasu
  • prosta obsługa,
  • nie wymagająca specjalistycznej wiedzy
  • wiele opcji graficznej wizualizacji
  • udostępnianie i eksport raportów w wybranym formacie
Spoglądając na raporty pod kątem czasu jaki obejmują, wyodrębnić można dwie kategorie. Pierwsza z nich służy do bieżącego, operacyjnego zarządzania magazynem. Druga to zestawiania tworzone w celach statystycznych, służące do analizy funkcjonowania magazynu, poszukiwania wąskich gardeł i oceny pracowników.
 
Operacyjne wskaźniki magazynu – dashboardy

Operacyjne wskaźniki pracy magazynu, zwane też kokpitami menedżera, prezentują aktualny wgląd w kondycję magazynu. Pozwalają reagować na bieżące wyzwania, takie jak nagłe nagromadzenie zleceń transportowych czy mała ilość towaru w miejscach zbiórki.

Do przykładowych wskaźników operacyjnych należą:
  • ilość zleceń do realizacji, w realizacji oraz zakończonych
  • zajętość magazynu
  • liczba aktywnych (pracujących) magazynierów, wózków
  • ilość wykonanych zleceń transportowych na użytkownika
  • ilość opóźnionych załadunków
  • liczba nośników w magazynie
  • ilość miejsc w obszarach magazynu
Raporty analityczne

Raporty analityczne pozwalają ocenić kondycję magazynu w szerszej perspektywie. Wchodzące w ich skład zestawiania mają charakter historyczny. Ułatwiają rzetelne podsumowanie minionych okresów, stanowią podstawę do wyciągnięcia wniosków i optymalizacji pracy magazynu. Do raportów tego typu, zaliczyć można między innymi:

Średni czasy operacji

System WMS wylicza średni czas operacji magazynowych w wyznaczonym horyzoncie czasu. Do najczęściej analizowanych operacji należą: dostawy, załadunki, wysyłki, uzupełnienia, proste i złożonych zlecenia transportowe.

Zbyt długie, niezadawalające czasy wykonania tych operacji, mogą świadczyć o potrzebie zmiany topografii magazynu, wydzielenia lub reorganizacji stref magazynowych, czy też modyfikacji metody kompletacji.

Wydajność magazynierów

Oprogramowanie WMS udostępnia listę zadań wykonanych przez każdego magazyniera. Program może gromadzić informacje o czasie wykonania poszczególnych operacji, ilości, objętości i masie przetransportowanego towaru.

Stosując analizę porównawczą, można obiektywnie ocenić pracę poszczególnych magazynierów. Ułatwia to podejmowanie decyzji w sprawie premii i wyznaczanie celów do osiągnięcia.

KPI magazynu

Automatyczne obliczanie i prezentacja dowolnych KPI: stopień wykorzystania magazynu, szybkość rotacji, średnia liczba wydanych towarów w zamówieniu, poprawność zbiórki czy zgodność stanów. Wskaźniki KPI pozwalają zrewidować funkcjonowanie magazynu, prześledzić jakość poszczególnych procesów. Stanowią prosty, wymierny sposób na określenie trendów i weryfikację wprowadzanych zmian.

Śledzenie partii – genealogia produktu

Zdolność systemów WMS do gromadzenia szczegółowej wiedzy o operacjach, ma znaczenie nie tylko dla oceny sprawności magazynu. Informacje te są również niezbędne w procesie tworzenia historii produktu. Oprogramowanie WMS w sposób kompleksowy zestawia informacje o czynnościach jakim produkt został poddany, wraz z czasem wykonania i osobą za nie odpowiedzialną.

To niektóre, spośród najczęściej wykorzystywanych, zestawień i raportów tworzonych przez informatyczne systemy magazynowe. Z troski o bezpieczeństwo wrażliwych danych, systemy WMS pozwalają powiązać dostępu do raportów z poziomem uprawnień pracownika. Bardzo przydatną cechą systemów magazynowych WMS, jest możliwość samodzielnego tworzenia i konfiguracji raportów. Dzięki temu, użytkownicy mogą w każdym momencie dostosować raporty do nowych potrzeb, bez konieczności zlecania prac producentowi oprogramowania.

Autor: Marek Wiązowski
Źródło: www.quantum-software.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top