Pop-up store to idea unikatowego sklepu, który działa tylko przez określony czas. Tego typu przedsięwzięcia już od kilku lat z powodzeniem funkcjonują w niektórych krajach. W Polsce jest to wciąż zjawisko stosunkowo nowe. Mimo to warto je poznać, ponieważ dysponuje wysokim potencjałem sprzedażowym.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Pierwszy na świecie pop-up store został utworzony w 1997 roku, w Los Angeles, przez Jeda Wexlera i Patricka Courrielche, pod nazwą The Ritual Fashion and Music Expo. Istniał tylko jeden dzień – był to rodzaj muzycznego eventu, w trakcie którego sprzedawano odzież niszowych kalifornijskich marek. Impreza szybko zyskała uznanie i przykuła uwagę dużych firm. Dostrzegły one potencjał w tworzeniu krótkoterminowych akcji służących promowaniu produktów, zwłaszcza wśród ludzi młodych. Autorzy projektu The Ritual Fashion and Music Expo zaczęli współpracę z takimi światowymi gigantami jak Motorola, Levi Strauss czy AT&T.

DOTRZEĆ DO KLIENTÓW

Prekursorem pop-up store na polskim rynku był sklep znanej sieci odzieżowej H&M. Zgodnie z ideą pop-up, wybór lokalizacji nie był przypadkowy – sklep umiejscowiono w jednej z najpopularniejszych warszawskich kawiarni. Punkt sprzedaży funkcjonował tylko przez 3 tygodnie. Został zaaranżowany w wakacyjnym klimacie: dwa tarasy z leżakami tuż nad Wisłą, sklepy, galeria i klub, w którym codziennie grał inny DJ. Dodatkowo marka H&M przekazywała organizacji UNICEF 5 proc. z każdej transakcji zrealizowanej kartą płatniczą.

Sklepy tego typu niosą za sobą wiele korzyści dla firmy. Do najważniejszych możemy zaliczyć:
  • możliwość bezpośredniego kontaktu i poznania potencjalnych klientów, 
  • budowanie świadomości marki poprzez emocje generowane przez sklepy pop-up,
  • prowadzenie sklepów pop-up jest o 80 proc. tańsze niż tradycyjnych sklepów stacjonarnych, 
  • mniejsze bariery wejścia na rynek – brak przywiązania do stałej lokalizacji i możliwość ograniczenia kosztów czynszu.


Widać zatem, że rozwiązanie to nie jest zarezerwowane tylko dla dużych marek dysponujących wysokimi budżetami marketingowymi. Wręcz przeciwnie: nawet niewielki producent może w ten sposób skutecznie zaistnieć w świadomości klienta z nową marką lub rozszerzyć sprzedaż istniejących ofert.

Z pomocą takim klientom przychodzą rozwiązania Comarch ERP, które w pełni zorganizują sprzedaż w tego typu placówkach handlowych.

COMARCH A SKLEPY POP-UP

Utworzona w 1969 roku Natura Brasil to wiodący producent kosmetyków w Ameryce Łacińskiej i czwarta firma w obszarze sprzedaży bezpośredniej w skali globalnej. Reprezentuje ją ponad 1,4 mln doradców, którzy sprzedają jej wyroby na całym świecie. Firma stawia sobie za cel tworzenie produktów wysokiej jakości oraz troskę o środowisko naturalne.

Natura Brasil stanęła przed wyzwaniem rozwoju sieci sprzedaży we Francji. Firma postanowiła stworzyć sklepy pop-up w strategicznych lokalizacjach handlowych w okresie charakteryzującym się wysoką popularnością wśród klientów, np. przed świętami Bożego Narodzenia. Natura Brasil wybrała firmę Comarch jako dostawcę oprogramowania obsługującego sklepy pop-up. Jak mówi Arkadiusz Iłgowski, Prezes Comarch France: – Zbudowaliśmy z Natura Brasil silne partnerstwo. Comarch ERP na polu sprzedaży mobilnej w pełni zaspokoił potrzeby firmy w zakresie prostoty użytkowania, szybkości i pewności działania. Zastosowano rozwiązanie Comarch Mobile mPOS, czyli mobilne stanowisko sprzedażowe, które w wersji na tablety było wykorzystywane przez sprzedawców Natura Brasil. Wdrożenie oprogramowania Comarch trwało trzy miesiące, a uruchomienie wszystkich sklepów pop-up odbyło się zgodnie z planowanym terminem.

W Natura Brasil wdrożony został Comarch ERP Altum i współpracujący z nim pakiet aplikacji Comarch Mobile, w tym wspomniane Comarch Mobile mPOS (mobilne stanowisko sprzedażowe). Rozwiązanie to pozwoliło sprzedawcom sklepów pop-up Natura Brasil na:

  • dostęp do pełnej informacji o towarach, łącznie z ich specyfikacją techniczną czy opakowaniem,
  • dostęp do stanów magazynowych w sklepie oraz w innych lokalizacjach,
  • obsługę zestawów promocyjnych,
  • przeprowadzenie transakcji sprzedaży poprzez wystawienie paragonów lub faktur wraz z drukowaniem dokumentów na drukarce termicznej (we Francji nie fiskalizuje się dokumentów),
  • obsługę dowolnej formy płatności, w tym zapłaty kartą, na mobilnych terminalach płatniczych,
  • przyjmowanie zamówień np. na towary, których nie ma w sklepie, wraz z przyjęciem zapłaty lub zaliczki za nie, 
  • obsługę zatowarowania sklepu,
  • zbieranie danych o klientach kupujących w danym sklepie.

Niewątpliwą zaletę stanowi również fakt, iż smartfon bądź tablet może być połączony przez bluetooth z terminalem kart płatniczych, drukarką mobilną oraz z zewnętrznym czytnikiem kodów kreskowych. Dzięki temu całe stanowisko sprzedaży zmieści się w kieszeni i na koniec dnia może być zabrane w bezpieczne miejsce.

UDANE WDROŻENIE

Comarch jest z nami, aby nam pomóc. Dzięki doświadczeniu, które posiada firma, potrafią zawsze skutecznie i szybko zareagować w razie jakiegokolwiek problemu. Projekt został przygotowany i zrealizowany w terminie. Nie mogliśmy sobie pozwolić na żadne opóźnienia, ponieważ mieliśmy ustaloną, ścisłą datę otwarcia sklepów pop-up. Wszystko musiało być gotowe na czas, co udało nam się dzięki obustronnej współpracy – podsumowuje Laurent Lepiez, IT Manager, Natura Brasil France.

Źródło: www.comarch.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top