Strategiczne zarządzanie informacją kluczem do realizacji strategii firmy

Nasilająca się walka konkurencyjna, coraz mniejsza lojalność klientów, coraz krótsze cykle rynkowe, zmieniające się ustawicznie koszty surowców i energii, niezadowalające wykorzystanie mocy produkcyjnych, wzrost kosztów logistycznych, dynamika wzrostu kosztów i zapasów większa niż wzrost obrotów, a przy tym stały, czasami kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży – oto typowy, pełen wewnętrznych sprzeczności obraz niejednego nowoczesnego zakładu produkcyjnego w naszym kraju na przestrzeni ostatnich kilku lat.


Wszystkie wymienione i szereg innych jeszcze zjawisk wymuszają na kierownictwie współczesnego przedsiębiorstwa produkcyjnego konieczność zarządzania opartego na stałej analizie setek informacji ze wszystkich kluczowych obszarów działania firmy – produkcja, logistyka, finanse, sprzedaż i marketing, kapitał ludzki. Rzetelna, aktualna i podana na czas informacja staje się coraz częściej kluczowym czynnikiem sukcesu w skomplikowanej grze rynkowej. W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo dąży do realizacji określonych celów, znaczenie informacji biznesowej jest ogromne, a podejmowanie decyzji osób odpowiedzialnych za codzienne posunięcia gospodarcze musi opierać się na wiedzy, zarówno tej dotyczącej historii, teraźniejszości, jak i wiedzy związanej z planowaniem przyszłości. Takiej wiedzy dostarczają informatyczne systemy zaawansowanej analityki biznesowej i wspomagania decyzji zwane często systemami Business Intelligence (BI).

Oparte o hurtownię danych systemy BI pozwalają integrować rozproszone dane zgromadzone w różnych, często „wyspowych” systemach informatycznych firmy, np. systemie finansowo-księgowym, systemie sprzedażowym, magazynowym, do zarządzania środkami trwałymi, czy też systemach produkcyjnych, a w dalszej kolejności umożliwiają prowadzenie wszechstronnych analiz tych ogromnych często zbiorów danych i przetwarzanie ich w użyteczną biznesowo informację, która służy menedżerom do podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Można zatem powiedzieć, że u podstaw filozofii Business Intelligence leży założenie, że informacja jest strategicznym aktywem firmy i powinna być wykorzystywana do strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Nic dziwnego zatem, że współczesna definicja Business Intelligence mówi, że podana na czas i dokładna informacja jest w rękach kierownictwa firmy instrumentem kreowania przewagi konkurencyjnej, która umożliwia organizacji pokonanie rywali i stały wzrost wartości firmy. Logika tej definicji zawarta jest w „łańcuchu wartości” Business Intelligence: rozproszone dane przetwarzane są w użyteczną informację, która pozwala menedżerom podejmować właściwe decyzje, a to z kolei jest źródłem uzyskania przez przedsiębiorstwo trwałej przewagi konkurencyjnej, a w efekcie końcowym powoduje wzrost wartości przedsiębiorstwa.

Rozwiązania biznesowe, które oferuje InForum Business Intelligence to nowoczesne instrumenty zarządzania operacyjnego i strategicznego, które wspomagają procesy zarządcze i decyzyjne we wszystkich istotnych sferach działania współczesnego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Z powodzeniem mogą być wykorzystane do zarządzania efektywnością działania firmy (Performance Measurement), sprzedażą i marketingiem, łańcuchem logistycznym, kapitałem ludzkim, czy też cyklem życia produktu (Product Lifecycle Management). W sposób szczególny InForum znajduje zastosowanie w obszarze zarządzania finansowego –  przy planowaniu i budżetowaniu, w controllingu finansowym, zarządzaniu rentownością oraz zarządzaniu kosztami, zaawansowanej wielowymiarowej analityce i raportowaniu, prognozowaniu oraz wyznaczaniu trendów, czy też wyszukiwaniu zależności między danymi. InForum Business Intelligence wspomaga również wdrażanie zaawansowanych instrumentów zarządzania strategicznego takich, jak zrównoważona karta wyników (Balanced Scorecard) oraz zarządzanie wartością przedsiębiorstwa (Value-Based Management, Economic Value Added ), czy wreszcie monitoring ryzyka oraz zarządzanie kosztami, w tym tak nowoczesnych metodologii, jak rachunek kosztów działań (Activity Based Management).

Istotnym obszarem zastosowania InForum Business Intelligence jest również zarządzanie procesowe (Business Process Management), gdzie kluczem do ustawicznego doskonalenia procesów jest stały monitoring zdefiniowanych wcześniej mierników oraz pomiar poziomu realizacji wyznaczonych celów. W tym kontekście nowinką w zastosowaniu InForum jest wykorzystanie zaszytych w systemie narzędzi wskaźnikowych do monitorowania procesów MRPII w dużej firmie produkcyjnej, zgodnie z metodologią ABCD Olivera Wighta, stosowaną powszechnie w przedsiębiorstwach przemysłowych w Europie Zachodniej oraz Stanach Zjednoczonych. W ramach wdrożonej metodologii ABCD InForum pozwoliło usprawnić miedzy innymi takie obszary jak: obsługę klienta, wydajność produkcji, zarządzanie zapasami i kosztami oraz planowanie i harmonogramowanie. Zastosowanie pomiarów zdefiniowanych w tej metodologii mierników gwarantuje przedsiębiorstwu znaczną poprawę efektywności działania.

Cechą nowoczesnych systemów BI jest prezentacja graficzna wszystkich oferowanych przez rozwiązanie raportów, analiz, wskaźników, itp. w możliwie najbardziej przyjazny dla użytkownika sposób. Nie inaczej jest w InForum Business Intelligence, gdzie użytkownik po pierwsze sam decyduje, jakie informacje są mu potrzebne do sprawnego zarządzania na jego stanowisku, po drugie zaś może sam rozmieścić te informacje na ekranie komputera i nadać im przyjazną i wygodną dla siebie formę graficzną. W praktyce powstaje interfejs przypominający tablicę rozdzielczą z zegarami, kontrolkami i miernikami, który może niezbyt trafnie, ale powszechnie nazywany jest kokpitem menedżerskim. W celu lepszego zrozumienia zjawisk zachodzących w swoim przedsiębiorstwie menedżer analizujący dane w InForum ma możliwość – dzięki integracji kokpitu z różnymi narzędziami raportowania – drążenia danych (drill-through), to znaczy przechodzenia z widoków zagregowanych do danych mniej zagregowanych, czy nawet danych źródłowych.

InForum Business Intelligence jest jedynym jak dotąd polskim rozwiązaniem informatycznym o pełnej funkcjonalności Business Intelligence, które pod względem realizowanych funkcji jest całkowicie tożsame i porównywalne z renomowanymi produktami światowych liderów. Jest to oparty o hurtownię danych kompletny i w pełni zintegrowany system, który dzięki swojej modularnej budowie w istocie rzeczy stanowi środowisko do projektowania docelowych rozwiązań bez konieczności pracochłonnego i kosztownego programowania. InForum można zatem porównać z zestawem dziecięcych klocków, z których w zależności od potrzeb i inwencji twórcy powstaje warowny zamek lub wspaniały dom, albo też luksusowy jacht, czy może superszybki samolot. W praktyce biznesowej jest to na przykład raport nt. rentowności klientów lub analiza wydajności produkcji, a może analiza rotacji zapasów, czy też duży portal controllingowy obejmujący całe przedsiębiorstwo.

Jak zawsze w przypadku złożonych systemów informatycznych, których twórcy obiecują klientom „wymierne korzyści biznesowe”, rodzi się pytanie o ekonomiczną zasadność zastosowania rozwiązań klasy Business Intelligence. Pytania te są ze wszech miar uzasadnione, ze względu na skalę projektów BI, zaangażowane w nie środki i towarzyszące tym projektom ryzyko. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Accenture, jedną z najbardziej renomowanych firm doradczych na świecie, średni zwrot z inwestycji (ROI) w projekty BI w okresie pięciu lat sięgał ponad 430% (!), a mediana ROI liczona w tym samym okresie wyniosła 112%. Jednocześnie stwierdzono, że blisko połowa (49%) zrealizowanych projektów BI miała okres zwrotu poniesionych nakładów (payback period) krótszy niż jeden rok. Zarówno więc źródło tych danych, jak i same wielkości wydają się świadczyć, że bez wątpienia warto inwestować w systemy klasy Business Intelligence. Strategicznie zarządzane przedsiębiorstwo zarządza informacją w sposób strategiczny.

Źródło: www.inforum.pl
Autor: Krzysztof J. Podborowski, Dyrektor Handlowy

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top