System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Pozyskiwanie oprogramowania biznesowego jako usługi na bazie licencji lub subskrypcji dostarczanej za pośrednictwem chmury obliczeniowej jest z wielu powodów atrakcyjne. Jednocześnie tempo wdrażania usług w chmurze na rynku małych i średnich firm nie jest tak szybkie, jak zakładały prognozy niektórych analityków.


Przyczyniają się do tego obawy związane z bezpieczeństwem i ochroną prywatności - sprawiają one, że wiele przedsiębiorstw podchodzi z dystansem do pomysłu instalacji swoich systemów ERP w zewnętrznym środowisku. Jednak według ekspertów z firmy Exact właśnie teraz jest właściwy moment, aby firmy dokonały zmiany i zaczęły czerpać korzyści z elastycznych funkcji usług w chmurze. Po pierwsze: to naprawdę tańsze rozwiązanie

To jasne, że model SaaS wymaga zdecydowanie większych nakładów finansowych we wstępnej fazie wdrożenia, przede wszystkim przez outsourcing całej infrastruktury. Jeśli jednak wziąć pod uwagę długoterminową perspektywę, sprawa nie jest już tak oczywista. Kluczowe jest tutaj uwzględnienie pełnego wachlarza wydatków związanych z utrzymaniem pracy systemu ERP – od zasilania przez przestrzeń dla serwerów i personel wewnętrzny po zewnętrzne usługi doradcze. Chociaż w niektórych modelach uznaje się, że usługi SaaS w perspektywie pięciu lat nie są rentowne, znakomita większość analityków rekomenduje SaaS dla większości dalekosiężnych scenariuszy biznesowych.

Nie chodzi tu tylko o wskaźnik TCO. Model oparty na subskrypcji oferuje dodatkowe korzyści finansowe w porównaniu z tradycyjnym trybem licencyjnym „pay and pray” („płać i módl się”). Przede wszystkim przewidywalny harmonogram opłat pozwala uprościć proces planowania i tworzenia budżetu. Następne w kolejce są koszty wdrażania. Nieprzyjemności związane z przekraczaniem budżetu są powszechnym problemem towarzyszącym tradycyjnym wdrożeniom w środowisku lokalnym.
Usunięcie wydatków związanych z własnymi urządzeniami i oprogramowaniem z modelu IT znacznie upraszcza wdrożenia. W modelu SaaS środowisko docelowe jest już w pełni funkcjonalne i niepotrzebna jest ani instalacja, ani konfiguracja rozwiązań. Oznacza to, że wdrożenie systemu ERP przebiega szybciej niż w przypadku tradycyjnego środowiska lokalnego. Cały proces jest szybszy, prostszy i tańszy – mówi Izabela Górecka-Olejniczak, Senior Business Consultant w firmie Exact Software Polska.
Kolejnym elementem korzystnym finansowo jest skalowalność. Ogólnie rzecz ujmując, w modelu SaaS możliwe jest zmniejszanie lub zwiększanie liczby użytkowników, a tym samym uzależnienie kosztów IT od rzeczywistych wymogów biznesowych. Zazwyczaj względnie łatwo jest również dodać nową funkcjonalność, a więc zoptymalizować systemy IT/ biznesowe zgodnie z wymogami danej chwili. Nie ma zatem potrzeby inwestowania w oprogramowanie lub systemy obsługi użytkowników „na wszelki wypadek”.

Spokojnie, jesteś bezpieczny

Być może martwisz się, że korzystanie z usług w chmurze wiąże się ze zmniejszeniem bezpieczeństwa. W rzeczywistości wiodący dostawcy usług SaaS są w stanie zapewnić poziom ochrony przewyższający standardy będące w zasięgu większości firmowych zespołów IT. Ponadto firmy dostawcze gwarantują ciągły dostęp do systemu w każdym miejscu i czasie zgodnie z umowami SLA (Service Level Agreement), zakładającymi kary finansowe w przypadku przerwy w świadczeniu usług. Czy twój zespół IT potrafi temu dorównać?

Outsourcing systemów infrastrukturalnych IT umożliwia również uwolnienie wewnętrznych zasobów personelu do innych zadań. Pracownicy nie będą już musieli poświęcać czasu na radzenie sobie z awariami i przywracanie utraconych danych. Większość dostawców usług SaaS oferuje możliwość tworzenia zapasowych kopii danych i korzystanie z zabezpieczeń, które wykraczają poza możliwe scenariusze awarii spoza ich własnego sektora. Oznacza to nie tylko ograniczone ryzyko wystąpienia problemów, lecz także to, że jeśli już do nich dojdzie, odpowiednie systemy zminimalizują szkody. Dostawcy usług nie składają pustych obietnic i opierają swoje gwarancje nie tylko na rozwiązaniach technicznych, lecz również pracy ekspertów w dziedzinie optymalizacji systemów, bezpieczeństwa danych i zachowania ciągłości operacji biznesowych.

Pomóż swoim pracownikom wejść na kolejny poziom

Korzyści związane ze stosowaniem systemów ERP obsługiwanych z poziomu przeglądarki dotyczą zwłaszcza przedsiębiorstw o zdecentralizowanej strukturze – wszyscy zatrudnieni bez względu na swoją lokalizację mogą uzyskać dostęp do systemu w biurze, w domu lub w podróży. Pracownicy mogą też łatwiej udostępniać sobie dane i pracować zespołowo, czytając te same raporty i dane biznesowe na grupowo udostępnianych pulpitach w chronionej sieci. Komfort związany z dostępem do urządzeń niezależnie od czasu i miejsca oraz możliwością zbiorowego udostępniania informacji w czasie rzeczywistym oznacza nową jakość w procesie podejmowania decyzji w skali całego przedsiębiorstwa.

Jedno ostrzeżenie

Chociaż korzyści płynące z modelu obsługi systemów ERP opartego na subskrypcji są liczne i oczywiste, prawdą jest również to, że nie jest to optymalne rozwiązanie dla wszystkich firm bez wyjątku. Być może największe wyzwanie dotyczy personalizacji usług i chęci dostawców do realizowania takich wymogów. Klienci potrzebujący wysoce zmodyfikowanych rozwiązań dostosowanych do specyficznych wymagań będą musieli uważnie przyjrzeć się, czy pasują one do ustandaryzowanej infrastruktury hostującej. Firmy korzystające z szerokiej gamy dodatkowych aplikacji i innych rozwiązań muszą dokładnie sprawdzić dostępne opcje interfejsów i komunikacji oraz ofertę obsługi bardziej skomplikowanych konfiguracji oprogramowania.

Poza tym bez względu na to, jak obiecujące wydają się korzyści, wcześniejsze inwestycje poczynione w systemy starszej generacji pozostaną problemem dla wielu większych przedsiębiorstw. Firmy, które przeznaczyły miliony w stworzenie obecnego środowiska, nie będą zbyt chętne, aby się go pozbyć i zastąpić innym, nawet jeśli ostatecznie będzie to oznaczać zmianę na lepsze. Na ironię losu zakrawa fakt, że to właśnie większe przedsiębiorstwa mogą naprawdę skorzystać na zmianie modelu na SaaS. Ich tradycyjne systemy mogą dobrze radzić sobie z obsługą głównego oddziału firmy, ale wydajność pracy w firmach-córkach, u partnerów lub oddziałach zagranicznych wcale nie musi być już taka wysoka. Skalowalność i elastyczność systemów ERP w chmurze może okazać się rewolucyjna zarówno jeśli chodzi o dostęp do danych, jak i kontrolę nad systemami obsługującymi całość operacji.

Krok po kroku: chmura hybrydowa

Firmy, które nie chcą zmieniać swojego modelu pracy za jednym zamachem, będą musiały sprawdzić, jak dalece punktowe rozwiązania w chmurze dadzą się zintegrować z ich obecnym oprogramowaniem lokalnym. W przypadku większych przedsiębiorstw może to oznaczać wprowadzenie dwustopniowego modelu ERP opartego na tradycyjnych systemach, których nikt nie chce się pozbywać, obsługujących główny oddział firmy, drugiej warstwie wysoce elastycznych rozwiązań w chmurze wdrożonych w firmach zależnych i u partnerów oraz warstwie pośredniej odpowiadającej za komunikację i dobrą współpracę między nimi. Takie rozwiązanie pozwala organizacjom czerpać korzyści z obu modeli: elastycznego dostępu do informacji w czasie rzeczywistym, większych możliwości skalowania i większej mocy obliczeniowej powiązanych ze sprawdzonymi, zachowanymi tradycyjnymi rozwiązaniami ERP.

Korzyści związane z wyższą skalowalnością i elastycznością są znane od dawna, ale dopiero teraz coraz częściej okazuje się, że taka zmiana jest również atrakcyjna kosztowo. Dlatego także małe i średnie przedsiębiorstwa powinny poważnie rozważyć ten krok, zważywszy na fakt, że lepszy dostęp do informacji i kontrola nad operacjami mogą pozwolić im uzyskać znaczącą przewagę nad konkurencją. Z kolei firmy, które nie są jeszcze do końca przekonane lub nie mogą zrezygnować z dotychczasowych inwestycji, powinny poważnie rozważyć wdrożenie modeli hybrydowych, umożliwiających wydajniejszą obsługę operacji w organizacjach o bardziej złożonej strukturze.

Źródło: www.exact.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top