Graffiti w branży budowlanej

Projekt wdrożenia oprogramowania Graffiti ERP firmy PC Guard SA w przedsiębiorstwie Krispol

Krispol to firma działająca w branży budowlanej od 1991 r., zaliczana do najważniejszych producentów stolarki otworowej w Polsce. W latach 2003–2005 uzyskała wyróżnienia w rankingach Gazela Biznesu.

Dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa jest możliwy, jeśli najważniejsze obszary jego aktywności są odpowiednio stymulowane. Zarząd Krispolu nie miał wątpliwości, że dalszy rozwój może odbywać się tylko za pomocą dobrego zintegrowanego oprogramowania klasy ERP. Przewagę nad konkurencją zapewnia również wdrożenie rozwiązań dziedzinowych, zwłaszcza z pogranicza produkcji i logistyki.

Dostawcy rozwiązań IT postawiono więc bardzo wysokie wymagania odnośnie do zakresu funkcjonalnego dostarczanego produktu, a także kompetencji i umiejętności współpracy.

Po przeanalizowaniu dostępnych na rynku ofert podjęto decyzję o wdrożeniu rozwiązania Graffiti ERP firmy PC Guard SA. Nie bez znaczenia był fakt, że produkt ten był prezentowany m.in. na dużej corocznej konferencji Systems for Enterprises GigaCon w listopadzie 2005 r., gdzie zdobył III nagrodę (najwyższą wśród prezentowanych systemów klasy ERP) oraz tytuł Produkt Roku 2005.

Realizacja projektu

Wdrożenie systemu informatycznego w firmie funkcjonującej od lat jest bardzo skomplikowanym, wieloetapowym procesem. Należy go przeprowadzić wyjątkowo skrupulatnie, aby wyeliminować błędy już we wstępnej fazie wdrażania. Ich konsekwencje mogą bowiem wielokrotnie przewyższyć wartość oprogramowania i znacznie wydłużyć czas jego instalacji.

Żeby ograniczyć ryzyko do minimum, zespół analityków PC Guard opracował metodę wdrożenia z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa Krispol, obejmującą kilkanaście etapów, dla których wyznaczono konkretne, mierzalne cele. Badanie stopnia realizacji celów było ostatnim aktem realizowanego projektu.

Wdrożenie objęło następujące moduły: Finanse i Księgowość, Środki Trwałe, Sprzedaż, Cenniki, Gospodarka Magazynowa, Logistyka, Obsługa Terminali Radiowych, Produkcja, Ewidencja Czasu Pracy, Planowanie i Budżetowanie Długoterminowe, Business Intelligence, Kadry i Płace.

Szczególnie wiele energii poświęcono budowie dobrego, adekwatnego do branży formatu zapisu technologii. Stworzono wielowymiarowe techniki, w których miary ilościowe występujących materiałów oraz wykonanie poszczególnych operacji technologicznych wyrażono za pomocą algorytmów. W algorytmach wykorzystywane są również parametry nazwane cechami partii indeksu (cechami dostaw). Parametry rejestrowane przez użytkowników podczas przyjmowania zamówień mają wpływ na ostateczny wygląd karty materiałowej (receptury) oraz marszruty technologicznej.

Stworzono również związki między poszczególnymi parametrami oraz słownikami ich potencjalnych wartości, dzięki czemu rejestrujący zamówienie wybierają tylko te pozycje ze słowników potencjalnych wartości parametrów, które mają sens dla wybranych wcześniej nastaw. Następnie uruchomiono cennik zbudowany poprzez deklarację algorytmów odwołujących się zarówno do definicji technologicznych, jak i rejestrowanych przez użytkownika parametrów. Algorytmy mogą odwoływać się do funkcji nieliniowych budowanych poprzez zadeklarowanie przestrzennych tabel.

W następnym kroku kierownictwo Krispolu podjęło decyzję o uruchomieniu aplikacji via Internet, która umożliwi błyskawiczną interakcję pomiędzy przedsiębiorstwem a jego partnerami. Powodzenie projektu wpłynęło na decyzję zarządu o dalszej informatyzacji. Szczególnie atrakcyjnym obszarem była gospodarka magazynowa, gdzie zastosowano terminale radiowe, szybko i skutecznie obsługujące zdarzenia w magazynie i obszarze logistyki.

Szczegółową wiedzę o biznesie dostarczają wdrożone w końcowych etapach projektu narzędzia BI (Business Intelligence). Dzięki nim kierownictwo doskonale orientuje się, jakie są zyski z realizacji poszczególnych zamówień, a nawet z poszczególnych egzemplarzy. Graffiti ERP może również wyłapywać anomalie w poszczególnych rodzajach kosztów. Prowadząc aktywną politykę budżetowania i analizy realizacji planów i budżetów z wykorzystaniem systemu informatycznego, zarząd Krispolu pewnie i niemal bez ryzyka rozwija swoje przedsiębiorstwo.

Mierzalne korzyści z wdrożenia

Jak zbadano stopień realizacji celów?

– Wdrożeniu każdego z obszarów towarzyszyła kontrola uzyskiwanych wyników i porównywanie ich z założeniami wstępnymi. Weryfikowany był również przebieg procesów niezbędnych do uzyskania określonych rezultatów oraz ewentualne możliwości powstania rozbieżności. Jeżeli takie możliwości istniały, to w ramach prac wdrożeniowych były sukcesywnie usuwane, aby standardowa praca nie powodowała powstawania niezgodności w żadnym obszarze systemu. Ocenie podlegała również ergonomia obsługi poszczególnych modułów, co w konsekwencji prowadziło do właściwej konfiguracji oraz personalizacji wdrażanych obszarów.

Jakie są mierzalne korzyści z wdrożenia?

– Jedną z podstawowych korzyści wdrożenia systemu jest zintegrowanie wielu obszarów firmy, co niesie ze sobą możliwość planowania, kontroli, a w dalszej kolejności motywowania pracowników do efektywniejszego działania.

Niewątpliwą zaletą stała się również automatyzacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie oraz ich bezbłędność. Informacja wprowadzona raz do systemu jest jedynie podstawą do dalszych działań, a jej treść nie podlega zmianom, co w poprzednich systemach komunikacji często miało miejsce.

Faktem niepodważalnym jest możliwość korzystania z wielu raportów i analiza w różnych przekrojach, dzięki czemu można łatwiej dostrzec nieprawidłowości lub szanse na dalszy rozwój oraz skuteczniejsze działania w wielu obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Ryszard Fogt
dyrektor produkcji Krispol sp. z o.o.

Badanie stopnia realizacji celów

Przed wdrożeniem sformułowano cele i określono mierzalne techniki ich pomiaru. Każda wyspecyfikowana korzyść z wdrożenia jest pochodną pomiaru przed i po wdrożeniu.

Na podstawie analizy przed- i powdrożeniowej:

  • zmniejszono czas obsługi zlecenia,
  • zmniejszono wielkość sprzedaży utraconej,
  • zapewniono szeroki dostęp do informacji dla zamawiających,
  • umożliwiono konstruowanie zlecenia przez zamawiających, z parametrami technologicznymi,
  • zbudowano system szczegółowej kontroli kosztów każdego zlecenia,
  • zredukowano przeciętne koszty materiałowe,
  • wprowadzono technikę zarządzania poprzez planowanie i budżetowanie,
  • wprowadzono szeroki system raportowania opisujący stan przedsiębiorstwa.

 

Dariusz Grześkowiak
prezes PC Guard SA

P R O F I L

Użytkownik:

Krispol sp. z o.o.

Siedziba:

Psary Małe

Branża:

budowlana

Produkty:

bramy garażowe, bramy przemysłowe, kraty rolowane, rolety i moskitiery

Rozwiązanie:

Graffiti

Wdrożone moduły:

Finanse i Księgowość, Środki Trwałe, Sprzedaż, Cenniki, Gospodarka Magazynowa, Logistyka, Obsługa Terminali Radiowych, Produkcja, Ewidencja Czasu Pracy, Planowanie i Budżetowanie Długoterminowe, Business Intelligence, Kadry i Płace

Platforma:

baza danych PostgreSQL, system operacyjny na stanowiskach roboczych: Windows, na serwerze: Linux

Liczba użytkowników:

bez limitu stanowisk

 

Źródło: www.msipolska.pl
Autor: Elżbieta Jaworska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top