Jak zmieniły się potrzeby firm i kandydatów IT w ciągu ostatnich dwóch lat?
Rynek pracy IT dynamicznie się zmienia, rosną wymagania pracodawców i kandydatów – podsumowują przedstawiciele the:protocol, serwisu rekrutacyjnego dla branży IT. Platforma, należąca do Grupy Pracuj, już od dwóch lat bada potrzeby rynku, rozwijając projekt uwzględniający potrzeby kandydatów i organizacji.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 

the:protocol wystartował w ciekawym dla rynku momencie – rozpędzonej rekrutacji, rosnącego zapotrzebowania na specjalistów i dyskusji o nowych trybach pracy. Dziś rynek wygląda inaczej, ale choć globalnie liczba rekrutacji IT spada, the:protocol stale umacnia pozycję, m.in. dzięki umiejętnej odpowiedzi na potrzeby użytkowników. W okresie 2021–2022 serwis zanotował m.in. wzrost liczby sesji użytkowników o 99 proc., wysłanych CV o 218 proc., a ogłoszeń o 247 proc. Porównanie pierwszych kwartałów 2022 i 2023 w ujęciu rok do roku pokazuje, że liczba sesji zwiększyła się o 36 proc., wysłanych CV o 140 proc., ogłoszeń o 46 proc.

Planując start, dokładnie zbadaliśmy aktualne potrzeby kandydatów IT oraz rekruterów. Dzięki temu, mimo konkurencyjnego otoczenia, znaleźliśmy „białe plamy”, które pozwoliły na zbudowanie wyróżników serwisu. Stały się nimi konkret, dialog i profesjonalizm. Naszą strategię traktujemy bardzo konsekwentnie, akcentując je także poprzez kształt serwisu, ofertę biznesową, komunikację z użytkownikami. Kontynuujemy też praktykę uważnego przyglądania się ich potrzebom – mówi Piotr Trzmiel, Head of Growth the:protocol.


Analizy przed startem serwisu pokazały m.in., że dla specjalistów IT najważniejsze są szczegóły i profesjonalna relacja z rekrutującym. Wśród problemów, ujawniających się podczas rekrutacji, kandydaci wymieniali m.in. brak konkretów projektowych w ofertach, zbyt długie procesy oraz rozdźwięk między rozmowami a realiami po zatrudnieniu. Deklarowali również zmęczenie mitami o branży i powielaniem stereotypów o trudnej relacji kandydat-rekruter. Z kolei firmy komunikowały potrzebę narzędzi, które pomogą mierzyć się z wymagającym rynkiem i ułatwią procesy.

Tworząc serwis dla profesjonalistów staramy się korzystać z najlepszych wzorców. Pracujemy zwinnie, a użytkowników badamy w stałym cyklu metodą continuous discovery. Podejście Minimum Loveable Product pozwala nam za to testować nowe rozwiązania, w taki sposób, by użytkownicy je pokochali. Dzięki temu możemy szybko i skutecznie reagować na zmiany w IT – tłumaczy Paweł Olwert, Product Owner the:protocol.


Zmian niemało jest też po stronie pracodawców:

W trakcie tych dwóch lat zaobserwowaliśmy m.in. ewolucję ich świadomości. Coraz częściej rozumieją, że na skuteczność wpływają szczegółowe opisy projektów i transparentne widełki wynagrodzeń. Widzimy to w statystykach aplikacji oraz klikalności ofert. Rozwijamy serwis, uwzględniając te dane – uzupełnia. Według ekspertów obecnie kandydaci IT oczekują szczegółów dotyczących oferty, ale także szybkich rekrutacji, gdzie sprawnie otrzymają feedback i decyzję. Odpowiedzią na trudniejszą sytuację gospodarczą nie zawsze są zwolnienia. Wiele organizacji poszukuje intensywnie doświadczonych specjalistów m.in. data science, technologii chmurowych i cyberbezpieczeństwa, wkrótce zapewne wzrośnie także liczba rekrutacji związanych z obsługą narzędzi AI. Wśród aktualnych potrzeb na rynku pracy IT ważne miejsce zajmuje konkretyzacja i profesjonalizacja ofert – podsumowują eksperci the:protocol.


Źródło: the:protocol

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top