Jak się przygotować do wdrożenia platformy B2B?
SENTEWdrożenie platformy B2B to ważne wydarzenie w życiu każdej firmy. Wprowadza ono wiele zmian w obszarze wrażeń zakupowych, zakresu obowiązków dla pracowników magazynu, a także w strukturze zamówień. Aby uniknąć problemów, warto dobrze przygotować się do całego przedsięwzięcia.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 

Jak się przygotować do wdrożenia platformy B2B?

Wdrożenie platformy B2B stanowi swego rodzaju ryzyko, zatem nic dziwnego, jeśli nie wiesz, czy wszystko dobrze pójdzie, a projekt spełni oczekiwania. Dlatego w tym artykule znajdziesz wiele wskazówek i dowiesz się z niego, na co należy zwrócić uwagę, aby maksymalnie wykorzystać potencjał platformy B2B.

Analiza potrzeb firmy

Wdrożenie platformy B2B należy rozpocząć od przeprowadzenia analizy potrzeb Twojej firmy. Zastanów się nad tym, które z procesów trzeba usprawnić, a które działają prawidłowo, jak również które z problemów powinny zostać rozwiązane przez system. Gdy przeprowadzisz taką diagnozę, łatwiej będzie Ci wytyczyć cele wdrożenia. To bardzo ważny element projektu, który ma na celu wykorzystanie potencjału platformy i ograniczenie kosztów implementacji. Ponadto bez wcześniejszego ich wyznaczenia trudno będzie Ci zweryfikować, czy nowe oprogramowanie przyniosło zmiany w organizacji i spełniły Twoje oczekiwania.

Zadbanie o User Experience


Choć potrzeby klientów B2B oraz B2C różnią się, to mają oni podobne oczekiwania względem platformy e-Commerce. Szczególnie te, które dotyczą korzystania ze strony internetowej i wrażeń zakupowych. Dlatego musisz zadbać o User Experience. Twój sklep powinien posiadać wszystkie elementy, które są potrzebne do przyjemnego i intuicyjnego robienia zakupów. Należą do nich np. wyszukiwarka, wiele koszyków zakupowych, firmowe konto, promocje indywidualnie przypisane do kupującego. Oprócz tego dokładnie opisane zdjęcia asortymentu, a także umożliwienie zakupu w formie rat, to rzeczy, które sprawią, że klientom łatwiej będzie poruszać się po Twojej platformie i chętniej z niej skorzystają.

Pomyśl, czego Tobie brakuje w serwisach, z których korzystasz osobiście. Co utrudnia Ci zakup, a co dobrze działa i Cię do niego zachęca. Szczegółowy research w temacie UX i zaplanowanie wdrożenia takich zmian to kluczowy punkt implementacji projektu.

Wyszkolenie pracowników


Korzystanie z platformy B2B nie powinno stanowić trudności ani Tobie, ani Twoim handlowcom. Dzięki temu Twoi pracownicy będą przygotowani do obsługi klientów, samodzielnej pracy, a także sprawdzą rozwiązania, które zostały wprowadzone podczas wdrożenia. Wejdź w rolę klienta – przetestuj sklep i złóż zamówienie na próbę, zachęć, aby inni też to zrobili. Wypróbuj każdą opcję. Pamiętaj, że ewentualne błędy, które możesz napotkać, widzą także kupujący.

Dedykowana, czy standardowa platforma B2B?

Możesz zdecydować się na implementację standardowej lub dedykowanej platformy B2B, w zależności od rodzaju biznesu, który prowadzisz. Gotowa opcja jest najlepsza dla firm z powtarzalnymi i nieskomplikowanymi procesami, których klienci nie posiadają specyficznych wymagań. Wdrożenie takiego rodzaju platformy jest szybkie, mało problemowe, tańsze oraz stosunkowo proste. Z kolei dedykowany system lepiej sprawdzi się w organizacjach, które posiadają innowacyjne oraz niepowtarzalne rozwiązania, a ich klienci potrzebują podejścia indywidualnego. Wybór musisz podjąć jeszcze przed rozpoczęciem projektu.

Przygotowanie budżetu

Jeśli nie było wcześniej okazji, by porozmawiać z dostawcą o budżecie, warto wiedzieć, jak go przygotować do wdrożenia platformy B2B. Rzeczy, które musisz w nim uwzględnić, to wcześniej wspomniany User Experience, a także analiza przedwdrożeniowa. Często stanowi ona spory koszt, ale jeśli zaoszczędzisz na tym etapie, to trudno będzie Ci wyznaczyć odpowiednie cele i zakończyć projekt pomyślnie.

Zintegrowanie platformy B2B z systemem ERP lub WMS, firmą spedytorską i innymi rozwiązaniami, to kolejne rzeczy, o których warto pamiętać podczas wyznaczania budżetu. Ma ono ułatwić pracę Twoim ludziom, a klientom robienie zakupów.

Zmiana struktury zamówień


Wdrożenie sklepu internetowego zwykle sprawia, że struktura zamówień w firmie się zmienia. Według badań firmy Forrester niemal 75% klientów B2B preferuje kupowanie przez internet ponad kontakt z handlowcem. Implementacja platformy B2B przekłada się na wzrost kosztów obsługi zamówień i wzrost ich liczby. Konsumenci częściej robią zakupy, lecz zazwyczaj są one mniejsze. Pamiętaj, że to oznacza więcej pracy w magazynie, częstsze dostawy towaru, a także zmianę zarządzania magazynem. W tej ostatniej rzeczy szczególnie może pomóc system WMS.

Podsumowanie


Wdrożenie platformy B2B stanowi niełatwe zadanie. Jeśli się do niego nie przygotujesz, poniesiesz klęskę. Stosując się do wskazówek zawartych w tym artykule, a także do udzielanych przez dostawcę porad, możesz osiągnąć sukces. Dobry sklep internetowy sprawi, że liczba zamówień szybko wzrośnie, a przedsiębiorstwo zmieni się na lepsze.

Źródło: www.sente.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top