SOA - architektura zorientowana na rozwój

COMARCH - SOA, systemy ERPCzęsta sytuacja w działach IT banków - zmiana w jednym systemie wymusza zmiany w innych aplikacjach, część funkcji przestaje działać i trzeba je poprawić. Czy rzeczywiście wdrażanie zmian w instytucji finansowej musi być tak skomplikowane?
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
Problemy związane ze współpracą między systemami nawarstwiają się w miarę dokładania nowych programów i aplikacji. Przybywa protokołów, które trzeba obsłużyć. Tym samym w dużych organizacjach pojawia się potrzeba integracji nowych systemów z systemami już istniejącymi. Klienci często jednak rezygnują z wdrożenia nowego systemu właśnie ze względu na problem z integracją. Nawet jeśli biznesowo wdrożenie nowego rozwiązania jest uzasadnione, to koszty jego integracji z pozostałymi systemami mogą przekroczyć prognozowane zyski. Idealnym rozwiązaniem byłoby projektowanie systemów opierających się wyłącznie na standardach wspólnych dla różnych platform. Niestety każda firma posiada własne wypracowane metody komunikacji zwykle niekompatybilne z oprogramowaniem konkurencji. Tutaj pojawia się miejsce na zastosowanie architektury SOA, która wykorzystując usługi spełniające określone funkcje biznesowe pozwala na integrację różnych systemów. Dzięki zastosowaniu szyny ESB, usługi przez nią udostępniane są widoczne dla systemów, które z jej pomocą wymieniają pomiędzy sobą dane.
Kto i dlaczego powinien pomyśleć o wdrożeniu architektury SOA?
O wdrożeniu architektury zorientowanej na usługi powinny pomyśleć firmy posiadające systemy, które muszą się ze sobą komunikować. Jeżeli firmy posiadają systemy, które komunikują się między sobą bez udziału szyny ESB to zazwyczaj występują pomiędzy nimi połączenia typu spaghetti. Nie tylko trudno się nimi zarządza - w pewnym momencie dział IT przestaje kontrolować, który system, do którego wysyła konkretne komunikaty. Jeżeli wdrażana jest nowa aplikacja, która ma współpracować z pozostałymi, wówczas pojawia się problem związany z ich integracją. Jeśli klient posiada rozwiązanie SOA, wystarczy dopisać nowe usługi do systemu lub, jeżeli jest taka możliwość, wykorzystać już istniejące.
Co zyskuje dział IT, a co dział biznesowy instytucji finansowej dzięki wdrożeniu Comarch SOA Platform?
Decydując się na zastosowanie rozwiązania Comarch SOA Platform, dział IT zyskuje większą kontrolę nad komunikacją miedzy systemami oraz możliwość łatwiejszej integracji z nowymi aplikacjami. Dodatkowo dzięki zastosowaniu takich elementów platformy jak SOA Registry czy SOA Supervisor, ma możliwość m.in.: katalogowania usług, zarządzania kolejkami, testowania usług czy kontroli SLA. Dział biznesowy uzyskuje tym samym możliwość wdrażania nowych rozwiązań po niższych kosztach oraz pewność, że udostępnione usługi zrealizują określone funkcje biznesowe. Warto pamiętać, że dobra usługa to taka, która bez wiedzy informatycznej pozwala użytkownikowi w łatwy sposób stwierdzić, co ona realizuje.
Źródło: www.comarch.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top