Rynek ERP 2011 i 2012 w trzech pytaniach do firmy COMARCH

Jak można podsumować rok 2011 na polskim rynku ERP?

COMARCH - ERP, Business IntelligenceRok 2011 upłynął pod znakiem niepewności związanej z wszechobecnym w mediach kryzysem gospodarczym, jednak mimo tego Sektor ERP firmy Comarch zanotował doskonałe wyniki. Pozyskaliśmy 7000 nowych klientów, a sprzedaż systemów ERP po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 mln zł, osiągając wynik 100,5 mln. W 2011 roku zanotowaliśmy także 30 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży rozwiązań „w chmurze” (tzw. SaaS). Tak jak zakładaliśmy, rośniemy szybciej niż rynek, bowiem prognozy analityków zakładają z reguły jednocyfrową dynamikę wzrostu wartości sprzedaży. Przykładowo firma badawcza IDC mówi o spodziewanym rocznym wzroście na poziomie 6,4 proc. w okresie pięciu lat.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
Rok 2011 upłynął pod znakiem umacniania pozycji rynkowej Comarch na polskim rynku oprogramowania dla segmentu małych i średnich firm. Ruszyliśmy z projektem wirtualnej galerii handlowej iMall24 – rozwiązania, dzięki któremu wszystkie firmy korzystające z systemów do zarządzania Comarch mogą łatwo i bez dodatkowych opłat poszerzyć dotychczasowe kanały sprzedaży o kanał internetowy. Najważniejsza korzyść dla klienta to prostota – my zajmujemy się utrzymaniem portalu, pozycjonowaniem i promocją. Klient jedynie zaznacza odpowiedni parametr w systemie, aby jego towary były dostępne w iMall24. Projekt jest naszą odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców, którzy z jednej strony dostrzegają potencjał sprzedaży internetowej, a z drugiej nie posiadają wiedzy i zasobów, aby uruchomić własny sklep internetowy.

Rok 2011 to także rosnące znaczenie narzędzi klasy Business Intelligence, które z powodzeniem upowszechniają się również wśród polskich przedsiębiorstw. W 2011 roku na rynek trafił nowy moduł Comarch OPT!MA Analizy Business Intelligence, z którego korzysta już ponad 1500 firm. To obecnie jedyne narzędzie BI o tak intuicyjnym interfejsie i bogatej funkcjonalności, które pozwala firmie z sektora MSP na bieżącą analizę sytuacji przedsiębiorstwa, a tym samym na szybsze reagowanie na turbulentne otoczenie gospodarcze.

Wśród przeprowadzonych w minionym roku projektów, warto wymienić budowę i wdrożenie systemu raportowego dla klientów funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez norweski Fundusz Inwestycyjny Skagen Funds oraz rozpoczęcie realizacji Centrum Wspomagania Decyzji Zarządczych dla Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dowodem na stałe umacnianie się pozycji rynkowej rozwiązań Comarch są nie tylko wyniki sprzedaży, ale także otrzymane nagrody. Polska Akademia Nauk uznała system Comarch ALTUM innowacyjnym produktem w Polsce w 2011 roku. Wyróżnienie PAN jest dla nas bardzo cenne przede wszystkim dlatego, że zostało przyznane przez uznaną polską organizację naukową, cieszącą się szacunkiem i prestiżem. Natomiast system Comarch CDN XL został wyróżniony statuetką TopBuilder 2012 Produkt roku dla budownictwa.

Jak będzie wyglądał rynek ERP w 2012 roku? Co się zmieni? W jaką stronę systemy będą ewoluowały?

Rok 2012 zgodnie z naszymi przewidywaniami na rynku ERP upłynie pod znakiem postępującego wykorzystania potencjału Internetu i społeczności internetowych, umocnienia znaczenia e-commerce, który odnotowuje dwucyfrową dynamikę wzrostu, rozwoju rozwiązań mobilnych, większej dbałości o bezpieczeństwo firmowych danych, dalszego upowszechniania się rozwiązań w modelu cloud computing, a także rozwoju narzędzi informatycznych dla branży medycznej.

Przygotowując naszą strategię produktową na rok 2012 opieraliśmy się o prognozy rynkowe wiodących instytucji badawczych, m.in. Gartner, ale także bazowaliśmy na obszernym badaniu rynku przeprowadzonym we wrześniu 2011 roku przez Comarch we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. Wyniki analizy pokazały m.in., że aż 68 proc. badanych firm nie prowadzi sprzedaży swoich produktów przez Internet. Na tym tle odstajemy znacznie od krajów Europy Zachodniej. Polscy przedsiębiorcy dostrzegają możliwości e-commerce, jednak brak im odpowiedniej wiedzy i zasobów. Dostawcy rozwiązań klasy ERP w 2012 roku staną przed wyzwaniem odpowiedzi na te potrzeby rynku. Naszą propozycją jest projekt wirtualnej galerii handlowej iMall24 – rozwiązania, dzięki któremu wszyscy klienci korzystający z systemów do zarządzania Comarch mogą łatwo i bez dodatkowych opłat poszerzyć dotychczasowe kanały sprzedaży o kanał internetowy. Różnica między iMall24 a tradycyjnymi sklepami internetowymi polega na tym, że w przypadku iMall24 to my zajmujemy się utrzymaniem portalu, pozycjonowaniem i promocją. Klient jedynie zaznacza odpowiedni parametr w systemie, aby jego towary były dostępne w Internecie. W 2012 roku chcielibyśmy, aby na iMall24 było wypełnione min. 300-500 tys. produktów. To, co będzie cenne dla tych firm, które przyłączą się do iMall24, to możliwość skorzystania ze specjalnie przygotowanych ofert na przesyłki kurierskie oraz płatności online.

W 2012 roku spodziewamy się także coraz szerszego biznesowego wykorzystania smartfonów. Według IDC w 2011 roku, po raz pierwszy w historii, liczba sprzedanych smartfonów i tabletów na świecie była wyższa od liczby sprzedanych komputerów PC. Przedstawiciele producentów urządzeń mobilnych szacują, że smartfony w Polsce miały od 30 do 40 proc. udziału w sprzedaży telefonów komórkowych w 2011 roku. Rozwijamy naszą ofertę przeznaczoną na urządzenia z systemem operacyjnym Android. W grudniu 2011 roku odbyła się premiera aplikacji dla mobilnych przedstawicieli handlowych Comarch Mobile – Mobilny Sprzedawca. Wnioskując po pierwszym odzewie rynku, aplikacje na Android będą w tym roku hitem, dlatego w roku 2012 wprowadzimy do naszej oferty nową gamę rozwiązań mobilnych opartych o platformę Android, a także iOS, które będą zintegrowane z Comarch OPT!MA, Comarch ALTUM oraz Comarch CDN XL. Będzie to mobilny dostęp do zasobów przedsiębiorstwa, tj. Business Intelligence – analizy i raporty na urządzaniu mobilnym, mobilna praca na procesach w firmie oraz mobilny HR, czyli m.in. zatwierdzanie delegacji, zaliczek, urlopów. Planujemy również wprowadzić aplikacje B2C do robienia zakupów na naszej wirtualnej galerii handlowej iMall24 z poziomu telefonu.

Coraz więcej firm ma świadomość konieczności profesjonalnego zabezpieczenia danych. Niewystarczające stały się płyty CD czy nawet wewnętrzne serwery firmy. Co raz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że nie są w stanie zabezpieczyć swoich danych lepiej niż to robią profesjonalne centra danych, tj. Comarch Data Center. Widoczne jest to wyraźnie w dynamice sprzedaży iBard24, dzięki któremu można bezpiecznie archiwizować dane, jakie przechowujemy na swoich laptopach, komputerach stacjonarnych czy serwerach. Klienci mogą w łatwy sposób zabezpieczać swoje bazy danych systemów Comarch OPT!MA, Comarch CDN XL i Comarch ALTUM. W 2012 roku zamierzamy wprowadzić iBard24 w wersji mobilnej na smartfony.

Ponadto ze względu na rosnący poziom wiedzy i zaufania do rozwiązań w modelu Software as a Service (cloud computing), w 2012 roku będzie rosło znaczenie również tego sposobu korzystania z aplikacji. Sprzedaż produktów Comarch w modelu usługowym rośnie o wiele szybciej niż model tradycyjny. W tym modelu sprzedajemy nasze systemy ERP od ponad 10 lat, dzięki czemu mogliśmy zdobyć wystarczającą wiedzę i doświadczenie oraz zbudować efekt skali, czym nie dysponują inni producenci oprogramowania dla firm. W modelu usługowym sprzedajemy wszystkie nasze systemy ERP, a także oferujemy rozwiązania dodatkowe, tj. wyżej opisany iBard24, czy Comarch iSklep24, którego 90 proc. sprzedaży to właśnie SaaS.

Dla najmniejszych firm oferujemy pierwszy od 12 lat system dedykowany temu segmentowi. Jest nim nowy bezpłatny program do fakturowania – iFaktury24, który jest dostępny wyłącznie w modelu SaaS, i z którego obecnie korzysta ponad 17 tys. użytkowników. Dla najbardziej masowego rynku zaoferujemy nowe funkcjonalności w iFaktury24. Rozwiązanie zostanie wyposażone w obsługę magazynu oraz książkę przychodów i rozchodów i proste płace.

W modelu SaaS sprzedajemy już kilkanaście procent Comarch OPT!MA, i na bazie sukcesu tego produktu widzimy, że małe firmy chcą w ten sposób pracować na programie finansowo-księgowym i magazynowo-handlowym. Ponieważ wiemy, jak wiele biur rachunkowych obsługuje obecnie swoich klientów z wykorzystaniem Internetu, dlatego nowe wersje Comarch ALTUM, Comarch CDN XL i Comarch OPT!MA będą rozwijane pod kątem modelu SaaS.

W związku z ogromnym zamieszaniem na rynku medycznym, tj. problemy z ewidencją i weryfikacją ubezpieczenia pacjentów, zmianą listy leków refundowanych oraz zbliżającym się wielkimi krokami obowiązkiem prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej (od 2014 rok) rośnie mocno zapotrzebowanie na informatykę w tej branży. Warto zauważyć, iż rynek medyczny w Polsce to ok. 100 tys. lekarzy i kilkadziesiąt tysięcy przychodni. Dlatego w 2012 roku zamierzamy dostarczać narzędzia – iMed24 dla podmiotów medycznych (m.in. rozliczenia z NFZ, zarządzanie przychodnią i gabinetem, rozliczenia z US). Jest to stosunkowo nowy rynek dla Comarch, ale w celu jego lepszego zrozumienia z dniem 1 lutego 2012 roku wystartowała placówka medyczna iMed24, która w praktyce wykorzystuje wytworzone przez Comarch rozwiązania. Dzięki takiemu podejściu będziemy mogli lepiej zrozumieć specyfikę branży dostarczając wiedzę branżową w postaci nowoczesnych systemów dla rynku placówek i przychodni medycznych.

iMed24 jako wyspecjalizowana aplikacja dostępna jest w naszej ofercie od roku, i mamy już kilkadziesiąt wdrożeń. 2012 rok to intensywny rozwój tego programu, z jednej strony pod kątem zmian prawnych (weryfikacja ubezpieczenia, nowa lista leków refundowanych itp.), a z drugiej w odpowiedzi na uwagi od jego użytkowników. iMed24 jest oferowany samodzielnie lub uzupełniony o program Comarch OPT!MA.

Co zmieni się w sztandarowych produktach Sektora ERP firmy Comarch?

W 2012 roku będziemy stawiać na rozwój naszej rdzennej oferty Comarch OPT!MA, Comarch CDN XL oraz Comarch ALTUM.

W Comarch OPT!MA wprowadzimy m.in. rozwiązanie do obsługi importu oraz mechanizm do obsługi windykacji. Rok 2012 z pewnością będzie obfitował w zainteresowanie firm narzędziami analitycznymi wspierającymi proces podejmowania decyzji. I nie chodzi tutaj tylko i wyłącznie o średnie i duże przedsiębiorstwa czy korporacje, w których istnieje świadomość konieczności posiadania tego typu rozwiązań, ale przede wszystkim o małe firmy, które potrzebują niedrogich, łatwych w obsłudze pudełkowych rozwiązań. W związku z powyższym w 2012 roku położymy duży nacisk na rozwój Comarch OPT!MA Analizy Business Intelligence, z których korzysta już prawie 1500 firm.

W Comarch ALTUM stawiamy na szybki rozwój funkcjonalny w zakresie handlu i logistyki, w tym głównie rozwiązania specjalistyczne dla branży retail, oraz CRM i MWS. Ważnym elementem będzie również międzynarodowość rozwiązania, czyli dostosowanie go do wymogów np. francuskiego prawa. W przypadku Comarch CDN XL rozwiniemy moduł produkcja głównie w obszarach jej planowania i rozliczania. Planujemy wprowadzić moduł PLM do zarządzania cyklem życia produktu oraz rozbudować moduły intranetowe m.in. system urlopowy, system zgłaszania i rozliczania delegacji, system rekrutacyjny.

Comarch CDN XL to najbogatsze funkcjonalnie rozwiązanie z oferty Comarch ERP, jednak także ten produkt doczeka się w 2012 roku kolejnej, jeszcze bardziej zaawansowanej wersji. Comarch CDN XL 11.0 pojawi się na rynku mniej więcej w okresie wakacji i zaskoczy zarówno nowych klientów, jak i dotychczasowych użytkowników. Szykujemy niespodziankę w postaci nowego wyglądu interfejsu. Oczywiście nie zapominamy także o dalszym rozwoju funkcjonalnym. Wprowadzimy m.in. zaawansowane mechanizmy obsługi różnych rodzajów promocji oraz obsługę alokacji kosztów w module Business Intelligence.

Źródło: www.comarch.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top