Najpopularniejszym sposobem identyfikacji produktów w sieciach handlowych są kody kreskowe, jednak przyszłością jest technologia RFID, wykorzystująca fale radiowe. Przy tak dużym asortymencie i takiej rotacji produktów, jaka ma miejsce w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, automatyczna identyfikacja towarów jest wyjściem najkorzystniejszym kosztowo i funkcjonalnie. - We wszystkich sieciach METRO Group stosowana jest identyfikacja poprzez standardowe kody kreskowe - wyjaśnia Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa METRO AG w Polsce.

 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 

Dodatkowo holding Media Saturn planuje wprowadzenie w Polsce w najbliższej przyszłości systemu "Funk MDE" pozwalającego ewidencjonować dostawy w momencie ich fizycznego przyjmowania za pomocą przenośnych urządzeń wykorzystujących łączność radiową, a nie na podstawie dokumentacji papierowej.

Kody to podstawa

Towary sprzedawane w hiper- i supermarketach w większości posiadają kody kreskowe nanoszone przez producentów. W sieci handlowej stosowany jest system wymieniający dane pomiędzy centralą firmy a jej poszczególnymi placówkami. System ten obejmuje pełny obieg towaru, od logistyki (przyjęcie towaru), poprzez sprawdzenie ceny przez klienta, aż po kasę.

Automatyzacja procesów przyspiesza załadunek i rozładunek, eliminuje również błędy w ewidencji. Wykorzystanie kodów kreskowych pozwala na szybką i bezbłędną identyfikację produktu, tak na hali sprzedaży, jak i w magazynie. Możliwa jest błyskawiczna lokalizacja np. palet i opakowań w magazynach. Za pomocą kodu kreskowego identyfikowane są produkty pochodzące od dostawcy dzięki odczytowi informacji o numerze własnym zamówienia, kodzie identyfikacyjnym produktów, dostarczonej ilości czy nazwie i adresie dostawcy.

To z kolei ułatwia ustalenie, jaka partia produktów została dostarczona oraz czy nastąpiły nieprawidłowości w realizacji zamówienia. Oznakowanie opakowań jednostkowych umożliwia z kolei ewidencję sprzedaży towarów w kasie rejestrującej z czytnikiem kodów. Automatyczne wczytywanie danych poprzez odczyt kodu kreskowego znacznie skraca kolejki. Ograniczane są także możli- we nieprawidłowości pojawiające się przy tradycyjnej obsłudze kasowej. Przyjmuje się, że jedno na 300 uderzeń w klawiaturę jest błędne.

Wyposażenie stanowiska kasowego w czytnik kodów kreskowych redukuje błędy niemal do zera. Automatyzacja wyklucza także nieświadome lub świadome wprowadzenie innych cen w kasie niż widniejące na ekspozycji. Dodatkowo wykorzystanie standardowego systemu oznakowania (np. EAN-13) usprawnia obsługę w skali całej sieci, umożliwia śledzenie aktualnych danych sprzedażowych oraz stanów magazynowych, co z kolei przyspiesza reakcję na ubytek towarów i pozwala szybko uzupełnić ich zapasy.

W wielkopowierzchniowych sieciach handlowych, najczęściej wyposażonych już w urządzenia automatycznej identyfikacji (czytniki kodów, przenośne terminale), zastosowanie technologii opartej na kodach kreskowych jest praktycznie standardem.

Metki tylko dla niewielkich

Oprócz identyfikacji stosowanej przez producentów, wykorzystuje się również oznakowania nanoszone bezpośrednio w obiekcie. W takim wypadku możliwe jest wykorzystanie metkownic etykietujących daną partię towaru. Ten sposób identyfikacji stosowany jest częściej w mniejszych placówkach, gdzie wciąż wykorzystuje się do oznakowania produktów tradycyjne metkownice nanoszące etykiety na poszczególne towary.


Jednak to rozwiązanie sprawdza się w obiektach oferujących niewielki asortyment, na etykietowanie którego personel nie poświęca zbyt dużo czasu. Na metce widnieje naniesiona cena, co powoduje, że nie jest konieczne każdorazowe używanie sprawdzarki cen do identyfikacji danych. - Obecnie w naszej sieci wykorzystuje się przede wszystkim identyfikację produktów w oparciu o kod kreskowy oraz o partię produkcyjną - wyjaśnia Robert Witaszak, dyrektor ITM Baza Poznańska.

- Jesteśmy w stanie, dzięki informacjom zawartym w tych dwóch parametrach, odtworzyć drogę towaru od przyjęcia do momentu przygotowania go do wysyłki do sklepu. Dzięki tym informacjom w sposób przejrzysty możemy zidentyfikować, kiedy dany produkt wyjechał z magazynu centralnego i do którego sklepu został wysłany.

Bezdotykowo i na wizji

Francuski ITM, rozwijający w Polsce sieci Intermarche i Bricomarche, wprowadził w ostatnim czasie system oparty na bezprzewodowej sieci Wi-Fi. W markecie w Kołobrzegu zainstalowano technologię elektronicznego wyświetlania cen pozwalającą na modyfikację cen produktów bez konieczności angażowania pracowników sali sprzedaży. Dzięki temu rozwiązaniu ceny produktów na półkach są zawsze takie same, jak w systemie kasowym. Dodatkowo wyeliminowana została konieczność drukowania zmieniających się cen.

Coraz częściej mówi się o wzrastającej konkurencji dla tradycyjnych systemów kodów kreskowych, chociażby ze strony technologii RFID (Radio Frequency Identification). Rozwiązania tej klasy przeprowadzają identyfikację towaru za pomocą fal radiowych. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie danych bez konieczności zbliżania towaru do czytników. Na razie system znajduje zastosowanie głównie w logistyce i systemach magazynowych, jednak prowadzone są również testy w sprzedaży detalicznej.

Technologia RFID bazuje na trzech elementach - chipie komputerowym, czytniku odbierającym dane oraz systemie informatycznym. Na chipie jest zapisany Elektroniczny Kod Produktu (EPC), który identyfikuje obiekt i zawiera o nim szereg informacji. Dzięki zastosowaniu systemu komputerowego możliwa jest dokładana lokalizacja towaru, a sklep może prześledzić drogę produktu od producenta oraz monitorować stan zapasów. W momencie, gdy na regałach wystąpi niedobór danego towaru, system odpowiednio reaguje.

RFID został przetestowany m.in. przez koncern Metro AG, który przy współpracy z producentem mikroprocesorów Intel oraz firmą SAP, jednym z największych dostawców oprogramowania dla biznesu, wdrożył program METRO Group Future Store Initiative. W ramach projektu zostały uruchomione dwa ośrodki: METRO Group Future Store i Centrum Innowacji w Neuss. Future Store uruchomiono jako obiekt handlowy udostępniony dla wszystkich klientów.

Zastosowanie w nim znalazła nie tylko technologia RFID, ale m.in. elektroniczny asystent zakupów, inteligentny wózek na zakupy, inteligentny regał, automatyczne kasy czy inteligentne wagi. W niemieckich placówkach Metro operacja wdrożenia RFID objęła najpierw chipy instalowane na jednostkach logistycznych (palety), następnie na jednostkach handlowych (kartony). Obecnie w 180 marketach sieci Cash & Carry i Real oraz w magazynach centralnych koncernu dostawy są rejestrowane automatycznie za pomocą RFID.

Kolejnym rozwiązaniem oszczędzającym czas klientów i wpływającym na usprawnienie obsługi są systemy wykorzystujące rozwiązania wizyjne, w Polsce udostępnione np. w ostatnim czasie w marketach sieci Real. Technologia tzw. inteligentnych wag, dostarczana przez firmę Mettler Toledo, polega na zastosowaniu urządzeń wyposażonych w kamery, które automatycznie rozpoznają ważone produkty.

Klient kładzie na wadze towary, które urządzenie samoczynnie rozpoznaje, a na dotykowym monitorze LCD wyświetlany jest odpowiedni obrazek, który należy zatwierdzić poprzez naciśnięcie palcem. Jeżeli waga ma problemy z dokładnym rozpoznaniem produktu, wyświetlane są dwie pozycje, np. cytryny i limonki. Po naciśnięciu właściwego obrazka klient otrzymuje wydruk etykiety, którą należy umieścić na produkcie bądź na torebce. Dzięki temu klient nie musi wyszukiwać odpowiednich artykułów z długiej listy obrazków bądź numerów. Rozwiązanie znajduje zastosowanie zwłaszcza w działach warzyw i owoców.

Aurtor: Jarosław Maślanek
Źródło: www.portalspozywczy.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top