Gdy mowa o tysiącach produktów, każde usprawnienie w zakresie ich magazynowania i przemieszczania ma ogromne znaczenie. Im mniej czasu poświęcamy na zarządzanie poszczególnymi procesami, tym mniejsze koszty ponosimy. Ta prosta zasada stoi u podstaw wykorzystywania narzędzi informatycznych w logistyce.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
W logistyce każda, pozornie najdrobniejsza czynność, przekłada się na czas i koszty. Każda bowiem, powtarzana setki bądź tysiące razy, oznacza godziny pracy, kilometry przebytych tras oraz tysiące metrów powierzchni magazynowej.

Dlatego właśnie w logistyce tak powszechnie stosuje się informatyzację i automatyzację. Firmy zarządzające milionami produktów (własnych, bądź swoich klientów), dążą do tego, by mieć dostęp do informacji w czasie rzeczywistym i by w sposób płynny, bez przestojów realizować kolejne zlecenia.

Sprawny magazyn dzięki WMS

Trudno wyobrazić sobie współczesną logistykę bez narzędzi informatycznych. Długopis, kartka i „wiedza tajemna” magazynierów, którzy na pamięć znali lokalizacje poszczególnych produktów dziś już się nie sprawdzi. Obecnie liczy się Bussines Intelligence, a jej podstawę w magazynach stanowi oprogramowanie typu WMS - Warehouse Management System.

Dzięki zintegrowanym ze sobą informacjom pracownicy magazynu z wyprzedzeniem wiedzą, kiedy mogą się spodziewać dostawy towaru od konkretnego dostawcy. A dzięki odpowiednim kodom, poszczególne produkty są w łatwy sposób identyfikowane. Na etapie przyjęcia towaru od razu wiadomo skąd pochodzi dany produkt oraz dla kogo jest przeznaczony (szczególne znaczenie ma to w magazynach usługowych, działających na rzecz wielu klientów).

System pozwala także na wskazanie najbardziej odpowiedniego miejsca składowania poszczególnych produktów, z uwzględnieniem zarówno bieżących stanów magazynowych (np. najpierw uzupełniamy braki), jak i z prognozą szybkości rotowania towarów (zgodnie z klasyfikacją ABC, gdzie A to towary rotujące najszybciej, a C – najwolniej).

Następnie, gdy produkt zostanie sprzedany, zamówienia są kompletowane i konsolidowane np. z uwzględnieniem wybranego rodzaju transportu czy też regionu dostarczenia, co ma duże znaczenie chociażby podczas realizacji usług dla sklepów internetowych.

Dzięki skomplikowanym algorytmom, nowoczesne programy umożliwiają prognozowanie sprzedaży i co za tym idzie, rotacji towarów, również z uwzględnieniem zmian sezonowych (np. związanych ze świętami lub z początkiem roku szkolnego). Wysokiej klasy narzędzia informatyczne powinny zmniejszać do minimum liczbę przesunięć wewnątrzmagazynowych.

Oprogramowanie WMS umożliwia przetwarzanie ogromnej ilości danych w taki sposób, aby wykorzystanie zasobów (zarówno ludzkich, jak i technicznych) było jak najbardziej efektywne. Dzięki dobrym narzędziom informatycznych praca w magazynie powinna być wykonywana szybko i bezbłędnie. Coraz częściej pomagają w tym również rozmaite maszyny – układnice, przenośniki czy sortery.

Programy stosowane w logistyce pozwalają uzyskać pełną kontrolę nad zamówieniami – co oznacza zarówno dostęp do aktualnych informacji na temat tego ile jakich produktów znajduje się w magazynie (i w którym miejscu), jak i sprawne sterowanie ruchem (np. optymalnym wykorzystaniem wózków widłowych). Automatyzacji podlega jednak nie tylko sam proces przemieszczania i składowania towarów, ale także tworzenie dokumentacji. Skutkiem nowoczesnych rozwiązań jest mniejsza liczba popełnianych błędów oraz wyższa efektywność wszystkich procesów.

W obecnych czasach możemy śmiało powiedzieć, że zaawansowanie informatyczne firmy logistycznej decyduje o jej przewadze rynkowej – podkreśla Urszula Rąbkowska z firmy XBS Group. – Mówimy tu nie tylko o WMS, ale również o zintegrowanych z nim aplikacjach ułatwiających zarządzanie materiałami promocyjnymi i produktami handlowymi.


Od aplikacji do platformy komunikacyjnej

Jeszcze do niedawna systemy informatyczne w firmach logistycznych opierały się na wewnętrznych aplikacjach magazynowych. Obecnie następuje odejście od systemów zamkniętych, na rzecz responsywnych platform komunikacyjnych. W takim systemie logistycznym zintegrowane są ze sobą rozmaite dane, a dzięki chmurze (cloud computing), zarówno dostęp do nich, jak i możliwości wykonywania zleceń stają się banalnie proste.

W naszym systemie pracownicy w firmach klientów mogą składać zamówienia na produkty znajdujące się w naszych magazynach zarówno przez call center, sms, jak również przez aplikację na komputerze lub w smartfonie – mówi Urszula Rąbkowska.


Doskonale sprawdza się to m.in. podczas akcji marketingowych realizowanych w sklepach z wykorzystaniem ekspozytorów produktów (POS). Przedstawiciel firmy (najczęściej merchandiser) będąc w konkretnym punkcie sprzedaży może określić, jakie materiały promocyjne są tam potrzebne. Jeszcze będąc na miejscu, może skorzystać z tabletu lub komputera, aby złożyć w magazynie zamówienie na konkretne ekspozytory. Możliwości konfiguracji takiego oprogramowania są bardzo szerokie i zależą głównie od indywidualnych potrzeb poszczególnych firm.

W sprawnym zarządzaniu łańcuchem dostaw bardzo istotna jest także możliwość śledzenia aktualnych statystyk zaprezentowanych w przejrzysty sposób. Klienci mają dostęp do danych prezentujących m.in. liczbę przyjętych, zmagazynowanych oraz wysłanych w skali miesiąca palet, dostaw, czy rodzajów towaru.

Rozwiązania jakimi dysponuje operator logistyczny nie tylko mają optymalizować pracę w magazynie, ale również powinny wspierać decyzje biznesowe klientów korzystających z usług danego operatora. Dzięki innowacyjnym systemom klienci zamawiają optymalne ilości materiałów, ponieważ system daje im wiedzę o ich realnym wykorzystaniu. W systemie można znaleźć zdjęcia, komentarze, dane logistyczne, statusy doręczeń, oprogramowanie pozwala również na przypisywanie do grup użytkowników konkretnych limitów ilościowych oraz na nadawanie im uprawnień.

Dziś stawiamy przede wszystkim na wizualizację. Łączymy dane, intuicyjne narzędzia oraz grafikę, aby wygenerować jak najwięcej informacji. Używamy mapy, kiedy mówimy o adresach. Gdy mówimy o zdarzeniach zawieszonych w czasie, używamy osi czasu -mówi Urszula Rąbkowska.


Rozmaici klienci mają jednak specyficzne oczekiwania. W związku z tym zdarza się, że aby zapewnić sprawną obsługę konkretnej firmie, konieczne jest przygotowanie oddzielnej aplikacji. Np. XBS Group dla jednego z klientów zbudował system do zamawiania sprzętu sezonowego. Aplikacja swoim wyglądem przypominała sklep internetowy, z którego korzystać mogli partnerzy chcący udostępnić w swoich punktach handlowych lub gastronomicznych meble ogrodowe z logo znanej marki. Aplikacja pozwalała składać zamówienia, informowała o stanie ich realizacji, prezentowała statystyki dostępności sprzętu, a także dawała możliwość drukowania i załączania dokumentów.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest Ekokalkulator, który w ramach naszej inicjatywy ekoPOSytywni planujemy udostępniać firmom zamawiającym materiały POS. Ekokalkulator to jedyna na polskim rynku aplikacja pozwalająca dokonać oceny ekologicznej danego materiału – od etapu projektu, po jego wyprodukowanie – mówi przedstawicielka firmy XBS Group.


Warto dokonać takiej analizy jeszcze przed zleceniem produkcji materiałów POS w celu sprawdzenia, czy zastosowano najbardziej ekologiczne z dostępnych rozwiązań. Ekokalkulacja może sprawić, że dana firma podejmie decyzję o zmianie projektu, aby zredukować swój negatywny wpływ na środowisko naturalne, a także w celu obniżenia kosztów, które przy nieoptymalnych materiałach POS mogą być naprawdę wysokie.

Możliwości zastosowania technologii informatycznych w logistyce jest więc bardzo wiele. Jedno jest pewne – każde ze stosowanych narzędzi docelowo służy usprawnianiu biznesu i generowaniu oszczędności. Dlatego IT w logistyce nie należy się obawiać. Wręcz przeciwnie – warto współpracować właśnie z takimi firmami, które w jak najszerszym zakresie wykorzystują nowoczesne oprogramowanie. Zazwyczaj oznacza to niższe koszty i najbardziej optymalne rozwiązania.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top