5 miliardów złotych za polski eksport IT

Zwykło się sądzić, iż polski eksport informatyki jest niewielki, a Polska, z raczej skromną ofertą IT dla użytkowników zagranicznych, nie jest na tym rynku potęgą. Jednak minione lata 2007-2010 ocenę tę wyraźnie podważyły. Według najnowszych analiz DiS w roku 2010 sprzedaż zagraniczna zrealizowana w firmach kontrolowanych przez polski kapitał kształtowała się na poziomie 5 miliardów złotych (1,2 mld EUR) wykazując wyraźne tendencje wzrostowe.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
W okresie ograniczania wydatków przez rodzimych klientów, polscy dostawcy, dzięki umiejętnościom zdobytym na krajowym rynku, znaleźli sposoby szerszego wejścia na rynki międzynarodowe. Bagaż doświadczeń nagromadzony przez polskich wdrożeniowców i producentów sprzętu oraz oprogramowania stał się skarbem, który udało się z powodzeniem przekuć na wzrosty sprzedaży w innych krajach.

Aaaaby za granicę dobrze sprzedawać


Analizę sprzedaży zagranicznej realizowanej przez polskie firmy biuro DiS przeprowadziło na bazie 100 firm najbardziej aktywnych w tym obszarze. Badane 100 polskich firm w roku 2010 sprzedawało produkty i usługi IT do ok. 80 krajów, przy czym każda przeciętnie sprzedawała do pięciu. Sześć najpopularniejszych kierunków sprzedaży to Niemcy (prawie połowa firm), następnie kolejno USA, Czechy oraz Francja.

Największa wartość sprzedaży zagranicznej skoncentrowana jest w niewielu firmach. Spośród badanej grupy 100 firm w 2010 r., w portfelach 5 największych znalazło się ponad 75% wartości sprzedaży zagranicznej, zaś u 10 największych - prawie 90%. Dość zaskakującym zrządzeniem losu wiele z nich swoją nazwę zaczyna od litery „A”.

To tylko jedna z form

Sprzedaż zagraniczna realizowana przez firmy informatyczne kontrolowane przez polskie podmioty gospodarcze to tylko fragment polskiego eksportu — choć warto przyznać — forma najbardziej zyskowna.

Równie istotne dla polskiego rynku informatyki jest też importowanie miejsc pracy w ramach międzynarodowych korporacji IT — przedmiot wcześniejszych analiz DiS odnoszących się do obszaru BPO. W tej formie świadczenia usług, częściowo eksportowane są jednak marże owych międzynarodowych koncernów, co czyni ów rodzaj współpracy w dłuższej perspektywie nieco mniej opłacalnym.

Źródło: www.dis.waw.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top