Analiza rynku zamówień publicznych na narzędzia informatyczne

w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2011 r.
Rynek zamówień publicznych na rozwiązania IT cały czas podlega w Polsce dynamicznemu rozwojowi. Ma na to wpływ zarówno realizowany w latach 2007-2010 Plan Informatyzacji Państwa (obecnie trwają prace nad rozwojem i kontynuacją tej strategii), a także alokacja ogromnych środków unijnych na unowocześnianie administracji. To wszystko wpływa na to, iż w ostatnich latach wydatki sektora publicznego na oprogramowanie i sprzęt informatyczny są na tak wysokim poziomie, że w znaczący sposób kształtują cały rynek informatyczny w Polsce.
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
Niniejszy raport jest efektem prac mających na celu systematyczny monitoring zamówień publicznych pod kątem ich konstrukcji i opisu. Celem tych działań było określenie ile z tych przetargów ogłoszono z naruszeniem przepisów prawa i wskazanie jakiego typu nieprawidłowości najczęściej w nich występują. Na potrzeby publikacji skontrolowanych zostało łącznie 100 największych przetargów na rozwiązania IT opublikowanych w pierwszym półroczu 2011 roku. Pod lupę brane były przetargi ogłoszone w administracji na wszystkich szczeblach: lokalnym, wojewódzkim jak i centralnym.

W przedstawionym raporcie z jednej strony określona została obecna skala nieprawidłowości występująca w ogłaszanych zamówieniach publicz-nych, z drugiej - zaprezentowane zostały najczęściej popełniane błędy przy konstruowaniu przetargów. Z założenia taka forma i zawartość publikacji ma uczulić przedstawicieli sektora publicznego na rozpisywanie w przyszłości przetargów w zgodzie z obowiązującymi przepisami, tym samym przyczyniając się do zdecydowanie większej transparentności zamówień publicznych.

I.1 / Założenia metodologiczne

Zebrane w ramach niniejszego raportu dane dotyczą zamówień publicznych ogłoszonych w piewszym półroczu 2011 roku. Łącznie wstępnej analizie podległo 100 największych przetargów opu-blikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (tzw. TED – Tenders Electronic Daily). Wszystkie zebrane przetargi zostały zanalizowane pod kątem statystycznym, a dodatkowo z całej puli zostało wybranych 50 przykładowych i najbardziej spektakularnych, które zostały zbadane pod kątem prawnym. Zbieranie danych do raportu polegało na codziennym monitoringu ogłaszanych przetargów i gromadzeniu wszelkiej dokumentacji i informacji na ich temat. Dane pozyskiwano zarówno spod strony internetowej TED, jak i od poszczególnych instytucji publikujących ogłoszenia. Do analizy wybierane były zamówienia na rozwiązania IT, a w szczególności na oprogramowanie i aplikacje dedykowane. Wartość przetargów była określona na podstawie opublikowanych wyników postępowań oraz w oparciu o oszacowania rynkowej wartości zamawianych usług bądź produktów.

W całym zestawieniu brane pod uwagę były przetargi, których kwota przekraczała progi unijne określane zgodnie z art. 11 ust. 8 ustawy PZP. Ich wysokość ustalana jest w drodze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europej-skich (Dz.U.09.224.1795) wspomniane progi kształtują się na poziomie 125 000 euro netto dla zamawiających z sektora finansów publicznych, 193 000 euro netto dla zamawiających szczebla lokalnego (tj. urzędy, instytucje, jednostki samorządowe itp.), 387 000 euro netto dla zamawiających szczebla rządowego.

W przypadkach, w których zamawiający szacowali wartość zamówień w walucie euro zostały one przeliczone na złote po kursie 3,839, co wynika z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U.09.224.1796).

W celu ujednolicenia prezentowanych kwot, w całym raporcie będą one podawane w złotych dla wartości brutto.

Całość raportu dostępna w załączniku

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top