MICROSOFTmBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. To pierwszy w pełni internetowy bank w Polsce, a dziś wyznacza kierunek rozwoju bankowości w stronę chmury. Wcześniej tworzył już przedsięwzięcia oparte na technologii chmurowej, jak bramka płatnicza Paynow, a teraz diametralnie zmienia sposób pracy wewnątrz organizacji wykorzystując chmurę publiczną. Dzięki usługom obliczeniowym oferowanym przez Microsoft, każdy z 8,3 tys. pracowników mBanku może pracować z dowolnego miejsca wykorzystując nowoczesny i bezpieczny dostęp do danych. Wdrożenie Microsoft 365 odpowiada na potrzeby tak dużej organizacji i spełnia wymogi regulacyjne.


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, a nawet je wyprzedzać. W przeszłości klient mógł przyjść do banku w określonych godzinach, a dziś jesteśmy otwarci 24 godziny na dobę. I to znak transformacji cyfrowej. Dalszą przyszłością jest chmura. Z punktu widzenia budowania systemów, dostępności, elastyczności, kosztów – od chmury nie ma odwrotu” – powiedział Cezary Stypułkowski, prezes zarządu mBanku.


Chmura dla każdego pracownika

mBank potrzebował platformy, która wesprze pracowników w codziennych w procesach. A zwłaszcza w komunikacji, najlepiej z wykorzystaniem rozwiązań mobilnych. Ważne było też to, aby pracownicy mogli efektywnie pracować na danych, co w praktyce oznaczało nie tylko ich tworzenie czy wyszukiwanie, ale również udostępnianie i współpracę w zespołach. Wdrażana technologia umożliwia podniesienie współpracy na wyższy poziom, a wspierane procesy biznesowe działają szybciej i efektywniej. Jednym z głównych celów, któremu ma służyć ta platforma, to łatwy dostęp do danych, które będą dostępne przy zachowaniu restrykcyjnych norm bezpieczeństwa i ochrony.

Zdecydowaliśmy się na pakiet Microsoft 365, ponieważ to wiodące rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które pozwoliło nam zintegrować się z dotychczas używanymi w banku narzędziami IT. Zakres wdrożenia objął wszystkich pracowników banku, a dotyczył m.in. Exchange online, OneDrive, Teams, Planner, WhiteBoard, To Do i Forms. Dla przykładu, Exchange online oznacza bardzo pojemną skrzynkę pocztową, która może przechować nieporównanie więcej danych niż dotychczas. OneDrve umożliwia przechowywanie i współdzielenie danych, a Teams jest centralnym narzędziem do komunikacji i pracy zespołowej. WhiteBoard wspiera zespoły mBanku w pracy kreatywnej, a prostsze aplikacje Planner i To Do – w lepszej organizacji pracy i śledzeniu postępów w projektach” – powiedział Adam Ksit, wicedyrektor IT / cloud center of excellence w mBanku.


mBank planuje również wykorzystać platformę Microsoft do tworzenia własnych aplikacji, odpowiadających na potrzeby wewnętrzne i biznesowe. Aktualnie budujemy aplikację FeedbackApp, która dzięki napływającym informacjom zwrotnym od uczestników spotkań może pomóc prowadzącemu przygotować efektywne spotkania w przyszłości. Z kolei aplikacja MeetingApp to już przeniesienie rozwiązań chmurowych na kolejny etap, gdyż będzie służyła pracownikom placówek do spełnienia wymogów regulacyjnych podczas spotkań z klientami.

mBank ma już doświadczenia z chmurą

To jednak nie pierwszy „krok w chmurach” firmy. Już 4 lata temu mBank jako pierwszy przecierał chmurowe ścieżki wypracowując przystosowanie regulacji do aktualnych możliwości technologii i poziomu gwarantowanego bezpieczeństwa.

Jesteśmy pierwszym bankiem, który zdecydował się na wykorzystanie chmury publicznej. Mamy za sobą kilka pierwszych poważnych wdrożeń. Przykładem tego jest rozwiązanie Paynow, oferujące płatności dla e-commerce, które wykorzystuje chmurę. Kluczowe w transformacji do chmury publicznej w bankowości jest przede wszystkim bezpieczeństwo i ochrona danych oraz zgodność z regulacjami” – powiedział Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku.


Obecnie każdy pracownik banku ma dostęp do plików z każdego miejsca i urządzenia, a co najważniejsze dostęp ten jest zgodny z regulacjami nadzorcy i cyberbezpieczeństwa.

Uruchamianie kolejnych spółek w pełni chmurowych zależy od ludzi, procesów i technologii. Powołanie do życia mElements – technologicznej spółki z Grupy mBanku, która wychodzi naprzeciw potrzebom handlu elektronicznego, nie byłoby możliwe bez szerokich kompetencji cyfrowych pracowników i odpowiednich narzędzi chmurowych. Głównym zadaniem spółki jest tworzenie rozwiązań poprawiających doświadczenia zakupowe online zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Działając w obszarze e-commerce wykorzystuje ona rozwiązania z zakresu API Banking.

Ludzie, procesy, technologie

To z potrzeb klientów i pracowników wynika konieczność ciągłego rozwoju banku. Technologia ma ich wspierać w taki sposób, aby współpraca na linii klient-bank była jak najprostsza. Z tego powodu bank usprawnia też wewnętrzne procesy i wspiera mobilność swoich pracowników.

Najważniejszym kapitałem w mBanku są klienci i pracownicy, którzy na co dzień ich wspierają. Kluczowe jest, abyśmy mogli pracować w sposób nieprzerwany i aby technologia usprawniała naszą pracę. Dlatego wybraliśmy Office 365. Nasi pracownicy zyskali możliwość tworzenia, udostępniania i wyszukiwania plików w organizacji. I to wszystko w sposób bezpieczny i rozliczalny. Narzędzia z pakietu Office 365 wpływają na efektywność osobistą pracowników, a to z kolei przekłada się na efektywność całej organizacji. Wdrożenie Office 365 było dużym wyzwaniem, szczególnie w sektorze finansowym. Nam to się udało i to w zgodzie z regulacjami sektorowymi” – zauważył Adam Ksit.


Tak duża zmiana w organizacji wiązała się też z potrzebą jej wytłumaczenia i przyswojenia. Na uwagę zasługuje grono 100 ambasadorów cyfrowej zmiany. Ta grupa zaangażowała się bardzo mocno w podnoszenie poziomu wiedzy i kompetencji w firmie. Dzięki temu zmianę udało się przeprowadzić łatwo i od razu w całej organizacji.

mBank to przykład instytucji finansowej, która już od wielu lat wyznacza standardy dla całego sektora bankowości w Polsce, ale i w regionie. Innowacyjny i dopasowany do potrzeb współczesnego klienta model biznesowy, a także efektywne wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych stawiają mBank w czołówce liderów cyfryzacji zmieniających i modernizujących polską gospodarkę. To właśnie dzięki takim firmom Polska Dolina Cyfrowa staje się rzeczywistością. Jesteśmy dumni, że możemy być partnerem w rozwoju lidera bankowości w chmurze – powiedział Tomasz Wilecki, dyrektor sprzedaży do sektora finansowego w polskim oddziale Microsoft.


Źródło: www.microsoft.com/pl-pl/

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top