System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Koszty wdrożenia systemu ERP

Wdrażanie systemu ERP (Enterprise Resource Planning) stanowi poważne wyzwanie dla firm, niezależnie od ich rozmiaru czy branży. Jego kompleksowy…

Dedykowany czy gotowy system ERP - który wybrać?

Każda firma, planując rozwój, zadaje sobie pytanie o to, czy hamulcem w dalszej eksploracji rynku nie jest jej własny system. Jeśli odpowiada na…

Jak mobilne rozwiązanie ERP wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne

System ERP można określić mianem szkieletu firmy. Platforma ta pozwala na stworzenie jednolitej bazy danych i integrację procesów biznesowych.

ROI z wdrożenia systemu ERP

Według badań przeprowadzonych przez Roberta Austina i Richarda Nolana z Harvard Business School wdrożenia systemów ERP mają większe szanse…

Previous Next Play Pause
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Weryfikacja kluczem do sukcesu

Modelowanie procesów, czyli mapy procesów uzupełnione o parametry poszczególnych czynności stanowi punkt wyjścia do optymalizacji i przynosi wymierne korzyści dla funkcjonowania każdej organizacji. Początkowo przygotowanie map procesów nie różni się zasadniczo od tego, w jaki sposób firma robi to we własnym zakresie. Wyjątek stanowi metoda weryfikacji przygotowanych procesów, która jest rzadko przeprowadzana. Wykorzystanie odpowiedniej notacji modelowania procesów, np. notacji BPMN (ang. Business Process Model and Notation) pozwala na przeprowadzenie symulacji jego przebiegu. Daje to możliwość nie tylko szczegółowego zapoznania się z procesami zachodzącymi w organizacji, ale także skutecznej realizacji celu optymalizacji.

Metodyka wdrożeń ERP w praktyce – na przykładzie metodyki ASAP:zaangażowanie użytkowników we wdrożenie systemu ERP

Wakacje się skończyły i trudniejsze stało się pisanie blogu. Postaram się jednak nie rzadziej niż co miesiąc napisać coś z aktualnych spostrzeżeń czy wydarzeń. Teraz chciałbym podzielić się sprawą – jak mi się wydaje – fundamentalną dla projektów wdrożeniowych ERP. Natchnienie do tego znalazłem w analizowanych przypadkach niepowodzeń projektowych. Chodzi o sprawę dużego zaangażowania użytkowników w procesie wdrożenia systemu ERP.

Autor: Waldemar Faliński

Poziomy szczegółowości wymagań – wzorce DDD – czyli czym jest analiza obiektowa

Analiza wymagań to temat rzeka, metody są różne ale nie będę pisał o znanych mi, tylko o pewnym podejściu „systemowym” zorientowanym na modele i wzorce projektowe. Ale po kolei.
 

Autor: Jarosław Żeliński

Jak wybrać program do biura rachunkowego?

Prowadzenie biura rachunkowego wymaga dostępu do nowoczesnych narzędzi, umożliwiających sprawną obsługę czynności księgowych i kadrowych dla wielu klientów, a równocześnie gwarantujących zgodność z przepisami. Nieprzemyślany wybór programu księgowego może więcej zaszkodzić, niż pomóc, a nawet narazić Cię na konsekwencje prawne. Jak mądrze wybrać program do obsługi biura? Podpowiadamy, na co powinieneś zwrócić uwagę.

Optymalizacja procesów biznesowych w pigułce

Krok I: Modelowanie a mapowanie procesów biznesowych

Ile czasu pracownicy poświęcają na codzienne obowiązki? Czy można oszacować, ile kosztuje ich praca? Jak wygląda obciążenie poszczególnych osób w organizacji? Firmy, które chcą znać odpowiedzi na powyższe pytania często korzystają z narzędzi do mapowania procesów. Niestety nie zdają sobie sprawy z faktu, że stanowi to tylko wstęp do działania, a efektywna optymalizacja procesów biznesowych zaczyna się tak naprawdę od modelowania.

SAP Project Manager w sektorze publicznym … czyli thriller gangsterski (Część I)

…z naszej perspektywy nakręcony niemal w Hollywood, a dokładniej w amerykańskim Public Sector w wydaniu kalifornijskiego Marin County z gangsterskim wymuszeniem, łapówkarstwem, defraudacją i puszeniem się w tle czyli nauka na co trzeba uważać na projektach, a szczególnie w sektorze publicznym…

Autor: Waldemar Faliński

ERP Project Manager, a katastrofy

Kontynuuję wątek badania katastrof wdrożeń systemów ERP pod kątem zastosowanych metodyk i przyczyn porażek na poziomie zarządzania projektem.

AUTOR: WALDEMAR FALIŃSKI

SAP Project Manager a PMI, PRINCE2, AGILE i “Biały Słoń” …

…czyli jak się okazało największa katastrofa wdrożenia ERP w 2011 nie dotyczy systemu ERP.

Ma za to związek ze znaną metodyką… o tym nieco dalej!

Mógłbym powiedzieć: „nie chcem ale muszem”. Temat dotarł do mnie z powrotem jak bumerang wiec się za niego biorę. Co zrobić – co i rusz słychać, że ktoś oczekuje wdrażania SAP zgodnie z PMI albo PRINCE2. No dobrze skoro mus to mus – ale słyszałem też o wdrażaniu SAP’a ERP AGILE’m. rany Julek, a to po co komu? Nie przychodzi mi nic innego jak stwierdzić, że najwyraźniej wdrażanie ERP stało się za łatwe i zbyt przewidywalne i trzeba je skomplikować.
AUTOR: Waldemar Faliński

Kapitał pracujący – uzupełnienie

rozmawiałem z Markiem na temat jego artykułu i dalszych planów. Najważniejsze w nich jest analizowanie praktycznych przypadków. Rozmawiając o tym przypomniałem sobie o niedawnych przypadkach upadłości firm budowlanych. Jednym z powodów upadłości miała być utrata płynności. Po lekturze informacji prasowych doszedłem do wniosku, że był to powód główny, a nawet może jedyny.

Autor: Waldemar Faliński

ZACZĘŁO SIĘ DWADZIEŚCIA LAT TEMU

W dwudziestą rocznicę obecności IFS w Polsce nie sposób oprzeć się podsumowaniom, ale i trochę wspomnieniom o tym, jak w naszym kraju rozwijały się systemy zarządzania i w jaki sposób wdrażano systemy ERP.

Andrzej Dyżewski, analityk rynku IT, szef biura badawczo-analitycznego DiS

„Kapitał bardziej pracujący” – polemika w temacie ROI i KPI’ów.

Marek Kuszneruk napisał ciekawy artykuł „Kapitał bardziej pracujący zarządzanie płynnością - priorytetem” opublikowany w lipcowym numerze „Lepszego Biznesu” (zostanie też umieszczony na portalu w tym celu tworzonym: www.kapitalpracujacy.pl). Artykuł i inicjatywa bardzo ciekawe z tego mianowicie powodu, że podający konkretne parametry i ich wartości referencyjne. Jestem za i od razu zapisuję się na listę dyskutantów!

Autor: Waldemar Faliński

Wdrożenia ERP – etapy i fazy – przyczyny wydłużenia: rozszerzenie zakresu

No i proszę – miałem pisać o długości wdrożeń ERP posiłkując się raportami (o których pisałem w poprzednich wpisach), a tu właśnie ich autor - firma Panorama Consulting Services - przesłała mi kolejny „newsletter” mail pod tytułem bardzo pasującym do tego zamiaru: „Defining Your ERP Implementation Phasing Strategy”

Autor: Waldemar Faliński

ROI wdrożeń ERP - cd. - w pogoni za rozumem

Kontynuuję wątek postrzegania wdrożeń systemów ERP przez media. Zakotwiczę chyba na dłużej przy wynikach badań ROI przeprowadzonych przez firmę Panorama Consulting Services (dalej dla zwięzłości nazywanej Panorama CS).

Autor: Waldemar Faliński

Ach ten opluty wodospad… czyli lessons learned

itconsultingTak zwane „lessons learned” ( „czego nas to wszystko nauczyło”) to „obowiązkowy” (ostatni) etap każdego dobrze zarządzanego projektu. W moim przypadku robię to niezależnie od tego czy był to mój projekt czy jedynie mam dostęp do wiedzy o cudzym projekcie. Okazji mam nie mało, bo nie raz po kimś coś kończę a raczej robię to u klientów „po swojemu” jeszcze raz. Przykładem mojego lessons learned była droga na skróty i rozwiązanie umowy.

Autor: Jarosław Żeliński

RE: Duży ERP, czy integracja – Dwóch mówi co innego, a to jest to samo?

Bardzo dziękuję szanownemu Koledze Blogerowi za piękną i pouczającą odpowiedź! Nie ze wszystkim się co prawda zgadzam a i mam wrażenie, że pisząc odpowiedź w kilku kwestiach Kolega „dopowiedział” sobie sens, którego nie miałem na myśli, ale nich tam! Co do meritum - jak sądzę - pisząc co innego piszemy to samo.

Autor: Waldemar Faliński

RE: RE: Duży ERP czy integracja

IT ConsultingJako, że zostałem wywołany do tablicy , odpisuję. Na początek proponuję uzgodnić jedną rzecz: definicję pojęcia System ERP. Skorzystam z sugestii adwersarza i zacytuję definicję z angielskiej WIKI...

Autor: Jarosław Żeliński

RE: Duży ERP, czy integracja

Witam Kolegę Blogera i na powitanie mam małą polemikę. Otóż nie mogę się zgodzić na tak szeroko postawione pytanie „Duży ERP, czy integracja” gdyż na nie odpowiedziała już Historia. Od ERP nie ma odwrotu!

Autor: Waldemar Faliński

Duży ERP, czy integracja

itconsultingTym razem krótko. Praktycznie za każdym razem moje rozmowy z potencjalnymi klientami dotykają problemu: jeden zintegrowany system ERP, czy kilka dziedzinowych rozwiązań. Ja zawsze powtarzam to samo: im większy monolityczny system tym większym ograniczeniem i kosztem staje się on dla firmy, tym większe powstaje uzależnienie od jednego dostawcy.

Autor: Jarosław Żeliński - IT Consulting

ROI projektów wdrożenia ERP, SAP ERP jako benchmark

Naturą blogu jest to, że prowadzony jest na żywo i reaguje na otoczenie. Zmiany, czyli to, co w przypadku wdrożenia jest niemal zakazane, w przypadku blogu są wręcz obowiązkowe. Postanawiam na razie odłożyć kwestię nakładania metodyk ogólnych, typu PRINCE2, na własne metodyki dostawców systemów ERP – wygląda bowiem na to, że poza mną nikogo to nie interesuje. Przyjmuję to z pokorą tym bardziej, że jak wskazali moi interlokutorzy, że przecież to najczęściej zainteresowani systemem ERP sami tego wymagają. Skoro tak, to o czym tu dyskutować.

AUTOR: WALDEMAR FALIŃSKI

Wdrożenia systemów ERP są niemal niezawodnie udane...

...stwierdzam to na podstawie już 17 lat doświadczenia. Można dyskutować o skali powodzenia czy też inaczej o skali nie zrealizowanego powodzenia, ale same wdrożenia są niezawodne. Przychodzi mi na przestrzeni tych kilku lat na myśl parę dosłownie przykładów, w których pomimo podpisanej umowy do wdrożenia nie doszło, ale w nich miały zasadniczy na to wpływ inne sprawy niż samo wdrożenie. A mnie interesuje właśnie wdrażanie: jak mierzyć jego efektywność i jak je usprawniać.
 
Autor: Waldemar Faliński
 

Idealne oprogramowanie dla firmy produkcyjnej kontra koszty

Wybór oprogramowania do zarządzania produkcją jest niełatwym zadaniem. Zarówno dla właściciela firmy produkcyjnej jak i specjalistów oferujących tego typu rozwiązania na rynku. Z początku sprawa dla klienta wydaje się dosyć prosta. Na jego zakładzie funkcjonuje już jakaś metodyka planowania produkcji, dział sprzedaży na oko dzieli popyt na rynku przez możliwości produkcji, zaopatrzeniowcy starają się aby dostawy surowców trafiły na czas, mechanicy utrzymują ruch linii, a pracownicy raportują dla kartkach postępy prac.

10 kroków udanego wdrożenia ERP
Krok 9: Kończenie projektu

Końcowy etap wdrożenia systemu ERP jest równie ważny, jak jego początkowa faza. Gdy nowy system zaczyna działać nie jest to bynajmniej koniec wdrożenia. Bardzo często zdarza się, że jest to najtrudniejszy i najniebezpieczniejszy etap.

10 kroków udanego wdrożenia ERP
Krok 8 - Planuj i zarządzaj

Wybór odpowiedniego systemu ERP to dopiero połowa sukcesu. Kolejnymi krokami, które pozwolą nam odnieść pełen sukces wdrożenia to odpowiednie planowanie i stałe zarządzanie projektem, tak, aby zmieścić się w założonym wcześniej czasie i budżecie.

10 kroków udanego wdrożenia ERP
Krok 7 - Komunikacja

Nie sztuką jest samo wdrożenie dobrego rozwiązania, które ma usprawnić działanie firmy. Ważne jest odpowiednie jego dobranie i dostosowanie zarówno do potrzeb pracowników, jak i firmy jako całości. Co zrobić, gdy poszczególni pracownicy mają inne wymagania oraz liczą na usprawnienia innych obszarów działalności przedsiębiorstwa?

W poszukiwaniu efektu synergii

consorgWdrożenie systemów podejmowania decyzji (DSS) wymaga zdecydowanie większych zmian organizacyjnych oraz kulturowych w organizacji, niż ma to miejsce w przypadku systemów ERP.

Poczuj branże

COMARCH - ERPTo, co dziś decyduje o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa, to specjalistyczna wiedza branżowa wsparta przez nowe technologie i innowacje. Comarch jako jedna z pierwszych firm od wielu lat proponuje rozwiązania IT dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów działających w różnych branżach i sektorach rynku.

System ERP – wybór firmy wdrożeniowej

Często Zarząd przedsiębiorstwa, zdecydowany na inwestycję w oprogramowanie klasy ERP, staje przed trudną decyzją wyboru nie tylko producenta systemu, ale również firmy wdrożeniowej. O ile w przypadku niektórych systemów konkurencja jest mała, a wybór często oczywisty, tak przy rozwiązaniach bardziej popularnych możliwości współpracy jest bardzo dużo. Najczęściej kluczową rolę odgrywa ogólne wrażenie, jakie pozostawia dana firma po prezentacji systemu, nie mniej jednak dobrze jest dysponować bardziej obiektywnym narzędziem oceny. Obserwując ten proces z poziomu konsultanta, mam nadzieję przybliżyć nieco ten temat, podając w moim odczuciu najważniejsze kryteria, którymi powinien się kierować manager odpowiedzialny za wybór firmy wdrożeniowej.

"Wspomagacze" decyzji, czy profesjonaliści w wyborze systemu ERP

Proces wyboru, a następnie wdrożenia nowego lub gruntownie modernizowanego systemu ERP w przedsiębiorstwie jest zawsze kłopotliwy, trudny, a często bolesny. Można spróbować ułatwić sobie życie korzystając z wypróbowanych metod i procedur oraz doradztwa sprawdzonych specjalistów.

Autor: Ludwik Maciejec - Niezależny Ekspert Polskiego Rynku ERP

System ERP – jaki i dlaczego?

Zarządzanie w przedsiębiorstwach przemysłowych jest obecnie wspierane przez systemy planowania planowania potrzeb materiałowych MRP (Materials Resorce Planning). Systemy te są , pomijając zastosowania biurowe typu procesor tekstu lub arkusz kalkulacyjny, najszerzej rozpowszechnione w praktyce państw uprzemysłowionych na całym świecie.

Ewolucja podejścia do obsługi technicznej – wymagania na system informatyczny

W wielu dziedzinach przemysłu, w których występuje ciągły przepływ materiałów, jak w przypadku produkcji procesowej niesprawność techniczna urządzeń prowadzi często do utraty możliwości handlowych, sprzedaży oraz utratę klientów. Dodatkowo automatyzacja procesów produkcyjnych powoduje wzrost wzajemnej zależności pomiędzy stanem technicznym urządzeń i zapotrzebowaniem na pracę kwalifikowanego personelu technicznego. Zarządzanie środkami trwałymi, w tym wspierające je systemy zarządzania gospodarką remontową stały się istotnymi czynnikami obniżania kosztów i wzrostu zysków.

Kupić, czy wynająć?

COMARCH - ERP, systemy ERPEra zakupów tradycyjnego oprogramowania w tzw. pudełku ustępuje na rzecz ery wynajmu i aktualizacji firmowych systemów IT przez Internet. Dzięki połączeniu systemu do zarządzania firmą (ERP) z modelem jego udostępnienia przez przeglądarkę internetową (SaaS – Software as a Service) otrzymujemy możliwość zarządzania firmą przez Internet. Całość oparta jest na modelu tzw. chmury obliczeniowej – cloud computing.

Back to top