Zarządzanie nieruchomościami w firmach o wielu lokalizacjach

HICRON - ERP, SAP, Business IntelligenceAnalizy kosztów, śledzenie produktywności rentowności, planowanie sprzedaży – to tylko niektóre procesy biznesowe wymagające obsługi zintegrowanych systemów zarządzania. Z systemem klasy ERP ich uporządkowanie i integracja odbywa się z dużo większą łatwością. Jednakże w sytuacji, gdy firma posiada wiele oddziałów, zakładów, magazynów czy punktów sprzedażowych – oprócz typowego badania efektywności pojawiają się kolejne wyzwania. Jak rozliczać koszty utrzymania nieruchomości na poszczególne obiekty? Jak przypisywać zyski do konkretnych placówek? W jaki sposób oceniać rentowność pojedynczych jednostek, w oderwaniu od spółki? Udzielenie odpowiedzi na te pytania wykracza poza standardowe możliwości systemu ERP, wymagając zastosowania dedykowanego rozwiązania do zarządzania nieruchomościami, takiego jak SAP Zarządzanie Nieruchomościami (SAP RE-FX).
Dlaczego SAP?

Rozwiązanie SAP Zarządzanie Nieruchomościami wyróżnia komplet narzędzi wspierających w jednym zintegrowanym systemie pełen cykl życia nieruchomości i wszystkie procesy z nim związane. SAP Zarządzanie Nieruchomościami umożliwia sprawną obsługę nieruchomości od momentu jej pozyskania, poprzez administrowanie obiektem, planowanie kosztów i przychodów oraz rozliczenia wartości rzeczywistych. Oprócz możliwości obniżenia kosztów administracyjno-księgowych, dzięki SAP RE-FX można uzyskać wiarygodną informację na temat efektywności wykorzystywanego majątku.

Wśród innych zalet wymienianych przez użytkowników rozwiązania SAP jest również doprowadzenie do standaryzacji procesów w organizacjach o strukturze rozproszonej, stworzenie spójnej bazy nieruchomości oraz uporządkowanie polityki cenowej dla wynajmowanych powierzchni, a także lepsza polityka rozliczania kosztów nieruchomości na jednostki, które z nich korzystają w ramach organizacji.

Dla jakich firm?

SAP Zarządzanie Nieruchomościami jest rozwiązaniem z powodzeniem wykorzystywanym przez firmy będące przedstawicielami wielu branż: banków, sieci handlowych, przedsiębiorstw produkcji przemysłowej, stacji paliw, firm branży energetycznej i wielu innych. To, co łączy wszystkie te firmy, to mnogość użytkowanych hal, magazynów, zakładów, oddziałów czy punktów sprzedaży zlokalizowanych we własnych lub wynajmowanych nieruchomościach. SAP RE-FX, pomaga im w zarządzaniu tym majątkiem, pozwalając ograniczyć koszty funkcjonowania związane z utrzymaniem nieruchomości i ułatwiając ocenę rentowności poszczególnych placówek.

Siła integracji


Ze względu na szerokie możliwości integracji rozwiązania, z SAP RE-FX korzystają nie tylko użytkownicy SAP ERP, ale też firmy działające na innych systemach ERP. Rozwiązanie SAP Zarządzanie Nieruchomościami jest naturalnie zintegrowane z innymi modułami systemu SAP ERP, rozwiązaniami branżowymi i SAP Business Objects, można je integrować także z zewnętrznymi rozwiązaniami pomagającymi zarządzać różnymi obszarami działania. Dlatego rozwiązanie umożliwia realizowanie celów biznesowych firm o różnorodnym profilu działalności, w zależności od ich preferencji. Na przykład firmy zarządzające powierzchnią centrów handlowych wykorzystują rozwiązanie głównie do rozliczania umów najmu oraz zarządzania relacjami z dostawcami usług: mediów, firm sprzątających czy ochroniarskich. SAP RE-FX oferuje między innymi możliwość automatycznego ustalania wysokości czynszu w zależności od wyników sprzedaży osiąganych przez daną jednostkę. Restauracje sieciowe poprzez zastosowanie RE-FX badają rentowność poszczególnych lokalizacji, przedstawiając realne koszty i przychody, a także rozliczając je na placówki. Firmy deweloperskie za pomocą tego systemu mogą także szacować opłacalność kolejnych inwestycji oraz zarządzać projektami modernizacji posiadanych budynków. Firmy wynajmujące powierzchnie komercyjne mogą z łatwością zestawiać przychody z wynajmu nieruchomości z generowanymi przez nie kosztami, pozwalając na ustalanie ceny wynajmu przynoszącej pożądany zysk. Koordynacja procesów biznesowych we wszystkich firmach korzystających z rozwiązania SAP RE-FX przebiega dzięki integracji rozwiązania z obszarami: środków trwałych, finansów i kontrolingu, sprzedaży i dystrybucji, zarządzania projektami, zarządzania inwestycjami, remontami, zarządzania kadrami.

Istotną zaletą rozwiązania jest jego integracja także z pakietem programów Microsoft Office. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza wówczas, gdy firma korzysta z rozwiązania do komunikacji z klientami oraz kontrahentami wykonującymi prace na obiektach. Wówczas z poziomu RE-FX możliwe jest tworzenie umów najmu, wystawianie najemcom faktur za wynajem, zlecanie wykonania dodatkowych prac remontowych. Istnieje także możliwość bezpośredniego generowania do Excela dynamicznych raportów.

Opis przypadku – SAP RE-FX w firmie produkcyjno-handlowej

W przykładowej firmie zajmującej się produkcją wyrobów z tworzyw sztucznych, zarządzanie nieruchomościami nie stanowi podstawy jej działalności. Firma posiada jednak kilka własnych zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na terenie całego kraju, wynajmuje też powierzchnie magazynowe. Oprócz produkcji, zajmuje się sprzedażą swoich wyrobów za pośrednictwem sieci franczyzowej. Wielkość majątku, skala kosztów i przychodów z tym związanych wymagały zastosowania specjalnego narzędzia do zarządzania nieruchomościami i ułatwienia współpracy z firmami zajmującymi się sprzedażą jej produktów.

Ze względu na specyfikę produkcji i niezbędne do spełnienia warunki bezpieczeństwa, zakłady produkcyjne firmy muszą przechodzić okresowe przeglądy. Przed wdrożeniem rozwiązania SAP RE-FX, nie było systemu który umożliwiłby planowanie przeglądów z wyprzedzeniem, należało więc na bieżąco monitorować okresy ich wymagalności. Dzięki rozwiązaniu SAP RE-FX i jego integracji z rozwiązaniem dla zarządzania remontami, system automatycznie generuje alerty informujące o konieczności okresowych badań technicznych i innych w danym obiekcie. Co więcej, z poziomu rozwiązania możliwe jest przypisanie odpowiedzialności za zlecenie przeglądów, napraw i usuwanie awarii do konkretnych osób, łącznie z wskazaniem niezbędnych do tego materiałów i środków finansowych. Dzięki temu istnieje możliwość nie tylko bieżącego rejestrowania kosztów, ale też dokładnego prowadzenia kalendarza wykonywanych prac, co ułatwia ich przeprowadzenie, weryfikację i w razie potrzeby udokumentowanie ich wykonania.

Oprócz planowania napraw i przeglądów, firma wykorzystuje rozwiązanie także do zarządzania opłatami franczyzowymi nakładanymi na kontrahentów sprzedających produkty pod jej marką. Wysokość uiszczanej miesięcznie opłaty zależy od przychodów ze sprzedaży. Dla ułatwienia i przyspieszenia przepływu informacji, spółki zajmujące się sprzedażą komunikują się z producentem za pomocą dedykowanych portali internetowych dostępnych w ramach rozwiązania SAP RE-FX, raportując wyniki sprzedaży. Dane zaciągane są bezpośrednio do systemu SAP RE-FX zintegrowanego z obszarem finansów, dzięki czemu następuje automatyczne obliczenie wysokości należności, a wygenerowana na tej podstawie faktura wędruje bezpośrednio do odbiorcy.

Źródło: www.hicron.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top