Firmy nadal nie są przygotowane na zakłócenia w łańcuchach dostaw
Zawirowania na rynku i przerwane łańcuchy dostaw spędzają sen z powiek menadżerom odpowiedzialnym za zaopatrzenie. Wg analizy przeprowadzonej przez Gartnera, w ciągu najbliższych 3 lat nawet 95 proc. firm nadal nie będzie w stanie zapewnić pełnej odporności swojej organizacji przed wahaniami popytu i problemami z łańcuchami dostaw. Dzieje się tak mimo nakładów na technologie poniesionych przez przedsiębiorstwa w ostatnich latach.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Potrzebna wiedza

Analiza Gartnera wskazuje, że mimo sporych zawirowań na rynku w ciągu ostatnich lat, niewiele firm podjęło działania, aby zabezpieczyć swoje łańcuchy dostaw. Ciągle zbyt mało organizacji podejmuje najważniejsze decyzje biznesowe na podstawie szczegółowych, przekrojowych analiz opartych na cyfrowych danych.

Gromadzone przez organizację informacje to niezwykle cenna wiedza, która odpowiednio wykorzystana, może przenieść firmę na nowy poziom funkcjonowania – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology. Ekspert dodaje: – Gromadzenie danych sprzedażowych oraz informacji dotyczących wielu najróżniejszych czynników zewnętrznych, związanych z sezonowością, trendami, konkurencją czy popytem, umożliwia tworzenie modeli predykcyjnych. Dzięki nim firmy mogą sprawnie zaplanować produkcję, zaopatrzenie, zamówienia i trafnie odpowiadać na wszelkie zawirowania na rynku. Dotyczy to wszystkich uczestników łańcucha dostaw.


Jeśli firmy nie skupią się na precyzji oraz zarządzaniu, które uniezależni procesy w organizacji od rynkowych zawirowań i przerwanych łańcuchów dostaw, nadal będą zmagały się z niepewnością. Właściwe inwestycje w digitalizację mogą zwiększyć odporność organizacji.

Ekspert Gartnera, Tim Payne, komentując wynika badania, przekonuje:

Firmy starają się zwiększyć odporność swojej działalności na zawirowania w łańcuchach dostaw. Jednak ciągle podejmują działania, które mogą przynieść przeciwny skutek. Łańcuchy dostaw nie są w stanie poradzić sobie z dzisiejszą niepewnością. Organizacje powinny wymyślić swoje strategie na nowo.


Jakie zatem działania Gartner zaleca organizacjom? Ponieważ dziś dokładne planowanie nie jest możliwe, firmy w swoich prognozach powinny w większym stopniu uwzględniać czynnik niepewności. Warto też, aby zauważyły potencjał technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, które umożliwiają generowanie zaawansowanych modeli wspomagających zarządzanie. W podejmowaniu lepszych decyzji może pomóc np. cyfrowy bliźniak łańcucha dostaw.

Biznes inteligentny

Dziś dla łańcuchów dostaw ogromnie istotne jest zintegrowanie procesów i danych, zamówień i stanu realizacji każdej pozycji zamówienia, stanów magazynowych z dystrybucji, czy informacji o faktycznej odsprzedaży. Na tej podstawie możliwy jest pełny monitoring dostaw i odpowiednie reagowanie na wszelkie zmiany. Umożliwia to analityka Business Intelligence, która producentom, dystrybutorom czy sprzedawcom pozwala podejmować najlepsze decyzje – tłumaczy Adam Sienkiewicz.


Firmy powinny postawić na wykorzystanie analityki danych, aby usprawnić bądź zautomatyzować łańcuchy dostaw. Wymiana danych między dostawcami tworzyw czy surowca, producentami, dystrybutorami i punktami sprzedaży pomoże zoptymalizować procesy oraz właściwie reagować na pojawiające się na rynku wyzwania. Poza wszystkim, to po prostu istotny rynkowy trend, na który stawia również konkurencja.

Jak wynika z raportu Global Business Intelligence Market 2023, globalny rynek analityki biznesowej w latach 2023-2032 będzie rósł rocznie średnio o 9,68 proc. Organizacje będą korzystać z BI z powodu wpływu globalizacji na firmy, zapotrzebowania na rzetelne informacje oraz potrzeby podejścia zorientowanego na klienta.

Źródło: Sagra Technology

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top