System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Koszty wdrożenia systemu ERP

Wdrażanie systemu ERP (Enterprise Resource Planning) stanowi poważne wyzwanie dla firm, niezależnie od ich rozmiaru czy branży. Jego kompleksowy…

Dedykowany czy gotowy system ERP - który wybrać?

Każda firma, planując rozwój, zadaje sobie pytanie o to, czy hamulcem w dalszej eksploracji rynku nie jest jej własny system. Jeśli odpowiada na…

Jak mobilne rozwiązanie ERP wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne

System ERP można określić mianem szkieletu firmy. Platforma ta pozwala na stworzenie jednolitej bazy danych i integrację procesów biznesowych.

ROI z wdrożenia systemu ERP

Według badań przeprowadzonych przez Roberta Austina i Richarda Nolana z Harvard Business School wdrożenia systemów ERP mają większe szanse…

Previous Next Play Pause
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Wspomaganie produkcji jednostkowej

MSI PolskaPo zakończeniu wdrożenia IFS Applications Profim znajdzie się w czołówce najlepiej zinformatyzowanych firm w swojej branży. Wszystkie procesy biznesowe będą wspomagane przez funkcje systemu, co zapewni obniżenie kosztów produkcji i wzmocnienie pozycji firmy na rynku

Sterowanie zapasami w przemyśle samochodowym

TOTNET ERPSterowanie zapasami jest istotnym czynnikiem poprawy wydajności i jakości procesów związanych z logistyką produkcyjną w przemyśle samochodowym. To właśnie z branży motoryzacyjnej wywodzi swoje źródło słynna metodologia Lean Manufacturing (LM), której liderem była japońska korporacja Toyota Motor Corporation. Jedną z bardzo często stosowanych metod sterowania zapasami LM jest zasada Just in Time - JiT (dokładnie na czas). Według niej materiały i  usługi nabywane są w określonych ilościach i dostarczane dokładnie w momencie, kiedy są potrzebne oraz w odpowiednim miejscu. Wymaga to między innymi utrzymywania stanów magazynowych na minimalnym poziomie, natychmiastowego wykrywania i usuwania uszkodzonych podzespołów, materiałów lub niewłaściwej pracy

Wykorzystanie technologii mobilnych w procesach magazynowania i produkcji

TOT.NETTelefon komórkowy zrewolucjonizował nasze myślenie o komunikowaniu się. Lawinowo rośnie liczba użytkowników urządzeń przenośnych typu notebook czy palmtop. W USA ilość sprzedawanych komputerów przenośnych jest większa od sprzedaży komputerów stacjonarnych. Już nie tylko informatykom nie trzeba tłumaczyć do czego służą takie technologie jak GPRS, Blutooth czy WLAN (Wireless Local Area Network).  Technologie mobilne, łączność bezprzewodowa czy zdalny dostęp do hasła uwalniają nas od przywiązania do danej lokalizacji i kilometrów kabla, bez którego byliśmy do tej pory odcięci od świata. Można śmiało powiedzieć, że stosowanie technologii mobilnych stało się  faktem i w najbliższej przyszłości będzie dominować nad rozwiązaniami stacjonarnymi.

Sposoby na bezbłędną i automatyczną informację w procesach logistycznych.


TOT.NET
Optymalizacja procesów logistycznych, monitoring łańcuchów dostaw i automatyzacja pracy w magazynach to kluczowe kierunki usprawnień w zarządzaniu logistyką. Zadowolenie Partnerów i Klientów bezpośrednio związane jest z jakością i szybkością procesów występujących w tych obszarach. Sprawne zarządzanie procesami logistycznymi wymaga, aby identyfikacja jednostki logistycznej była szybka i bezbłędna. Jest to możliwe tylko dzięki zastosowaniu systemów automatycznej identyfikacji danych.

System pojąć a ludzi zrozumieć - recepta na udane wdrożenie?

IMG ERPCzy głównym wyznacznikiem zakresu wdrożenia jest rozmiar systemu ERP?
Jak wynika z praktyki IMG, często spotykanym oczekiwaniem Klientów jest wdrożenie całego zakresu zakupionego przez nich systemu ERP. Zwłaszcza umowa typu stała cena (ang. fixed price) sprzyja takiemu podejściu - "zapłaciliśmy za cały system, więc oczekujemy, że wdrożone zostaną wszystkie funkcjonalności, które system posiada". W wypadku, kiedy zakres wdrożenia ograniczają posiadane zasoby, np. budżet, to projekt rozpisuje się na wiele etapów.

BCC Wdrożenia SAPRFID: nowe źródło przewagi konkurencyjnej

RFID stwarza nieznane wcześniej możliwości ulepszeń w procesach logistycznych wewnątrz przedsiębiorstwa i we współpracy w ramach łańcucha dostaw. Im bardziej złożone procesy logistyczne, tym więcej można zyskać dzięki RFID.

W rytmie produkcji i dostaw

MSI Polska IT dla zarządzających w przemyśleZakłady Metalowe Postęp swój dynamiczny rozwój zawdzięczają z jednej strony przemyślanej strategii biznesowej, z drugiej – wykorzystaniu technik informatycznych.

Dzięki przeprowadzonej w 1999 r. informatyzacji ZM Postęp doskonale się rozwijały nawet w czasach recesji, a obecnie śmiało zmierzają na rynki UE. W 2004 r. ich przychody wzrosły o 25% (do 41 mln zł), a ostrożne szacunki na 2005 r. zakładają wzrost przychodów o 35% – do 58 mln zł. W najbliższym czasie firma chce uruchomić dostawy just-in-time na terenie całej UE oraz zwiększyć liczbę produkowanych wyrobów.

Profesjonalne oprogramowanie magazynów wysokiego składowania – kryteria wyboru systemu informatycznego.

Magazynowanie towarów to szczególnie istotny obszar funkcjonowania wszystkich firm handlowych i produkcyjnych. Optymalne zarządzanie powierzchnią magazynową, płynnym przepływem dóbr przez magazyn oraz sterowanie dystrybucją wymaga odpowiedniego wspomagania informatycznego.

Trafniej oceniamy, lepiej przewidujemy

O swoich refleksjach po wdrożeniu systemu ERP, namacalnych efektach i perspektywach rozwoju – Leszek Ciesek, prezes zarządu firmy Effector

Jak wprowadzanie nowych technik wpływało na rozwój Effectora?

MSI Polska IT dla zarządzających w przemyśleNowe techniki to w naszym przypadku informatyzacja całej firmy, również w  obszarze produkcji, i wdrożenie systemu JD Edwards. Procesy te na pewno wpłynęły na poprawę atrakcyjności oferty. Wytwarzanie naszych produktów jest obecnie objęte większą kontrolą i nadzorem. Potrafimy dokładniej planować produkcję i optymalizować terminy realizacji zamówień. Dzięki temu w krótszym czasie możemy wprowadzać nowe rozwiązania, obarczone mniejszym ryzykiem porażki. Posiadamy obecnie odpowiednie narzędzia analityczne, które umożliwiają nam mierzenie trafności decyzji podczas poszerzania oferty.

Wybór IT: osiem kryteriów

Wirtualny Nowy PrzemysłPrzedsiębiorstwa produkcyjne poszukują niezawodnych rozwiązań, które będą wspierały ich działanie w kluczowych obszarach jak: dostarczanie surowców, planowanie procesu produkcji, zarządzanie zasobami, szybki dostęp do informacji, który umożliwia kontrolę kosztów i podejmowanie trafnych decyzji. Dostawcy rozwiązań informatycznych proponują różne programy i szeroki wachlarz usług dodatkowych. Jak dokonać właściwego wyboru?

MSI PolskaProdukcja wspomagana bitami

Rynek systemów ERP w Polsce zaczyna upodabniać się do globalnego

Rynek ERP
w branży produkcyjnej w Polsce jest stosunkowo młody. Pierwsze wdrożenia miały miejsce w latach 90., tymczasem pierwsze systemy ERP powstały już w roku 1978. Dlaczego przedsiębiorstwa produkcyjne tak późno sięgnęły po narzędzia, które mogły im pomóc usprawnić zarządzanie całą firmą, zapewnić śledzenie na bieżąco potrzeb materiałowych na hali produkcyjnej, kontrolę jakości, ułatwić przepływ informacji? Wyjaśnić to można częściowo sytuacją polityczną Polski do roku 1989 i pozostawaniem daleko w tyle za krajami Zachodu.

Logistyka produkcji zleceniowej
Jak skutecznie zarządzać logistyką produkcji poprzez zlecenia

Rodzaje zleceń

Pojęcie zlecenia (ang. order) jest bardzo szerokie; rozumie się pod nim zarówno zamówienia od klientów (tzw. zamówienia sprzedaży), zlecenia wytworzenia wyrobów gotowych, polecenia dla stanowisk pracy w zakresie wykonania operacji na wyrobach lub półproduktach, zamówienia zaopatrzeniowe dot. zakupu surowców i materiałów, a czasem także zatwierdzony harmonogram główny produkcji. Dlatego aby wieloznaczność pojęcia „zlecenie” nie stwarzała problemów przyszłym użytkownikom systemów informatycznych wprowadza się całe spektrum rodzimych dobrze znanych polskim przedsiębiorcom pojęć takich jak: zamówienie sprzedaży, zamówienie zakupu, zlecenie produkcyjne, przewodnik.

Algorytm u podstaw MRP II / ERP

W systemach MRP II / ERP najważniejszy jest algorytm planowania zapotrzebowania na zasoby „Podkreślić należy, że MRP II nie jest czymś, co można określić jako skomplikowany wytwór współczesnej nauki. MRP II jest natomiast zbiorem sprawdzonych w praktyce zdroworozsądkowych zasad, modeli i procedur”1

proAlpha PolskWiększość przedsiębiorstw postrzega korzyści płynące z integracji systemu CAD z ERP tylko w odniesieniu do danych dotyczących produkcji. Potencjalne korzyści wykraczają jednak daleko poza ten obszar. proALPHA opracowała aż pięć dodatkowych opcji poprawy procesów realizowanych przez moduł CA-Link, które zostaną omówione w tym artykule.

Back to top