W jedności siła

MSI PolskaIntegracja IT to stworzenie jednego, spójnego systemu łączącego sprzęt, oprogramowanie i myśl techniczną. To połączenie wiedzy i umiejętności pracowników, doświadczenia firmy, wyspecjalizowanych narzędzi do zarządzania oraz zaawansowanych urządzeń w harmonijną całość.
Według raportu Gartnera „IT Services in Europe, the Middle East and Africa, 2005- -2010, Final Update”, opublikowanego 22 grudnia 2006 r., rynek usług IT w rejonie EMEA wykazał w 2005 r. wzrost, osiągając wartość 174 mld euro. Analitycy prognozują jego wzrost do 229,8 mld euro w 2010 r.

IDC oszacowała wartość rynku usług integracyjnych w 2005 r. w Polsce na 474,29 mln USD, co stanowi 27,9% całego rynku usług IT w naszym kraju. Według analityków IDC rynek integracji będzie rósł dynamicznie w ciągu najbliższych 5 lat.

Polski rynek integratorów IT ma bogatą, bardzo zróżnicowaną ofertę. Przedsiębiorstwa wnikliwie przyglądają się działającym na rynku integratorom, sprawdzają referencje (tzw. case study), szukając wśród klientów rozwiązań swoich największych konkurentów.  

Obecnie wszystkie liczące się na rynku firmy opierają swą pracę na niezawodności infrastruktury informatycznej. Najnowsze, najbardziej zaawansowane rozwiązania informatyczno- biznesowe wymagają perfekcyjnego połączenia specjalistycznych elementów składowych oraz efektywnego dostosowania do istniejącej już w przedsiębiorstwie infrastruktury IT. Zbudowanie sprawnego, efektywnego i bezpiecznego systemu IT najlepiej powierzyć wyspecjalizowanym w tej dziedzinie firmom integratorskim. 
Integracja w sferze IT

 

W Wikipedii, wolnej encyklopedii, pod hasłem „integracja (informatyka)” czytamy: Integracja odnosi się do organizacji systemów (komputerowych, produkcyjnych lub administracyjnych) i polega na zespoleniu tych systemów tak, aby mogły one korzystać nawzajem ze swoich zasobów, takich jak pliki lub urządzenia.

Początków integracji należy upatrywać w początkach rewolucji przemysłowej, handlu międzynarodowego (integracja systemów monetarnych, systemów miar i wag),w rozwoju kolei (integracja systemów kolejowych różnych państw) czy choćby zlecania produkcji pewnych podzespołów różnym podmiotom gospodarczym.

W dziedzinach związanych z informatyką i biznesem integracją zajmują się specjalnie w tym celu zakładane firmy, a koszty integracji rozwiązań są często wyższe niż koszty elementów składowych systemu.

Integracja w ramach przedsiębiorstwa

Mówiąc o integracji systemów, najczęściej mamy na myśli współdziałanie systemów informatycznych w ramach przedsiębiorstwa. W dobie Internetu pojęcie integracji można rozszerzyć również na współdziałanie systemów partnerów handlowych.

Zdobywanie przewagi konkurencyjnej związane jest z posiadaniem informacji – szybkiej i rzetelnej. Informacje takie można uzyskać, integrując funkcjonujące w przedsiębiorstwie systemy dziedzinowe lub wdrażając filozofię zarządzania procesami.

Coraz większą popularnością cieszą się narzędzia informatyczne ułatwiające integrację poszczególnych procesów z pozostałymi działami przedsiębiorstwa. Najlepszym przykładem mogą być dwie klasy systemów: CRM oraz systemy zarządzania pracą grupową.

System CRM zapewnia oglądanie działalności przedsiębiorstwa z perspektywy obsługi klienta. Nie tylko umożliwia zbieranie informacji o kliencie, ale i zarządzanie kontaktami z nim na podstawie danych gromadzonych w różnych systemach.

Za pomocą systemów zarządzania pracą grupową można z kolei integrować dowolne procesy wymagające sprawnej komunikacji między pracownikami. Zapewniają one dostęp do informacji zawartych w systemach funkcjonalnych.

Sprawnie działające systemy zarządzania informacją, obejmujące wszystkie obszary przedsiębiorstwa, mogą z kolei podlegać integracji w ramach współpracujących ze sobą partnerów.

Wyższe arkana sztuki

 
 
Raport PMR „Rynek IT w Polsce 2006–2008” powstał na podstawie badania 190 największych firm IT w Polsce
Do stworzenia dedykowanego systemu informatycznego, opartego na procesach oraz integracji już istniejących systemów potrzeba nie tylko ogromnej wiedzy i doświadczenia, ale również wyobraźni. Trzeba dokładnie rozpoznać potrzeby firmy, zbadać istniejącą infrastrukturę, aby zaproponować optymalne rozwiązanie na miarę możliwości klienta. Szansę na odniesienie sukcesu na rynku dają systemy szyte na miarę, ale nie każde przedsiębiorstwo na to stać, zwłaszcza jeśli już sporo zainwestowało w pojedyncze moduły lub systemy służące do zaspokajania najpilniejszych potrzeb.

 

 

Najprościej informatyzować każdą dziedzinę osobno. Integracja rozwiązań wymaga kunsztu. Dlatego koszty integracji rozwiązań są często wyższe niż koszty elementów składowych systemu.

Integracja w sektorze przemysłowym

Obszar poszukiwań zawęziliśmy do firm, które skupiają się na usługach integracyjnych dla sektora przemysłowego, choć bez podziału na charakter integracji. Przyjęliśmy jednak, że jeśli firma nie odpowiedziała na ankietę, nie będziemy umieszczać jej w wykazie, żeby nie zarzucać czytelników niesprawdzonymi informacjami.

Nasze pytanie o liczbę kontraktów w sektorze przemysłowym w roku 2006 miało charakter jedynie informacyjny. Chcieliśmy mieć pewność, że firma działa w interesującej nas branży. Oczywiście trudno ze sobą porównywać takie dane – mogą oznaczać niewiele dużych kontraktów lub wiele małych.

Na razie trudno wysnuwać jakieś wnioski, ponieważ brakuje nam materiału porównawczego. Możemy jedynie zauważyć, że najwięcej integratorów działa w branży energetycznej, potem w chemicznej, farmaceutycznej, metalurgicznej, w motoryzacyjnej i papierniczej.

Rodzaje usług integracyjnych świadczonych dla sektora przemysłowego w Polsce

  • integracja systemów: sterowania, MES, ERP i planowania produkcji, wspomagających obieg dokumentów, zarządzania treścią, mobilnych, CRM, eksperckich, zarządzania wiedzą, hurtowni danych, oprogramowania CAD/CAE z oprogramowaniem zarządzającym obiegiem dokumentów
  • integracja zleceń produkcyjnych z systemami kadrowo-płacowymi, handlowymi i finansowymi
  • integracja aplikacji wdrożonych w przedsiębiorstwie oraz aplikacji partnerów handlowych
  • integracja systemowa
  • integracja systemów zarządzania gospodarką energetyczną przedsiębiorstwa, zdalnego monitoringu układów pomiarowych i systemów odczytu danych z urządzeń pomiarowych
  • integracja infrastruktury informatycznej i sieci teleinformatycznych
  • integracja danych pochodzących z różnych źródeł
  • integracja informacji
  • integracja procesów biznesowych
 
Jakie usługi integracyjne będą w najbliższym czasie najbardziej popularne w sektorze produkcji?

 

Odpowiedzi udzielone redakcji MSI przez  przedstawicieli ankietowanych firm

Askom
Wdrażanie MES, sprzęg MES z ERP

Datacom Software
Wdrażanie systemów ERP i MRP

itelligence
Integracja aplikacji z obszaru ERP z rozwiązaniami zaawansowanymi typu SCM czy SEM

PrimeSoft
Integracja z systemami klasy DMS oraz ERP

RavNet
Adaptacja rozwiązań optymalizujących koszty, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu usług struktur informatycznych, co oznacza pominięcie sprzętu i oprogramowania na rzecz metodyki i zarządzania IT – ITIL

Selmar CLG
Integracja systemów logistycznych z szeroko pojętej dziedziny zwanej łańcuchem dostaw

Technodat
Integracja oprogramowanie projektowego z oprogramowaniem zarządzającym obiegiem dokumentów

Transition Technologies
Zarządzanie tożsamością 
  
Rynek integracji będzie rósł dynamicznie w ciągu najbliższych 5 lat

 

Według raportu IDC dotyczącego rynku usług IT wartość rynku usług integracyjnych wyniosła w 2005 r. 474,29 mln USD, co stanowi 27,9% całego rynku usług IT w Polsce.

 

W tym nieco ponad 96 mln USD to usługi związane z doradztwem i integracja rozwiązań sieciowych, a pozostałe blisko 380 mln USD to integracja systemów IT, w tym aplikacji. Usługi integratorskie były najdynamiczniej rosnącą kategorią w 2005 r., odnotowały wzrost rok do roku o 48,3%, w czym zdecydowany udział miał wzrost w wydatkach na integrację związaną z systemami IT – 62,5% w roku 2005 w porównaniu z rokiem 2004.
Wśród głównych graczy na rynku integracji systemów mamy naszych stałych bywalców, czyli Prokom, ComputerLand, IBM, HP, Softbank, a jeśli chodzi o integrację sieci – to także Sprint i Techmex.

 

Rynek usług integratorskich w zakresie systemów jest dość mocno skonsolidowany – udziały firm stanowiących Top10 w przypadku integracji systemowej stanowią prawie 65% rynku tych usług.

 

Jeśli chodzi o integrację rozwiązań sieciowych to rynek ten jest odrobinę bardziej rozproszony, ale i tak pierwsza dziesiątka to ok. 50% całego rynku.

 

Rynek integracji będzie rósł dynamicznie w ciągu najbliższych 5 lat, na jakie IDC przygotowuje prognozy.

 

Średnioroczna stopa wzrostu w latach 2005–2010 to 18,8%, co oznacza, że wielkość rynku usług integratorskich powinna przekroczyć w 2010 roku miliard USD.

 

Ewa Zborowska, IDC Poland

 

W nadchodzącym roku koncepcja magistrali usług przyjmie się również w Polsce

 
 Paweł Dobrzyński
Progress Software

Zapewnienie sprawnej wymiany informacji pomiędzy różnymi aplikacjami używanymi w przedsiębiorstwie to jeden z najistotniejszych aspektów integracji. Specyfiką wielu przedsiębiorstw, szczególnie tych większych, jest istnienie dużej liczby różnych systemów, wykorzystywanych przez różne działy, które muszą ze sobą współpracować. Rosnąca konkurencja wymusza skracanie czasu obsługi, co może zostać osiągnięte przez automatyzację procesów i ściślejszą integrację poszczególnych działów. Firmy realizują te cele poprzez stosowanie platform integracyjnych, których najnowszą odmianą są Korporacyjne Magistrale Usług (Enterprise Servis Bus – ESB). Nie tylko ułatwiają one integrowanie różnych aplikacji ze sobą, ale też lepiej odzwierciedlają w systemach IT rzeczywiste procesy biznesowe.
Koncepcja magistrali ułatwia dołączanie nowych aplikacji, wymianę istniejących – bez ryzyka zakłóceń w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, a co najważniejsze, umożliwia szybkie dostosowywanie się infrastruktury IT do zmieniających się procesów biznesowych. Dzięki temu przedsiębiorstwo używające korporacyjnej magistrali usług może szybko reagować na zmiany na rynku i łatwo wprowadzać nowe modele działania. Zachodnie przedsiębiorstwa bardzo intensywnie stosują takie rozwiązania. Myślę, że w nadchodzącym roku ten trend będzie widoczny również w Polsce.

 

Charakterystyczną cechą branży przemysłowej jest szeroka i ścisła współpraca z partnerami – dostawcami i odbiorcami. Właściwie wykonana integracja aplikacji – systemów używanych przez firmy uczestniczące w łańcuchu dostaw – może dać wymierne korzyści o łatwo policzalnej stopie zwrotu z inwestycji: na przykład skrócenie czasu realizacji zamówień czy zmniejszenie stanów magazynowych. Widzę tu duże możliwości działania dla integratorów pragnących wdrażać tego rodzaju usługi.

 

Branża przemysłowa wysoko stawia poprzeczkę integratorom

 

 
 Bogusław Bartoń, wiceprezes zarządu Surfland Systemy Komputerowe SA
Żyjemy w czasach, w których trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiejkolwiek sfery naszego życia bez stosowania nowoczesnych technik IT. Z zaawansowanymi, innowacyjnymi rozwiązaniami spotykamy się na każdym kroku. Burzliwy rozwój technik informatycznych wpływa również permanentnie na sposób funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych.

 

Proces masowego wprowadzania technik IT do firm z tego sektora, który w polskiej rzeczywistości gospodarczej w zauważalny sposób rozpoczął się w latach 90., trwa nieprzerwanie do dziś. Mamy już jednak za sobą okres, kiedy do sprawnego zarządzania firmą i podejmowania trafnych decyzji wystarczyło posiadanie systemu wspomagającego zarządzanie klasy MRP, MRP II czy ERP.

 

Ogromny wzrost skali i tempa rozwoju działalności gospodarczej, konieczność konkurowania w ramach globalnego rynku, funkcjonowanie w ramach ponadnarodowych łańcuchów logistycznych – to zupełnie nowe wyzwania nie tylko dla dużych korporacji, ale również dla firm z sektora SMB. Taka sytuacja stwarza zupełnie nowe możliwości dla branży IT, a w szczególności dla firm oferujących profesjonalne usługi integracyjne.

 

Podczas identyfikacji potrzeb potencjalnych klientów z branży przemysłowej coraz częściej spotykamy się z oczekiwaniami dotyczącymi nie tylko dostawy i implementacji wybranych rozwiązań oferowanych przez naszą firmę, np. systemów ERP, ale przede wszystkim integracji oferowanych rozwiązań z komplementarnymi systemami wspierającymi wybrane procesy gospodarcze lub decyzyjne. Do najczęściej wymienianych przez klientów należą systemy Business Intelligence, systemy automatycznej identyfi kacji materiałów i produktów, systemy wspierające logistykę produkcyjną, systemy SCM czy systemy typu B2B i work-document flow. Często pojawia się konieczność integracji nowo wprowadzanych rozwiązań z funkcjonującymi w firmie specyficznymi rozwiązaniami dziedzinowymi lub bazami danych stanowiącymi unikatową wartość firmy.

 

Z jednej strony tak szerokie potrzeby i wymagania klientów z branży przemysłowej stanowią ogromną szansę dla dalszego rozwoju usług integratorskich, z drugiej strony jednak wysoko podnoszą poprzeczkę dla wiedzy, kompetencji i doświadczenia specjalistów przewidzianych do realizacji tego typu projektów. Zwiększone wymagania będą dotyczyć zarówno specjalistów zajmujących się integracją systemową, programistów, konsultantów-wdrożeniowców, jak i konsultantów biznesowych.

 

Inwestowanie w dalszy rozwój swojego zespołu będzie się jednak opłacać. Już teraz obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na wymienione wcześniej usługi integratorskie ze strony polskich firm z sektora SMB. Firmy te zmuszone często do stawania w szranki z zagraniczną konkurencją, dysponującą zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi, będą stanowić istotne źródło popytu na profesjonalne usługi integratorskie. Dostawcy muszą być jednak do tego wyzwania perfekcyjnie przygotowani.

Źródło: www.msipolska.pl
Autor: Elżbieta Jaworska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top