ProTrace w skutecznym pakowaniu i kompletowaniu wysyłek

TOT.NOTProces kompletacji wysyłek jest jednym z najbardziej newralgicznych obszarów w ciągu realizacji zamówień klienta. We wcześniejszych etapach pracy nad zleceniem dokładaliśmy wielu starań, aby zapewnić wyprodukowanie najlepszego wyrobu. Satysfakcja klienta była naszym głównym celem. Na ostatnim etapie – pakowania i wysyłki - najmniejszy błąd w postaci na przykład niekompletności zamówienia lub pomyłki w wyborze towaru, może zniweczyć zadowolenie klienta i przesunąć na dalszy plan najlepsze cechy oferowanego wyrobu.

Podstawowym problemem przy zarządzaniu wysyłkami jest rzetelna informacja dostarczona pracownikowi o lokalizacji wyrobów (skąd i co należy pobrać), rejestracja wykonania pobrania i załadunku danych elementów do konkretnego opakowania oraz informacja o kompletności danej wysyłki.

Proponowany przez TOT.NET system ProTrace działa na urządzeniach mobilnych. Ma on za zadanie podpowiadać, rejestrować i udostępniać w czasie rzeczywistym informacje niezbędne w procesie kompletacji wysyłki. Przedstawiony poniżej opis funkcji kompletowania wysyłek stanowi wybrany wycinek możliwości jakie posiada system. Poza tym obszarem ProTrace może wspierać różne inne prace związane z zarządzaniem procesami logistycznymi i produkcyjnymi.

ProTrace studium przypadku -  kompletacja wysyłek

Kompletacja wysyłki na bazie systemu ProTrace to zestaw funkcjonalności, które obejmują kolejne etapy pracy pracownika realizującego wysyłkę.

Użytkownik systemu ProTrace pracuje głównie na bezprzewodowym terminalu przenośnym wyposażonym w czytnik kodów kreskowych. Rozpoczynając pracę, po włączeniu terminala, loguje się on do systemu podając nazwę i hasło użytkownika. Po zalogowaniu otrzymuje listę funkcji, do których realizacji ma nadane przez administratora prawa dostępu np. kompletacja wysyłek, drukowanie etykiet i raportów, korekty i inne potrzebne operacje, które wykonuje w sposób mobilny.

Proces kompletacji

Zazwyczaj w głównym systemie informatycznym przedsiębiorstwa generowane są informacje o wysyłkach wyrobów gotowych do poszczególnych klientów. Każda wysyłka zawiera dane o tym dla kogo jest utworzona oraz co i w jakiej ilości powinno być wysłane. System ProTrace w trybie on-line  udostępnia informacje o wygenerowanych wysyłkach pracownikowi kompletującemu (czyli użytkownikowi systemu).

Użytkownik ProTrace na terminalu bezprzewodowym widzi zawsze aktualną listę wszystkich wygenerowanych i nie skompletowanych wysyłek. Wybierając daną wysyłkę otrzymujemy listę towarów wraz z ilościami, które trzeba skompletować. Towary mogą być np. uszeregowane wg kolejności ich pobierania z magazynu. Przy każdej pozycji mogą być również inne podpowiedzi np. lokalizacja miejsca, z którego należy pobrać towar. Informacje tego typu bardzo są przydatne pracownikom. Skracają znacznie czas kompletacji i wpływają bezpośrednio na efektywność pracy.

Rozpoczynając pakowanie pracownik wprowadza numer skrzyni bądź opakowania (w zależności od przyjętego standardu charakteru jednostek opakowaniowych w przedsiębiorstwie). Przyjmijmy, że jednostką dla przedsiębiorstwa jest skrzynia. Jeśli skrzynie będą znakowane etykietą zawierającą numer skrzyni wydrukowany w kodzie kreskowym wówczas operacja wyboru skrzyni może odbywać się też przez skanowanie. Po wybraniu numeru pakowanej skrzyni pracownik rozpoczyna ciąg kolejnych skanowań numerów referencyjnych wyrobów pakowanych do danej jednostki opakowania. Przy każdym skanowaniu numeru referencyjnego system ProTrace automatycznie sprawdza czy dana pozycja jest na liście wysyłkowej. Jeśli skanowany towar nie znajduje się na liście to  terminal dźwiękiem i komunikatem na wyświetlaczu sygnalizuje błąd w kompletacji. Jeśli zeskanowany towar jest na liście to terminal podpowiada ilość, która powinna być spakowana. Pracownik może ją zmienić lub potwierdzić klawiszem „ENTER”. Wybrana pozycja znika z listy wysyłkowej kiedy zadeklarowana ilość w całości zostanie spakowana. Można zablokować pracownikowi możliwość edycji niektórych pól np. zmian ilości.

W przypadku gdy wysyłkę kompletujemy do wielu opakowań to po zakończeniu pakowania do jednej skrzyni pracownik wprowadza lub skanuje numer kolejnej. W ten sposób w systemie ProTrace zostaje zapisana informacja, że następne pozycje będą pakowane do nowego opakowania. W taki sam sposób odbywa się proces pakowania danej wysyłki aż do wyzerowania wszystkich pozycji. Wówczas wysyłka znika na terminalu z listy do realizacji. Każdą kompletację wysyłki można przerwać i rozpocząć przez dowolną inną osobę od stanu w jakim została przerwana. Fakt osób odpowiedzialnych za kompletację można automatycznie identyfikować za pośrednictwem logowania pracownika przed przystąpieniem do pracy.

W zależności od specyfiki danej firmy system można tak skonfigurować, aby umożliwić pakowania do danej wysyłki mniejszej lub większej ilości niż zadeklarowana w wysyłce, a następnie fakt ten odpowiednio zaraportować pokazując różnice.

Dla każdej wysyłki można wydrukować etykiety na każdą spakowaną skrzynię z informacją o odbiorcy, numerze wysyłki lub też opcjonalnie z pozycjami wyrobów i ilościami jakie zostały spakowane do skrzyni. Dla każdej wysyłki można także wydrukować listę wysyłkową z informacją jakie wyroby zostały zapakowane z podziałem na skrzynie.

W systemie ProTrace można dokonywać korekt przez wyjęcie danego towaru ze spakowanej już skrzyni. Procedura przebiega analogicznie jak pakowanie czyli: wybór wysyłki, podanie numeru skrzyni, skanowanie kodu wyrobu i podanie ilości. Jedyna różnica to podanie ilości ze znakiem minus. Korekty także można wykonywać w trakcie pakowania poprzez wprowadzenie ilości ze znakiem minus – w ten sposób zostanie skorygowana bieżąca wysyłka.

Jeśli jest taka możliwość po stronie głównego systemu informatycznego to informacja o zakończeniu kompletacji danej wysyłki może być automatycznie eksportowana z ProTrace do systemu głównego. Wówczas po zakończeniu kompletacji danej wysyłki automatycznie dokonywany jest export zebranych informacji i następuje zmienia status poszczególnych pozycji na „skompletowane”. W ten sposób po stronie systemu głównego widoczna jest informacja, które wysyłki już zostały zakończone i które czekają na kompletację.

Kompletacja wysyłek za pośrednictwem ProTrace pozwala na znaczne przyspieszenie i eliminację błędów związanych z pakowaniem. Pracownik posiada na terminalu zawsze aktualną i prawidłową informację o towarach i wysyłkach. Dodatkowe podpowiedzi ze strony ProTrace usprawniają pracę osób odpowiedzialnych za kompletację podwyższając nie tylko bezbłędność, ale też wydajność pracy. Kompletacja wysyłek z wykorzystaniem systemu ProTrace to krok w kierunku innowacji i pełnej satysfakcji klienta.

Źródło: www.totnet.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top