Skala cyberzagrożeń rośnie, świadomość firm – szczególnie tych z sektora MSP – wciąż jest niewystarczająca, a nowe regulacje i rozwój AI niosą ze sobą poważne wyzwania – to najważniejsze wnioski z dyskusji na temat bieżących wyzwań cyberbezpieczeństwa dla polskiego biznesu. Między innymi o nich rozmawiali uczestnicy panelu „Cyberbezpieczeństwo”, odbywającego się w ramach tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Widoczna, intensywna obecność tematyki bezpieczeństwa cyfrowego w programie największej imprezy biznesowej w Europie Centralnej to także znaczący sygnał – podkreślają eksperci.

Jak pokazały badania, generatywna sztuczna inteligencja może zwiększyć produktywność zespołów deweloperskich nawet o 45% i przyspieszyć czas rozwoju projektu o 30% . Firma SoftServe jest w gronie organizacji, które zdecydowały się, już nie testowo, a w realnej pracy projektowej, wesprzeć swoje zespoły narzędziami GenAI. Sztuczna inteligencja wkracza do gry i staje się realnym wsparciem w rozwijaniu projektów klienckich.

W ciągu ostatniego roku Polska staje się coraz bardziej dynamicznym polem dla innowacji w sektorze Przemysłu 4.0, mimo iż wiele firm nadal zmaga się z wyzwaniami ekonomicznymi i organizacyjnymi. Raport "Stan Przemysłu 4.0 w Polsce 2024", opracowany przez APA Group, rzuca światło na obecny stan technologii i transformacji cyfrowej w polskich przedsiębiorstwach. Jego wyniki dostarczają wartościowych wskazówek dotyczących przyszłych kierunków rozwoju.

Bez inwestycji w infrastrukturę – zarówno centrodanową, jak i energetyczną – rozwój AI może wyhamować. Powód? Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję przetwarzają ogromne ilości danych, co z kolei istotnie zwiększa konsumpcję energii. Sęk w tym, że jest ona coraz droższa i po prostu zaczyna jej brakować.

W obliczu stale rosnących wyzwań rynkowych, firma Action podjęła decyzję o ambitnym podejściu do najbliższych lat, koncentrując się na wdrożeniu nowoczesnych technologii oraz strategicznych przejęciach. Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli spółki, planowane działania obejmują implementację systemu ERP Microsoft Dynamics oraz szereg automatyzacji z użyciem sztucznej inteligencji.

Rossmann zlecił PSI dostawę systemu zarządzania magazynem PSIwms i modułu Warehouse Automation Control PSImfc do swojego nowego centrum dystrybucyjnego na Węgrzech.

BPSCWedług Adecco w ciągu najbliższych 5 lat rynek pracy zmieni się diametralnie. Znikną bowiem 83 miliony pozycji, a powstanie tylko 69 milionów nowych. Największe spadki dotkną głównie posady w administracji oraz sektory związane z bezpieczeństwem, przemysłem i handlem.

Drastyczne załamania w globalnych łańcuchach dostaw w ostatnich latach zmusiły firmy do gruntowej zmiany swojej polityki. Organizacje chcą, aby produkcja odbywała się blisko rynków krajowych lub wręcz w ich obrębie. Obecnie 47% dużych europejskich i amerykańskich firm już zainwestowało w reshoring swojej produkcji, a 72% opracowuje strategię reindustrializacji lub już ją wdrożyło.

proAlpha PolskaCelem Manufacturing-X jest stworzenie cyfrowego przemysłu sieciowego umożliwiającego wymianę danych pomiędzy przedsiębiorstwami. Przemysł sieciowy jest podstawą zrównoważonego rozwoju, cyfrowych modeli biznesowych i nowej europejskiej gospodarki danych. Jaką wartość dodaną można konkretnie osiągnąć poprzez tę inicjatywę?

Cyberataki bazujące na podsłuchu to zagrożenie, którego nie należy lekceważyć. Prowadzący je przestępcy przechwytują dane przesyłane pomiędzy dwoma urządzeniami, np. podczas rozmowy telefonicznej. Wykrycie podsłuchu zanim napastnik zdoła wykorzystać przechwycone informacje do własnych celów jest trudne – atakom tego typu nie przypisuje się żadnych charakterystycznych sygnałów ostrzegawczych, które mogłyby wzbudzić czujność ofiary. W związku z tym warto zapoznać się ze sposobami działania przestępców praktykujących tę metodę, a następnie wdrożyć proaktywne środki ochrony przed nią.

proalpha PolskaproALPHA  rozszerza swoje portfolio przejmując Quiply Technologies GmbH (Quiply). Po przejęciu firmy Persis , dostawcy innowacyjnych rozwiązań do zarządzania zasobami ludzkimi i połączeniu jej z ekspertem w zakresie rejestrowania czasu pracy i bezpieczeństwa dostępu tisoware, przedsiębiorstwo podejmuje kolejny strategiczny krok, aby rozszerzyć portfolio produktów w zakresie HR.

COMARCHRusza wsparcie dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które ucierpiały w trakcie pandemii. Podmioty, które odnotowały w tym czasie spadek obrotów, mogą wnioskować do jednej z pięciu instytucji wskazanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości o dotację w wysokości od 50 do 540 tys. zł na inwestycje prowadzące do rozszerzenia lub dywersyfikacji działalności. Dofinansowanie może objąć koszty związane z transformacją cyfrową firmy, np. systemy do zarządzania produkcją, do zarządzania relacjami z klientami, systemy analityczne oraz e-commerce. Pierwsze środki popłyną do firm z sektora hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka i kultura.

Salesforce opublikował nowy raport State of Service, dzieląc się spostrzeżeniami ponad 5 500 specjalistów ds. obsługi klienta w 30 krajach – w tym 200 z Polski. Raport opisuje priorytety, wyzwania i strategie kształtujące obsługę klienta, w tym sposoby, w jaki zespoły wykorzystują sztuczną inteligencję oraz dane w celu zwiększenia przychodów, wydajności i zadowolenia klientów w obliczu rosnących oczekiwań.

Firma IFS wykazała w swoim najnowszym badaniu, że szefowie firm „dali się porwać” fali entuzjazmu towarzyszącej dynamicznemu rozwojowi sztucznej inteligencji. Oczekiwania co do zastosowania tej technologii w praktyce są ogromne, ale przedsiębiorstwa nie są jeszcze przygotowane na to, by im sprostać. „Przemysłowa sztuczna inteligencja: nowa przestrzeń dla produktywności, innowacji i konkurencyjności” (ang. Industrial AI: the new frontier for productivity, innovation and competition), to tytuł raportu podsumowującego badanie IFS przeprowadzone wśród 1700 osób zajmujących wysokie stanowiska zarządcze i kierownicze na całym świecie.

AI Chamber (Izba AI) to nowo powstała instytucja zrzeszająca już kilkadziesiąt startupów, firm, organizacji i NGO AI w Polsce, a docelowo w całym regionie CEE. Organizacja będzie m.in. wspierać odpowiedzialny rozwój AI, pomagać we wdrażaniu rozwiązań AI w biznesie i reprezentować interesy członków w dialogu z instytucjami. Jednym z pierwszych zadań AI Chamber będzie wypracowanie wspólnego stanowiska członków wobec dostosowania regulacji krajowych do europejskiego rozporządzenia AI Act i publikacja raportu z badania MŚP w kilku krajach europejskich.

Balton, największy polski producent wyrobów medycznych obecny w 80 krajach na 6 kontynentach, posiada złożone linie produkcyjne w kilku lokalizacjach w Polsce, gdzie zatrudnia ponad 600 pracowników. W ramach realizacji przyjętej strategii – uwzględniającej rozwój organizacji także od strony HR – Balton we współpracy z SD Worx SAP Solutions wdrożył SD Worx HR Cloud. Jest to chmurowe rozwiązanie oparte na SAP SuccessFactors oraz autorskich narzędziach SD Worx SAP Solutions (SD Worx), które usprawniają procesy kadrowo-płacowe.

Jedna trzecia firm w Polsce zamierza zwiększać wydatki na realizację transformacji cyfrowej w ciągu najbliższego roku, a 18% planuje zatrudniać nowych pracowników wspierających rozwój cyfryzacji organizacji. W trzeciej edycji badania KPMG, przeprowadzonego w partnerstwie z Microsoft, wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu wzrósł względem poprzedniego roku z 4,4 do 5,1 pkt w dziesięciostopniowej skali.

itintegro logo2015Dynamics Business Forum to realizowany od 2016 roku cykl spotkań dla przedstawicieli biznesu. Tym razem odbył się on w kwietniu, w 5 polskich miastach - Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie - pod znakiem nowej generacji systemów ERP i CRM oraz tematu sztucznej inteligencji. Zdobył zainteresowanie ze strony ponad 500 przedstawicieli biznesu!

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

ANEGISAutomatyzacja procesów biznesowych wyłania się jako kluczowy element strategii operacyjnej, umożliwiający firmom optymalizację zasobów, redukcję kosztów oraz poprawę jakości usług i produktów. Wdrożenie narzędzi i mechanizmów, które bazować będą na automatyzacji może wydawać się zadaniem złożonym, zwłaszcza dla średnich i dużych przedsiębiorstw, które zarządzają szerokim spektrum procesów biznesowych. Jak się tego podjąć, od czego zacząć i które obszary mogą stać się decydującymi?

SAPW obliczu stale rozwijającego się rynku technologii, firmy na całym świecie poszukują sposobów na poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie elastyczności swoich łańcuchów dostaw. Ericsson, światowy lider w dziedzinie 5G, technologii komunikacyjnych i usług, wybrał rozwiązanie SAP Integrated Business Planning for Supply Chain (SAP IBP), aby zwiększyć wydajność operacyjną swojej globalnej sieci łańcucha dostaw.

Sztuczna inteligencja sprawiła, że prowadzanie cyberataków stało się łatwiejsze. Pozwala między innymi na szybką identyfikację podatności ofiar na konkretne zagrożenia, a także jest w stanie napisać przestępcom gotowy złośliwy kod lub duże jego fragmenty. Jednak równocześnie może funkcjonować nie tylko jako narzędzie ofensywne – w rękach zespołów ds. cyberbezpieczeństwa staje się skutecznym rozwiązaniem ochronnym, wyrównującym szanse w walce pomiędzy firmami a cyberprzestępcami.

SAS zaprezentował lekkie, dostosowane do potrzeb poszczególnych branż modele sztucznej inteligencji do indywidualnego licencjonowania. To przełomowe rozwiązanie ułatwi organizacjom efektywne i zoptymalizowane wdrażanie technologii AI. Ogłoszenie miało miejsce podczas dorocznej konferencji SAS Innovate w Las Vegas.

BPSCWyniki badania pokazują, że pomimo rosnących inwestycji w oprogramowanie, wiele firm jest rozczarowanych jego efektami. Nawet 60% z nich przyznaje, że żałuje co najmniej jednej decyzji dotyczącej technologii podjętej w ciągu ostatniego roku lub półtora. Główne przyczyny niepowodzeń to wysokie koszty, trudności z wdrożeniem oraz problemy z dostawcami.

Jak wynika z raportu Capgemini World Property and Casualty Insurance Report 2024, tylko 8% ubezpieczycieli majątkowych i wypadkowych (P&C) jest uznawanych za „pionierów” w branży – systematycznie wyprzedzają głównych graczy rynkowych, dzięki efektywnemu wykorzystywaniu AI i automatyzacji do podejmowania świadomych decyzji czy dokładnych ocen ryzyka. Z drugiej strony, niemal 2 na 3 firm, jakie wzięły udział w badaniu uważa, że dzięki AI oszustów ubezpieczeniowych będzie mniej, a ocena ryzyka dokładniejsza.

Jeśli myślicie, że sztuczna inteligencja zlikwiduje część zawodów i wpłynie negatywnie na rynek pracy, to macie rację, ale nie do końca. Jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest bowiem potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy – twierdzą analitycy firmy doradczej IDC.

GECOSWdrożenie klasycznego systemu ERP w firmach handlowo- produkcyjnych bardzo często wiąże się ze żmudną, czasochłonną analizą przedwdrożeniową, serią długich cykli spotkań, a następnie procesem akceptacji planu wdrożenia, konfiguracją systemu i migracją danych. Na końcu jest oczywiście faza uruchomienia, stabilizacji i szkolenia pracowników. Tak zdefiniowany proces może trwać kilka miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet rok.

W ramach realizacji globalnej strategii "Carrefour 2026", Carrefour przeprowadza dalszą cyfryzację swoich operacji na rynku polskim. Firma wdrożyła nowoczesny system CRM opracowany przez Salesforce, który ma na celu ulepszenie interakcji z klientami oraz poprawę wydajności procesów obsługi klienta.

W epoce cyfrowej, gdzie przechowywanie danych w chmurze staje się coraz bardziej popularne, bezpieczeństwo danych staje się priorytetem. Zagrożenia cybernetyczne, w tym ataki typu zero-day, stanowią realne ryzyko dla przedsiębiorstw i użytkowników prywatnych. Jednak dzięki zaawansowanym technologiom antywirusowym możliwe jest skuteczne zapewnienie bezpieczeństwa danych w środowiskach chmurowych.

Grupa Amica od lat stawia na innowacje i cyfryzację. Najnowszym projektem było zakończenie migracji do SAP S/4HANA w skandynawskiej spółce Gram A/S, będącej częścią Grupy Amica. To ważny krok w procesie transformacji cyfrowej i sposób na adaptację w dynamicznym środowisku biznesowym.

Branża motoryzacyjna zawsze była i wciąż jest zdominowana przez mężczyzn. Tendencja ta utrzymuje się również w firmach IT, zajmujących się najnowocześniejszymi technologiami motoryzacyjnymi. Jak się okazuje, to właśnie niska reprezentacja kobiet w sektorze, zniechęca je do podjęcia pracy1. Dziś, w dobie niedoboru talentów na rynku pracy, wiele firm z tej branży doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że bez otwarcia się na kobiety, nie będą mieć szansy na rozwój. Aż 80% z nich deklaruje podejmowanie działań na rzecz zachęcania kobiet do podjęcia pracy2. Wygląda na to, że najlepszy czas dla kobiet na odważne wejście do branży automotive jest właśnie teraz.

Back to top