Technologia w dalszym ciągu będzie napędzać znaczące zmiany w handlu detalicznym, ponieważ wszyscy detaliści zmagają się z rosnącą konkurencją ze strony graczy tradycyjnych i internetowych, wzrostem kosztów oraz zachodzącymi zmianami zachowań klientów. Szanse jakie daje retailerom technologia dotyczą dwóch głównych obszarów: poprawy doświadczeń zakupowych i zmniejszenia kosztów operacyjnych sklepów.

 REKLAMA 
 KLIKNIJ I POBIERZ RAPORT ERP 
 
Te kluczowe trendy wpłyną na poprawę doświadczeń zakupowych klientów tradycyjnych sklepów w 2019 roku:
  1. Nowe formaty sklepów wzmocnią przywiązanie klienta do marki: w 2019 roku wielu sprzedawców detalicznych wyposaży istniejące sklepy w nowe, bardziej atrakcyjne i niestandardowe rozwiązania, aby poprawić doświadczenia klientów, a przez to zbudować silniejszą więź między marką a konsumentem. Detaliści będą eksperymentować i tworzyć różne połączenia tradycyjnych funkcji sklepów fizycznych z innymi usługami. Jedni postawią na proste i szybkie doświadczenie zakupowe wykorzystując kasy samoobsługowe. Inni będą chcieli stworzyć przestrzeń podobną do biur coworkingowych, które wspiera ją różne rodzaje kolaboracji i zapewniają pozazakupowe doświadczenia z marką. Znajdą się też tacy, którzy będą łączyli zakupy z usługami gastronomicznymi i spożywczymi.
  2. Sztuczna inteligencja wkracza do sklepów: rynek konsumenta to fakt. Klienci mają i chcą mieć kontrolę nad procesem zakupowym. Oczekują, że sprzedawcy zapewnią im tak samo dobre doświadczenia przy zakupach tradycyjnych jak i internetowych. Już teraz zakładają, że detalista ich zna i rozumie oraz, że wykorzystuje zbierane dane, aby dopasować ofertę do indywidualnych potrzeb klienta. Detaliści muszą wiedzieć, czego chce każdy kupujący w danym momencie i muszą ułatwić sobie kolejny krok w kierunku dopięcia sprzedaży, skutecznie komunikując się z klientami podczas ich całej ścieżki zakupowej. Detaliści w 2019 roku będą coraz powszechniej wykorzystać SI do zasypania przepaści między sklepami tradycyjnymi a internetowymi w zakresie możliwości zbierania oraz analizowania danych jak i podejmowania decyzji na podstawie insightów konsumenckich.
  3. Ograniczenie ryzyka biznesowego poprzez zwiększenie wygody i prostoty: sprzedaż detaliczna wchodzi w okres przełomowych innowacji, które mają na celu stworzenie jak najwygodniejszych form dokonywania zakupów. Kasy samoobsługowe, interaktywne wyświetlacze i inteligentne przymierzalnie to przyszłość zakupów. Jednak zalety szybkości, łatwości obsługi, kontroli procesu zakupowego, niezawodności i zadowolenia klienta również wiążą się z nowymi rodzajami ryzyka biznesowego. Wyzwania te muszą zostać rozwiązane przed powszechnym zastosowaniem przełomowych innowacji. Detaliści będą w coraz większym stopniu poszukiwać automatycznych rozwiązań w zakresie wykrywania i kontroli oszustw w celu zmniejszenia ryzyka, np. w systemach kas samoobsługowych.
  4. Usługi dopasowane do klienta pomogą sklepom pozyskać konsumentów z Internetu: detaliści będą budować różne formaty obsługi sprofilowanej do potrzeb konkretnych konsumentów, takie jak personalizowane zestawy żywieniowe. Tego typu rozwiązania sprawdzą się także w działalności luksusowych marek modowych. Sklepy fizyczne pozwalają zaprojektować całe doświadczenie klienta w zupełnie inny sposób niż sklepy online. Dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb klientów to skuteczny sposób na skapitalizowanie ruchu w sklepie oraz szansa na poprawę konwersji i wyższą marżowość.
  5. Sklepy fizyczne otrzymują cyfrowy głos: fizyczne sklepy zaczynają budować swoją cyfrową obecność. Pozwala to konsumentom na dynamiczne i zdalne sprawdzanie dostępności towarów w konkretnej lokalizacji. Geolokalizacja i analiza trendów to z kolei narzędzia dla sprzedawców do optymalizowania zatowarowania poszczególnych punktów w taki sposób, aby konsumenci nie poczuli się rozczarowani tym, że nie mogą zakupić pożądanego produktu. Sklepy będą również dostarczać rekomendacji asortymentowych, na podstawie tego, co kupili klienci o podobnym profilu. Skuteczna monetyzacja tego typu rozwiązań pozytywnie wpłynie na wyniki sprzedażowe sklepów.

Źródło: FUJITSU

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top