Billenium w PKP Przewozy Regionalne

Firma Billennium została wybrana przez spółkę PKP Przewozy Regionalne jako dostawca systemu informatycznego wspomagającego odprawę grup pasażerów oraz monitoring sprzedaży biletów na Pociąg Papieski.




Pociąg Papieski, stanowiący połączenie kolejowe między Krakowem a Wadowicami, zatrzymuje się w kilku znaczących dla wiernych miejscowościach – w których znajdują się bardzo ważne dla Papieża Jana Pawła II sanktuaria oraz kościoły – i obsługiwany jest przez nowoczesny, bardzo estetyczny pojazd szynowy będący wizytówką PKP Przewozy Regionalne. Jest to pierwsze w Polsce rozwiązanie monitoringu sprzedaży biletów kolejowych wykorzystujące również urządzenia mobilne – konduktorzy posiadają palmtopy, poprzez które mogą wprowadzać zmiany w systemie oraz otrzymywać bieżące informacje o rezerwacjach miejsc w obsługiwanych przez nich pociągach.

Pociąg Papieski

Idea uruchomienia Pociągu Papieskiego zrodziła się we wrześniu 2005 r. podczas pielgrzymki kolejarzy do Łagiewnik. Aby ją zrealizować zmodernizowane zostało 59 km linii kolejowych, wyremontowane zostały znajdujące się na tej trasie dworce i stacje, przygotowane zostały obok nich parkingi. Na trasie kursuje nowoczesny pociąg, oznaczony biało-żółtymi papieskimi barwami ze 160 miejscami, w tym ośmioma  przygotowanymi dla podróżnych niepełnosprawnych.

Pociąg 27 maja br. pobłogosławił Papież Benedykt XVI podczas swojej pielgrzymki do Polski. Pociąg rozpoczął regularne kursy – codziennie po 3 w jedną stronę - 3 czerwca 2006 r.

W trakcie jazdy, dzięki zainstalowanym monitorom, podróżni mogą obejrzeć multimedialną prezentację o Papieżu Janie Pawle II i o jego związkach z mijanymi na trasie Pociągu miejscowościami. Z myślą o podróżnych obcojęzycznych przygotowano dostępne przez słuchawki zainstalowane obok 20 foteli tłumaczenia prezentacji.

Pociąg łączy Kraków Główny z Wadowicami zatrzymując się na następujących stacjach: Kraków Płaszów, Kraków Łagiewniki, Skawina, Lanckorona oraz Kalwaria Zebrzydowska.

Podróżni dokonując opłaty za przejazd nie są zobowiązani do jazdy tylko jednym składem – w ciągu jednego dnia mogą wysiąść nawet na 2 stacjach pośrednich, udać się do pobliskich miejsc kultu i ruszyć w dalszą drogę następnym pociągiem. Aby zapewnić bezproblemowy przepływ podróżnych między poszczególnymi składami oraz umożliwić zorganizowanym grupom i indywidualnym podróżnym dokonywania wcześniejszej rezerwacji miejsc w Pociągu Papieskim, PKP postanowiły wyposażyć punkty obsługi klienta oraz konduktorów w elektroniczny system monitoringu sprzedaży biletów. Jako dostawcę umożliwiającego to oprogramowania wybrano Billennium.
Oficjalna strona Pociągu Papieskiego: www.pociag-papieski.pl

Szczegóły projektu

W Billennium projekt zamówiony przez PKP PR zrealizowano w ciągu jednego miesiąca – 28 maja br., na kilka dni przed udostępnieniem Pociągu podróżnym, system był gotowy i pomyślnie przeszedł wszystkie testy.
Architektura systemu wygląda następująco: centralny serwer obsługujący system znajduje się w siedzibie PKP PR w Poznaniu. Obecnie podróżni mogą kupić bilety w punktach obsługi klienta znajdujących się na wszystkich stacjach trasy Pociągu Papieskiego albo mogą dokonać rezerwacji telefonicznie bądź wysyłając e-mail. (Niebawem podróżni będą mogli także nabyć bilety wypełniając odpowiedni formularz na stronie www.pociag-papieski.pl i dokonując przelewu albo bezpośrednio u konduktorów w Pociągu).

Podczas dokonywania przez podróżnych rezerwacji system sprawdza dostępność żądanych miejsc; następnie je rezerwuje, jeśli są wolne; wystawia bilet i drukuje podróżnemu potwierdzenie wystawienia biletu. W tym potwierdzeniu znajdują się szczegóły związane z przejazdem, w tym np. numery miejsc w różnych składach i godziny ich odjazdów z określonych stacji, bowiem podróżni zazwyczaj wysiadają na trasie przejazdu, udając się do znajdujących się przy trasie Pociągu Papieskiego miejsc kultu i kontynuują później dalszą podróż następnym składem. W przypadku przejazdów większych grup, w sytuacjach, podczas których określone miejsca nie będą mogły być dostępne podczas całej trasy Pociągu, system będzie uwzględniał konieczność zamiany miejsc w trakcie jazdy, o czym będzie informował podróżnych we wręczanych im wraz z biletami raportach. Takie rozwiązanie umożliwi maksymalne wykorzystanie miejsc w Pociągu, nawet gdy część rezerwacji zostanie odwołana tuż przed planowanym odjazdem.

System może również dokonać automatycznego zwolnienia rezerwacji po przekroczeniu jej terminu ważności lub też na żądanie klienta może dokonać anulowania realizacji rezerwacji, w związku z czym z odpowiednim wyprzedzeniem zarezerwowane uprzednio miejsca ponownie uzyskają status dostępnych.

System przekazuje informacje o zajętości poszczególnych składów ich konduktorom wyposażonym w 10 palmtopów marki HP. W celu zapewnienia wysokiego bezpieczeństwa przesyłanych tą drogą informacji, do centralnego serwera w siedzibie PKP PR w Poznaniu dostęp mają tylko wybrane karty SIM znajdujące się w tych palmtopach. Zarówno palmtopy konduktorów jak i biura obsługi klienta na stacjach łączą się z centralnym serwerem za pośrednictwem łącz GPRS – w przypadku kas w punktach obsługi klienta na stacjach, w których nie było dostępu do Internetu, zainstalowano stacjonarne modemy GPRS.

System zawiera także moduł raportujący przesyłający informacje zarówno do konduktorów jak i do centrali w Poznaniu. Konduktorom obsługującym określony pociąg przekazywany jest raport o rezerwacjach miejsc pozwalający na sprawne rozlokowanie pasażerów. Na potrzeby Biura Marketingu PKP PR tworzone są raporty przedstawiające rezerwację oraz sprzedaż biletów w Pociągu. System kontroluje także pracę zalogowanych w nim konduktorów.

W najbliższym czasie system zostanie rozbudowany o następujące funkcjonalności: możliwość dokonywania przez podróżnych lub organizatorów wycieczek zorganizowanych zakupu biletów przelewem bankowym albo bezpośrednio u obsługi pociągu. Podróżni będą  mieli także możliwość zadawania pytań dotyczących liczby wolnych miejsc dostępnych w interesujących ich terminach uwzględniając również miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz obcojęzycznych. W tym celu będą mogli wypełnić formularz na stronie internetowej Pociągu Papieskiego.

Źródło: www.billenium.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top