Program do wynajęcia

Zakup oprogramowania nie zawsze się opłaca. Gdy jest drogie, a nie będzie wykorzystane w 100%, korzystniejszą formą może być dzierżawa

Usługi wynajmu aplikacji za pomocą Internetu (lub ogólniej – sieci rozległej) określane są terminem ASP (Application Service Provider). Dzięki takiej usłudze fi rmy nie muszą kupować oprogramowania, mogą nawet zrezygnować z usług informatyka czy administratora aplikacji. W skład ASP wchodzą także inne modele usług dostępu do aplikacji – za pomocą sieci – NSP (Network Service Providers) lub Internetu – ISP. Przyjęło się ogólnie oznaczać takie usługi xSP.

ASP to rodzaj outsourcingu, w którym przedsiębiorstwo korzysta z dostępu do aplikacji. Za tę usługę dostawca pobiera opłaty, z reguły proporcjonalne do stopnia wykorzystania aplikacji. Zwykle rozliczany jest czas dostępu lub generowany ruch w sieci. Im mniejsze wykorzystanie aplikacji, tym mniejsze opłaty. Aplikacje serwowane przez dostawcę nazywane są Oprogramowaniem Na Żądanie (On-demand Application lub On-demand Software).

Podstawowe zalety ASP:
  • niewielki koszt rozpoczęcia pracy z aplikacją oraz możliwość korzystania z niej niemal natychmiast,
  • niewielkie koszty dla użytkowników, którzy w niewielkim stopniu wykorzystują dostęp do aplikacji,
  • rezygnacja z wysoko kwalifikowanej kadry (informatyków, administratorów) do obsługi i serwisu aplikacji,
  • rezygnacja z części infrastruktury sieciowej i komputerowej – z reguły wystarczy przeglądarka internetowa,
  • rezygnacja z aplikacji wspomagających, które w ramach usługi zapewnia dostawca (np. baz danych Oracle lub MS SQL),
  • stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na łącze internetowe,
  • opłaty proporcjonalne do wykorzystania aplikacji,
  • możliwość korzystania na dowolnym stanowisku z przeglądarką (także w dowolnym miejscu na świecie), a nie tylko w miejscu instalacji,
  • brak konieczności aktualizacji oprogramowania i ponoszenia wydatków z tym związanych,
  • zmniejszenie ryzyka inwestowania w oprogramowanie niespełniające oczekiwań (z reguły można łatwo zamienić aplikację na inną).

Główne wady ASP:

  • konieczność posiadania połączenia z Internetem,
  • w pewnych okolicznościach (intensywnym korzystaniu z oprogramowania) dostęp może być bardziej kosztowny,
  • w przypadku niektórych aplikacji dostęp może być wolniejszy niż przy tradycyjnym sposobie korzystania z nich,
  • przechowywanie danych firmy na serwerze dostawcy usługi (obawy przed utratą poufności danych),
  • podatność i wrażliwość na zakłócenia transmisji danych,
  • niewielki wybór oprogramowania dostępnego w tym trybie.

Z zalet ASP należy podkreślić przede wszystkim redukcję kosztów, zwłaszcza na początku korzystania z usługi oraz istotne zmniejszenie ryzyka związanego z implementacją rozwiązania IT. Według firmy badawczej IDC wdrożenie modelu ASP pozwala przedsiębiorstwom zredukować koszt budowy własnego systemu o 30–70%. Koszt usługi w modelu ASP zależy przede wszystkim od ceny dzierżawionego programu, czasu dzierżawy oraz innych cen ustalonych przez dostawcę (np. za przestrzeń dyskową, hosting i obsługę).

Rzeczywistym problemem na naszym rynku jest stosunkowo niewielka dostępność oprogramowania dystrybuowanego w modelu ASP. W miarę rosnącej dostępności szerokopasmowego Internetu oraz ograniczania kosztów przez firmy należy spodziewać się wzrostu zainteresowania on-demand software.

ASP a bezpieczeństwo

Jak wykazują badania, główną zaporą w korzystaniu z modelu ASP są obawy związane z zabezpieczeniem danych, które są gromadzone na serwerze dostawcy. Z reguły nie są to jednak zagrożenia większe niż wynikające z innych umów outsourcingowych, związanych z danymi udostępnianymi dostawcom usług. Najczęściej takimi usługami zajmują się wyspecjalizowane firmy, które mają odpowiedni budżet na zapewnienie bezpieczeństwa. Można także zawrzeć z dostawcą ASP odpowiednią umowę o gwarantowanym poziomie usług SLA (Service Level Agreement), która obejmie wszystkie zagadnienia bezpieczeństwa (związane z integralnością danych, dostępem do nich, ryzykiem manipulacji i kradzieży).

Oferta

Najczęściej w modelu ASP oferowane jest oprogramowanie klasy CRM oraz finansowo-księgowe. Wśród tych aplikacji można wymienić: CDN Online (firmy Comarch), NETCRM (NetCRM), AndyCRM (Othersite), Prospero (Noria), LIVECHAT Business Communicator (Livechat), COBA2 (Coba Solution) oraz PITUS (Varico).

Dostępne jest także oprogramowanie innego typu, np. ERP, CMS lub do wspomagania marketingu za pomocą e-maili. Producenci oprogramowania nie zawsze oferują usługi jego wynajęcia (wiąże się to z koniecznością utrzymywania specjalizowanego serwisu oraz sprzętu), często zlecają taką usługę firmom trzecim.

W Polsce z usług ASP znane są takie firmy, jak: PCT (produkty InsERT), Incenti (e-learning), LANtek.pl (NTR Inquiero) czy K2 Internet (Inxmail Professional ASP). Za granicą, szczególnie w USA, oferta jest bogatsza, obejmuje znacznie poważniejsze aplikacje takich producentów, jak SAP, Oracle/PeopleSoft czy Autodesk.

 

 Wybrane aplikacje oferowane w Polsce w modelu ASP (w kolejności alfabetycznej)

AndyCRM firmy Othersite – system obsługi korespondencji seryjnej. Zbudowany jest z dwóch części: publicznej oraz administracyjnej.

Część publiczna umożliwia dodawanie (i usuwanie) adresów e-mail do bazy adresowej za pomocą formularza umieszczonego na WWW. Każda operacja dopisania lub usunięcia adresu potwierdzana jest automatycznie generowanym listem zwrotnym. Część administracyjna zawiera panel tworzenia wiadomości e-mail, opcję sortowania adresów, tworzenie i usuwanie grup, archiwum wiadomości oraz zestaw narzędzi do zarządzania adresami.

CAVA CMS firmy eo Networks ASP – jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań typu CMS (Content Management System) korzystających z XML/XSLT. Umożliwia publikację i archiwizację nie tylko dokumentów tekstowych, ale również plików graficznych (BMP, GIF, JPG), dźwiękowych (MP3, WAV), dokumentów (DOC, XLS, PDF) i wielu innych, które mogą stanowić załączniki do artykułów.

Informacje wprowadzane przez zespół redakcyjny do systemu są przechowywane w bazie danych i mogą być używane przez wszystkich redaktorów i użytkowników. Każdy tekst przechowywany w bazie danych składa się z wyróżnionych elementów (nagłówka, tekstu, zdjęcia), które można dowolnie łączyć, co pozwala np. wykorzystać raz wprowadzoną do systemu grafikę w innych artykułach lub wyświetlać dowolne elementy artykułu w zależności od szablonu strony.

CDN Online firmy Comarch to aplikacja dla biur rachunkowych i ich klientów (księgowość online), firm wielooddziałowych oraz dystrybucyjnych (m.in. obsługa sprzedaży, prowadzenie księgowości, naliczanie podatków i ZUS). W ramach CDN Online udostępniany jest CDN OPT!MA w modelu ASP.

CDN OPT!MA Podgląd zapewnia podgląd w trybie „tylko do odczytu” danych finansowych, księgowych, kadrowo-płacowych, sprzedażowych wprowadzanych do odpowiednich modułów CDN OPT!MA (Księga Podatkowa, Księga Handlowa, Kadry i Płace, Środki Trwałe, Rejestr VAT) za pomocą Internetu.

COBA2 (Customer Oriented Business Assistant 2) firmy Coba Solution to pakiet dla małych i średnich przedsiębiorstw usługowych z segmentu B2B. Służy do tworzenia systemów CRM. Stanowi zestaw modułów, które mogą pracować w dowolnej konfiguracji, do przechowywania i przetwarzania kompleksowych informacji związanych z relacjami z klientami. Użytkownik końcowy kupuje tylko te moduły, których będzie używał.

Moduł pracy grupowej ułatwia planowanie czasu pracowników, kontrolę ich pracy, zapewnia każdemu użytkownikowi szybki dostęp do niezbędnych informacji. Efektywne zarządzanie pracą w firmie zapewnia system zlecania i kontroli wykonywanych zadań.

ifirma.pl firmy Power Media to program księgowy dla osób fizycznych i spółek cywilnych prowadzących działalność gospodarczą. Umożliwia m.in. wystawianie faktur sprzedaży, prowadzenie Książki Przychodów i Rozchodów, Ewidencji: sprzedaży VAT (powstaje automatycznie), zakupów VAT (powstaje automatycznie), Środków Trwałych (z automatycznym tworzeniem comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych), przebiegu i kosztów pojazdów niefirmowych oraz automatyczne tworzenie odpisów z tego tytułu w KPiR, generowanie deklaracji ZUS DRA, deklaracji PIT-5, obliczanie comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, generowanie miesięcznych lub kwartalnych (do wyboru) deklaracji VAT-7.

Inxmail Professional ASP firmy Inxnet to aplikacja do marketingu mailowego (strategia one-to-one zgodnie z zasadami Permission Marketingu). Błyskawicznie wysyła masowe e-maile, ułatwia zarządzanie ogromnymi listami, wspomaga tworzenie firmowego e-biuletynu i dotarcie do klientów. Automatyzuje obsługę subskrypcji i przetwarzanie zwrotów, umożliwia śledzenie aktywności linków oraz graficzne raportowanie wyników.

ISOF (Internetowy System Obsługi Firmy) firmy HeuThes jest systemem klasy ERP. Umożliwia łatwe stworzenie zintegrowanego systemu informatycznego firmom terytorialnie rozproszonym, posiadającym oddziały, filie, magazyny czy mobilnych pracowników.

Dzięki integracji modułów możliwa jest zautomatyzowana, pełna obsługa cyklu sprzedaży, od wystawienia dokumentów sprzedażowych i magazynowych do ich zaksięgowania w Księdze Głównej, oraz natychmiastowe generowanie przekrojowych raportów opartych na rzeczywistych danych z wielu różnych źródeł.

ISOF opiera się na oprogramowaniu Open Source: sercem jest serwer WWW Apache, dane przechowywane są w relacyjnej bazie danych PostgreSQL. Pracuje w systemie Linux, w różnych środowiskach stacji roboczych, np. Windows, Linux i Apple, z przeglądarkami Internet Explorer oraz Firefox.

LIVECHAT Business Communicator firmy Livechat przeznaczony jest dla MSP. Sprawną komunikację z klientami i pracownikami zapewnia
zaawansowany chat oparty na biznesowym komunikatorze uruchamianym przez stronę WWW. LIVECHAT udostępnia rozbudowany system komunikacji biznesowej, obejmujący rozmowę tekstową, konferencję, wideokonferencję, przesyłanie plików, transfer rozmów między pracownikami, przejęcie pulpitu, ciągłą obserwację klientów odwiedzających serwis internetowy (który raz klient odwiedza serwis, którą stronę przegląda, o czym i z kim rozmawiał po raz ostatni itd.).

LMS MyLearning firmy MyNetwork Polska to narzędzie klasy LMS (Learning Management System) wykonane w technice Java (J2EE, EJB), współpracujące z bazami danych Oracle, MS SQL oraz PostgreSQL. Platforma LMS My-Learning zgodna jest z najważniejszymi światowymi standardami e-learning – AICC i SCORM, można ją wykorzystać z dowolnymi narzędziami – Macromedia Authorware, Lectora Publisher, ReadyGo, ToolBook itd. Zapewnia elastyczność i skalowalność systemu od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy użytkowników.

Unikatowe rozwiązania minimalizują ruch w sieciach WAN/LAN. Platformę można tak skonfigurować, by ciężkie statyczne treści szkoleń były pobierane z serwerów w sieciach lokalnych z zachowaniem komunikacji z platformą. Transfer danych między platformą a klientem zostaje ograniczony do minimalnych ilości informacji o postępach użytkownika w szkoleniu.

Maxus_CYM35 firmy M@xus to system typu CMS. Zapewnia użytkownikom samodzielne zarządzanie i aktualizację treści serwisów internetowych – stron WWW, portali korporacyjnych, ekstranetu i intranetu, dzięki czemu mogą szybko eagować na zmiany w firmie lub otoczeniu biznesowym i efektywnie przekazywać aktualne informacje do klientów, partnerów, interesantów i pracowników. Oszczędza to czas i koszty przy zarządzaniu treścią serwisów internetowych, umożliwia bezpieczny dostęp upoważnionym osobom, a także dalszą rozbudowę i integrację z innymi systemami informatycznymi.

NETCRM firmy NetCRM to system CRM dla przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych z sektora MSP oraz brokerów i agentów ubezpieczeniowych.

Baza danych użytkownika zawiera m.in. dane teleadresowe, wykaz osób reprezentujących klienta, historię współpracy oraz wykaz sprzedanych klientowi produktów, łącznie z historią ich serwisu. Dzięki istniejącym interfejsom dane mogą być uzupełniane informacjami z systemów finansowo-księgowych i fakturujących (ERP), takich jak CDN, Wa-Pro, Probit i InsERT.

NTR Inquiero firmy NTR Global umożliwia zdalne przejęcie kontroli nad komputerem. Wykorzystuje zaawansowaną technikę komunikacji, zapewniającą ciągłą łączność między komputerem klienta a administratora (lub pracownika wsparcia technicznego) w celu świadczenia usług wsparcia. Funkcje NTR Inquiero to m.in. zdalny dostęp, transfer plików, czat i VoIP.

Inquiero działa w oparciu o przeglądarkę internetową. Każdy klient potrzebujący wsparcia klika w umieszczony na stronie specjalny interaktywny przycisk i w kilka sekund łączy się z konsultantem za pomocą czata, VoIP lub wideo, a po chwili może udostępnić swój pulpit.

OAK CMS firmy Othersite to aplikacja typu CMS dla serwisów internetowych wymagających częstej i szybkiej aktualizacji treści. Stosowana zarówno w dużych portalach internetowych, witrynach produktowych, jak i stronach będących wizytówkami firm.

OAK CMS ułatwia tworzenie, zarządzanie, publikowanie i przechowywanie artykułów i zdjęć. Osoby obsługujące aplikację nie muszą mieć umiejętności programistycznych, wystarczy znajomość aplikacji biurowych. Funkcje: różny poziom uprawnień i dostępu, kontrola publikowanych treści, tworzenie kopii roboczych i wiadomości niedostępnych online bez akceptacji administratora.

PCT Process Polskiego Centrum Teleinformatyki oparty na platformie Lotus Notes/Domino służy do zarządzania procesowego w firmie. Metody Total Quality Management, Balanced Scorecard, Project Management (np. Prince 2) czy standardy ISO wymagają pełnej kontroli nad procesami odbywającymi się w przedsiębiorstwie. Za pomocą PCT Proces można w pełni kontrolować zadania poszczególnych jednostek organizacyjnych, dystrybuować wszystkie dokumenty i informacje w postaci elektronicznej oraz realizować zaplanowaną ścieżkę obiegu informacji zgodnie z prawami dostępu i kompetencjami.

PCT Workflow Polskiego Centrum Teleinformatyki to oprogramowanie do zarządzania przepływem pracy. Obsługuje procesy o niezdeterminowanym obiegu, z możliwością tworzenia zadań podrzędnych, wnioskowania o zmiany terminów i zatwierdzania rozwiązań.

Każdy pracownik włączony do obiegu realizacji zadań po zalogowaniu do systemu PCT Workflow widzi wszystkie realizowane zadania (według rozwiązujących, daty zgłoszenia, zgłaszających). Nowe zgłoszenia generowane przez formularz zawierają informacje o typie zadania, terminie jego rozwiązania, rozwiązującym oraz osobach powiadomionych.

Prospero firmy Noria przeznaczony jest dla działów sprzedaży MSP oraz firm oferujących produkty lub usługi, których sprzedaż jest rozciągnięta w czasie. To aplikacja typu Sales Force Automation z elementami CRM (z konfigurowalnymi modelami praw dostępu do danych związanych z klientami i kontaktów z nimi). Wyposażono ją w dwujęzyczny (polski i angielski) interfejs, który można przełączać podczas pracy. Może służyć także jako narzędzie do planowania i koordynowania działań w firmie.

Rachmistrz GT firmy InsERT to system obsługi uproszczonej księgowości przeznaczony dla firm prowadzących księgę przychodów i rozchodów oraz dla płatników podatku zryczałtowanego, którzy rozliczają się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Narzędzie zarówno dla przedsiębiorstw samodzielnie dokumentujących działalność gospodarczą, jak i biur rachunkowych.

Rewizor GT firmy InsERT to system finansowo-księgowy dla MSP, stworzony w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz dostosowany do wymogów Unii Europejskiej. Przeznaczony zarówno dla samodzielnych księgowych, jak i biur rachunkowych. Wyposażony w funkcje potrzebne do sprawnego prowadzenia księgi handlowej: od zarządzania planami kont i rozrachunkami poprzez dekretację i księgowanie do obsługi środków trwałych.

SAP CRM On-Demand firmy SAP stanowi rozszerzenie zastosowań mySAP CRM, kompleksowego rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami. Zaprojektowano go dla dużych przedsiębiorstw w celu zarządzania sprzedażą, serwisem i marketingiem przez Internet, za pomocą prostej w obsłudze aplikacji. Oprogramowanie oferowane jest w ramach modelu licencjonowania opartego na subskrypcji. Hosting aplikacji CRM dostępnych na żądanie oraz usługi z tym związane oferuje firma IBM, w ramach współpracy partnerskiej z SAP.

SARE firmy SARE to narzędzie do marketingu za pomocą e-maili. Platforma ułatwia stworzenie interesującej wiadomości e-mail (HTML lub TXT) i rozesłanie jej do określonych odbiorców. Dzięki SARE można skutecznie zarządzać bazą adresatów (np. tworzyć grupy użytkowników, dodawać i usuwać rekordy) oraz obserwować wyniki poszczególnych kampanii.

System informuje m.in. o ilości odebranych i nieodebranych wiadomości, podaje dokładny czas dostarczenia maila lub informuje o powodach niedostarczenia, mierzy także popularność poszczególnych linków zawartych w mailingu. Umożliwia zbieranie adresów ze strony WWW (przez moduł do subskrypcji), czyli stałą rozbudowę bazy danych, która może być wykorzystana w dowolnych działaniach marketingowych.

Subiekt GT firmy InsERT to system obsługi sprzedaży dla MSP, wspomagający obsługę działu handlowego, sklepu, punktu usługowego, rzemieślniczego itp. Ma bogate funkcje i prostą, intuicyjną obsługę. Ergonomiczny i przyjazny dla użytkownika.

Varico Pitus firmy Varico to internetowe biuro rachunkowe (kancelaria podatkowa). Zapewnia prezentację danych z programu księgowego Varico – KPiR i komunikację z klientami biura z każdego miejsca – z domu lub podczas podróży. Umożliwia szybkie przekazywanie danych oraz dostęp podatników do ich dokumentów przez całą dobę.

 

Korzyści ze stosowania modelu ASP do dystrybucji aplikacji ujawniają się dopiero w dłuższej perspektywie. Wydaje się, że dla firm MSP korzystniejsze jest posiadanie serwera niż jego dzierżawa na zewnątrz, gdyż sprzęt tanieje, a oprogramowanie do niego jest bezpłatne. Dlatego trudno na tym rynku osiągnąć zysk z modelu ASP.

W segmencie dużych firm wygląda to inaczej – jest wiele firm, które żyją z usług ASP. Dla dużej firmy utrzymanie własnego, specjalizowanego ośrodka z serwerem aplikacji może być kłopotliwe, dlatego lepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest skorzystanie z profesjonalnego centrum przetwarzania.

Gdybyśmy dzisiaj mieli sprzedawać oprogramowanie w modelu ASP, to tylko wynajmując zasoby takiego ośrodka. Varico obecnie nie świadczy usług ASP na dużą skalę. Oferujemy dla biur rachunkowych program Varico PITUS – internetową aplikację wspierającą prezentację danych finansowych i komunikację z klientami biura, pracującą w części w modelu ASP i zintegrowaną z naszym programem KPiR.

Rynek aplikacji dystrybuowanych w modelu ASP dla MSP jest bardzo mały także ze względu na świadomość klientów, którzy boją się udostępniać swoje dane. Rynek MSP jest szczególnie czuły na tym punkcie. Natomiast duże firmy nie mają tego typu oporów ze względu na spore koszty utrzymania swojego call center i działu IT. Dodatkowym atutem na rynku dużych firm są bardzo precyzyjne umowy określające obowiązki obu stron, z reguły liczące kilkadziesiąt stron. Przy tego typu zabezpieczeniach prawnych ryzyko wypłynięcia danych jest bardzo małe, gdyż umowa precyzuje srogie kary. 

 

Przykład wdrożenia aplikacji ASP

 

CDN OPT!MA w wersji CDN Online

Firma Finansglob świadczy wyspecjalizowane usługi doradcze dla MSP w zakresie: rachunkowości podatkowej, rachunkowości zarządczej, zarządzania projektami, świadczenia usług konsultingowych (głównie w zakresie pozyskania finansowania) oraz usług związanych z wdrożeniem systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9000–2000.

Aby świadczyć usługi na terenie całego kraju, należało skorzystać z najnowszych technik internetowych, w tym nowoczesnych systemów komputerowych, zapewniających:
  • prowadzenie zapisów finansowo-księgowych oraz rozliczeń z ZUS,
  • zarządzanie relacjami z klientami rozproszonymi na terenie całego kraju,
  •  internetowy system klasy CRM,
  • zarządzanie strumieniem pracy biura rachunkowego – internetowy system klasy workflow.

 

Dla tak określonej grupy docelowej firma musiała przygotować się na bardzo dużą liczbę małych klientów (baz danych w systemach komputerowych). Ponieważ usługowe prowadzenie rachunkowości wiąże się z dużą odpowiedzialnością – zarówno za poprawność prowadzonych zapisów, jak i archiwizowanie danych – firma poszukiwała elastycznych,wydajnych systemów komputerowych, które powinny spełniać podstawowe wymagania:
  • duża pojemność (szybka, bezpieczna praca na dużej liczbie baz danych),
  • bezpieczeństwo przechowywania danych (zabezpieczenia przed włamaniem oraz zniszczeniem) przy zachowaniu łatwości korzystania z nich,
  • kontrolowany, bezpieczny podgląd danych dla klientów (kontrola prac biura przez Internet),
  • powiadamianie klientów o ważnych terminach oraz kwotach podatków i składek do zapłaty (zastosowanie techniki SMS jako najłatwiejszej  metody powiadamiania bezpośredniego),
  • utrzymanie stałego kontaktu z klientami w celu informowania ich o istotnych dla nich zagadnieniach,
  • kodowanie transmisji danych.

W wyniku poszukiwań i testów Finansglob wybrał system CDN OPT!MA krakowskiej firmy Comarch, udostępniany przez platformę internetową CDN Online w wersji dla biur rachunkowych. Oprogramowanie zainstalowane jest na serwerze w centrum danych firmy Comarch.

Korzyści dla klientów firmy Finansglob: bezpieczeństwo gromadzonych danych, podgląd prowadzonych zapisów.

Korzyści dla firmy Finansglob: brak konieczności zakupu serwera oraz licencji oprogramowania bazy danych, brak konieczności samodzielnego prowadzenia konserwacji bazy danych (back-up, zabezpieczenia antywirusowe, podtrzymanie energii), duża przestrzeń dyskowa, możliwość centralnego zarządzania zasobami systemowymi (konfiguracja), jedna osoba decyduje o konfiguracji oprogramowania u wszystkich pracowników bez względu na to, gdzie się znajdują, uniezależnienie od komputerów – praca wykonywana jest z dowolnie wybranego urządzenia, połączonego z zasobami systemowymi przez łącza internetowe. Posiadanie jednego zapasowego urządzenia uwalnia firmę od problemu awarii, optymalizacja kosztów – firma płaci wyłącznie miesięczną ratę za korzystanie z oprogramowania, wysokość zależy od liczby stanowisk oraz zamówionych modułów,nad rozwiązywaniem problemów technicznych czuwa Comarch.

Źródło: Comarch 

Źródło: www.msipolska.pl
Autor: Tomasz Kurzacz

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top