Czas formowania się chmur

ekonomia chmur okladkaJedną z charakterystycznych cech współczesnego świata jest dwukierunkowość relatywnej percepcji przestrzeni. W przestrzeni fizycznej, nasza Globalna Wioska ciągle się kurczy. Odległość relatywnie zmniejsza się, standaryzuje się styl życia, rozrywka, praca. Tak jak kiedyś można było dzielić ludzi na tych, którzy żyją na wsi i na tych którzy mieszkają w mieście, tak teraz ten podział już się zatarł. Wszyscy mieszkamy w wiosce. Z tym, że jest to już Globalna Wioska. Jest nam trochę ciaśniej, jest nas więcej, ale nasze znajomości, w coraz większej mierze, nie są oparte na geograficznej bliskości, ale raczej na wspólnych zainteresowaniach, poglądach i pasjach. W tej Wiosce dwa atrybuty są niezwykle istotne: odległość i dostępność. Odległość, poprzez proces globalizacji, otwartości granic, nowoczesnych i różnorodnych środków transportu - sprawia, że Świat stał się mały. Z kolei ‘dostępność’ jest bramą do Wirtualnego Świata.


I to jest ten drugi, odwrotny kierunek relatywnej percepcji przestrzeni. Świat Wirtualny jest jak kosmos po Wielkim Wybuchu. Ciągle się rozszerza i nie widać granic jego eksplozji. Nowe serwisy społecznościowe, networkingowe, strefy gier, komercji, e-learningu, e-wszystkiego poszerzają naszą przestrzeń rozrywki i pracy. Ta nowa rzeczywistość napędzana jest aktywnością użytkowników. Ta z kolei, poprzez dostarczanie treści wymaga coraz bardziej pojemnych, zoptymalizowanych centrów przechowywania danych. Świat Wirtualny wypluwa z siebie mnóstwo informacji, mniej lub bardziej przydatnych. W opinii wielu, tworzymy wirtualny, kosmiczny śmietnik, którym uzasadniamy rozwój nowych technologii informacyjnych. Ale to widocznie nieodłączny efekt uboczny rozwoju cywilizacji informacji.

DOMINUJĄCY WPŁYW NOWYCH TECHNOLOGII

Nowe technologie kilkadziesiąt lat temu dominowały głównie w laboratoriach instytutów naukowych i korporacji oraz na stronach książek Sci-Fi. Dzisiaj nowe technologie trafiają pod przysłowiowe strzechy. Nie ma dnia, godziny, minuty bez komentarza, informacji związanych z nowymi technologiami. Nowe technologie zdominowały nasze myślenie, są elementem naszego codziennego życia, ułatwiają nam je, a czasem trochę utrudniają. Niemniej są motorem rozwoju współczesnej gospodarki. IT przeniknęło przez chyba wszystkie strefy naszej przestrzeni rozrywki, pracy, czy edukacji. Czy można zatem pokusić się o tezę, że technologia jest informacją? W pewnym sensie tak. Technologia to know how, wiedza na temat sposobu usprawnienia lub stworzenia nowej, bardziej wydanej metody realizacji konkretnego zadania. Czy możemy sobie dzisiaj wyobrazić życie bez IT? Bez komputerów, smartfonów, nawigacji GPS? To tak jakbyśmy nagle wyłączyli światło, odcięli prąd. Niezauważalne staje się zauważalne, kiedy nam tego zabraknie.

CYWILIZACJA INFORMACJI

Niezauważalne, zwłaszcza dla przeciętnego użytkownika nowych technologii IT, są także zmiany które teraz się dokonują. Cicha rewolucja zmieniająca nasz świat z 2.0 na 3.0. Dlaczego taka numeracja? Jest to numeracja analogiczna do określenia etapu rozwoju Internetu. Web 1.0 - czyli HTML, Web 2.0 - czyli serwisy i narzędzia społecznościowe. Można to także odnieść do rozwoju rynku IT: I. Epoka mainfremów oraz terminali komputerowych, II. Epoka komputerów klasy PC, III. Epoka Cloud Computingu i aplikacji mobilnych. Gdyby odnieść się z kolei do wybitnego futurysty Alvina Tofflera, to nadal jesteśmy na etapie trzeciej fali - ery postindustrialnej, ery informacji i usług. Witamy w Świecie 3.0.

Na potrzeby niniejszej publikacji przyjąłem następujący podział rozwoju informacyjnej cywilizacji Świata:
  • Świat 1.0 - Era Analogowa
  • Świat 2.0 - Era Technotroniczna
  • Świat 3.0 - Era Rekonstrukcji (re-everything)

Numeracja poszczególnych etapów jest jak najbardziej umowna i służy jedynie jako wstęp do zaprezentowania wiedzy i informacji zawartych w niniejszej publikacji. Tak, jak w przypadku fal Tofflera, tak i tu nie można wyznaczyć ścisłej granicy demarkacyjnej pomiędzy poszczególnymi etapami rozwoju cywilizacji informacji. Każdy z etapów zachodzi na kolejne. W Świecie 3.0 występują cechy Świata Analogowego, a w Świecie Technotronicznym cechy Świata Rekonstrukcyjnego.

ŚWIAT 1.0 - ERA ANALOGOWA

Charakterystycznymi cechami świata analogowego są m.in. transfer informacji oparty na przekazie ustnym, książkach, prasie, radiu i telewizji. Przy czym dominujące atrybuty wymienionych środków przekazów to druk i fale radiowe. Świat 1.0 to niemal cała nasza historia. Dopiero wiek przemysłu spowodował przyspieszenie rozwoju technologii, umasowienie produkcji, reorganizację pracy i stylu życia. To co miało miejsce w początkach ery industrialnej dzieje się teraz, ale w innej rzeczywistości, skali i formie. Tak, jak wtedy, technologie reorganizują całe branże - powstają nowe, zacierają się linie między starymi, niektóre giną. System edukacyjny nie nadąża za zmianami jakie dokonują się na rynku pracy, przedsiębiorstwa potrzebują specjalistów z nowych dziedzin. Ten obszar reorganizacji zbiera żniwo w postaci wyższego bezrobocia. Ma to miejsce zwłaszcza w krajach, które dość mocno są osadzone biznesowo i gospodarczo w poprzedniej epoce. Analogie są oczywiste. Każda wielka fala technologiczna przynosi ze sobą potrzebę zmian, a te niewprowadzane w sposób odpowiedni i szybki skutkują kryzysem.

ŚWIAT 2.0 - ERA TECHNOTRONICZNA

Świat 2.0 to era zaawansowanej elektroniki, komputerów, satelitów komunikacyjnych. Termin ‘technotroniczny’ został wymyślony i użyty po raz pierwszy przez Zbigniewa Brzezińskiego w “Two Ages: America's Role in the Technetronic Era” w roku 1970. Wizja społeczeństwa technotronicznego, odnosi się do innych czasów i innej rzeczywistości, ale problemy poruszone w publikacji są nadal aktualne. Kontrola społeczeństwa, nadzór nad obywatelami, aktualizowane pliki z tak zwanymi danymi wrażliwymi na temat mieszkańców. Ale to były projekcje rzeczywistości ostrzegające przed skutkami, jakie może nieść ze sobą technotronika.

Era technotroniczna w obszarze gospodarczym opiera się coraz bardziej na usługach i informacji kosztem przemysłu. Świat 2.0 to także epoka mainfremów i PC-tów, urządzeń stacjonarnych i początków Internetu (Web 1.0). To także początek rozwoju urządzeń mobilnych z telefonami komórkowymi na czele.

Świat technotroniczny jest odpowiednikiem początku trzeciej fali Alvina Tofflera. To zapowiedź nowej, cyfrowej rzeczywistości i następstw jakie ona niesie. To także etap pierwszych porażek, jak np. internetowa bańka spekulacyjna z początku lat 2000. Ten kryzys był przełomowym stadium samo-oczyszczającym biznes internetowy i informacyjny. Wprowadzenie zasad wolnorynkowych do e-biznesu sprzyjało powstawaniu nowych, zdrowych finansowo przedsięwzięć. Potrzeba było jednak kilku dobrych lat, żeby odczarować na nowo Internet i jego postrzeganie jako miejsca do tworzenia realnego biznesu. Powstanie i rozwój Facebooka, rozwój Google, refresh Microsoftu, eksplozja biznesowa Apple to najbardziej spektakularne oznaki powstawania Świata 3.0 w przestrzeni korpo.

ŚWIAT 3.0 - ERA REKONSTRUKCJI (RE-EVERYTHING)

Za Jamesem Gleick’iem stwierdzam, że najwyraźniejszą cechą współczesnego świata nowotechnologicznego jest Przyspieszenie. Jesteśmy bombardowani wprowadzanymi, stosowanymi nowymi technologiami. Szybciej i szybciej pojawiają się w związku z tym nowe produkty, przeróbki starych produktów, nowe modele. Niesamowity wzrost odnotowuje rozwój rynku aplikacji internetowych, chmurowych. To zresztą cecha całego rynku produktów, które są dygitalizowane. Przyspiesza także nasze życie (ciągle się spieszymy, mimo tego że dłużej żyjemy, mamy wrażenie, że mamy mniej czasu na wszystko). Przyspieszenie można odnieść do pierwszej tezy wstępu, czyli do kurczenia się relatywnej odległości w Globalnej Wiosce. Może jednym słowem, które zawierałoby te dwie cechy jest ‘skracanie’. Skracanie odległości i czasu.

Świat 3.0 to era rekonstrukcji. Dlaczego rekonstrukcji? Dlatego, że jesteśmy na takim etapie informatyzacji świata, w którym przemodelowaniu ulegają wszystkie dziedziny naszego życia. Nie potrzeba już dystansu kilkunastu lub kilkudziesięciu lat, żeby odczuć i ogarnąć zmiany, których jesteśmy świadkami. Zmienia się nasz styl życia. Weźmy dla przykładu rozrywkę. E-czytniki, telewizję i kino 3D, dostęp do muzyki, filmów, książek, gier, z każdego miejsca, na wiele urządzeń, i co za tym dalej idzie defragmentacja urządzeń. W erze technotronicznej dominowały mainframy i PC-ty. Dzisiaj na pierwszym planie są urządzenia mobilne, jak smartfony, tablety, notebooki, ultrabooki, netbooki.

Nasze znajomości coraz bardziej oparte są na relacjach internetowo społecznościowych, wirtualnych. Bycie ‘włączonym’ w strumienie relacji jest dzisiaj czymś oczywistym i naturalnym. Może nie zawsze to sprzyja głębokości tych relacji, ale bycie ‘connect’ jest dla wielu ludzi, porównywalne z potrzebą powietrza do oddychania. Jako użytkownicy produkujemy nieprawdopodobną ilość danych. To nasza aktywność w cyfrowej przestrzeni napędza rozwój technologii informacyjnych:

▼ Inforgrafika. Co się dzieje w Internecie w ciągu minuty?

atlas chmur-infografika


Źródło: Opracowanie własne, na podstawie infografiki Go-Globe.com i What Happens in an Internet Minute, Zoli Erods, April 4, 2012.

Nowe technologie najszybciej opanowywane są przez użytkownika indywidualnego. To nasz prywatny obszar aktywności i użyteczności nowych rozwiązań, sprawia, że cała konstrukcja naszego świata wymaga zmian. Im jednak bardziej zorganizowana struktura, tym trudniej o zmiany. To nie pierwszy raz, kiedy biznes podąża ścieżką wydeptaną przez rynek konsumencki. Chmura była bardziej wykorzystywana przez użytkownika indywidualnego, niż biznesowego.

Fala zmian uruchomiona przez setki milionów użytkowników indywidualnych, nie może pozostać bez wpływu na biznes. Chyba największy dziś problem mają przedsiębiorstwa z zastosowaniem koncepcji Web 2.0 do swoich bieżących działań. To co jest elementem wiodącym w aktywności użytkownika indywidualnego; pokazywanie siebie i swoich znajomych, otwartość i transparentność, natyka na opór materii ze strony przedsiębiorstw, które chcą być raczej zamknięte, nieprzejrzyste, zhierarchizowane. Im mniej sformalizowanych struktur, tym więcej zależy od pracowników. A tego przedsiębiorstwa starają się raczej unikać. Przedsiębiorstwa są poligonem doświadczalnym, na którym toczy się dzisiaj specyficzna próba zastosowań nowych wariantów, metod zarządzania i organizacji, sprzyjająca wymogom nowotechnologicznego świata. Nie wszystkim się udaje i nie wszystkim się uda. Są branże i firmy, bardzo oporne na zmiany. Ale tak jak stare technologie mają swoje miejsce w nowoczesnym świecie, tak i stary styl organizacji przetrwa w niektórych przypadkach. Na tym polega ewolucja. Rewolucja bezlitośnie reorganizuje wiele dziedzin bez względu na konsekwencje, ale w tle ciągle trwa ewolucja. Dostosowanie się do wymogów rynku, klienta. Tak, jak w przyrodzie organizmy mutują, dostosowując się do zmian klimatu, i wygrywają te najsilniejsze, tak i tu zachodzą podobne działania. Wygrają te organizmy biznesowe, które najszybciej i najlepiej dopasują się do zmian.

Dla biznesu, bez porównania większym niż Web 2.0 wyzwaniem jest wdrożenie rozwiązań chmurowych. To wyzwanie bez precedensu, ponieważ nawet informatyzacja firm miała swój wolniejszy rozruch. Przyspieszenie jest nieubłagane. Chmura to wyzwanie i ryzyko jednocześnie. CC zmienia sposób w jaki użytkownicy biznesowi i korzystają ze źródeł mocy obliczeniowej. Chmura oznacza fundamentalną zmianę sposobu procedowania z tradycyjnego w dynamiczny i elastyczny. Chmura oznacza modularyzację, skalowalność, szybkość wprowadzanych zmian i dostosowanie do potrzeb rynku. Jako użytkownicy biznesowi Cloud Computingu dostajemy między innymi:
  • Dostęp do globalnego marketu aplikacji i usług usprawniających naszą pracę,
  • Unikalne drogi sprzedaży (Internet jest wiodącym kanałem sprzedaży dla dygitalizowanych produktów),
  • Wsparcie techniczne, pomoc na czas, • Moc obliczeniową bardziej niewidzialna, nieinwazyjną,
  • Globalizację small biznesu, 
  • Dzięki Chmurze stajemy się bardziej niezależni.

Rekonstrukcja to era przemodelowania procedowania i struktur organizacyjnych: firmy, administracji państwowej, szkoły, szpitala, banku. Wszystkich instytucji. Paradoksalnie, te które najbardziej opierają się zmianom, tych zmian najbardziej potrzebują i najwięcej na tych zmianach skorzystałyby. Tam, gdzie jest duża ilość danych, wielu użytkowników, scentralizowana struktura organizacyjna, ale jednocześnie rozproszona geograficznie, to największy obszar potrzeb rekonstrukcji.

ZMIANA PARADYGMATU DZIĘKI CHMURZE

Fundamentalnym akceleratorem zmian w Świecie 3.0 jest Cloud Computing. I o tym traktuje ta książka. CC jest strategicznym element Świata 3.0, uruchamiającym lawinę technologiczną porównywalną z efektem przemodelowania świata przez Internet. Ogromna ilość danych, która ma szansę być teraz lepiej zorganizowana może przyspieszyć rozwój technologii semantycznych, prac nad lepszym kojarzeniem danych, jak Business Intelligence, a w następstwie Artifical Iintellignce.

W epoce komputerów typu mainframe, prognozy dotyczące przyszłości rynku IT, wskazujące na zmianę paradygmatu w kierunku komputerów PC były co najmniej lekceważone, jeśli nie wyśmiewane. Teraz są oczywistością. Dzisiaj dokonuje się kolejna zmiana paradygmatu związana z coraz większą sprzedażą, a co za tym idzie znaczeniem, urządzeń mobilnych kosztem komputerów PC. Ilość danych, jaka jest obiegu, a także fakt niepraktyczności i nieekonomiczności przechowywania wszystkich danych na prywatnych urządzeniach zmusił rynek do poszukiwania nowych sposobów radzenia sobie z tym wyzwaniem. Rozszerzenie usług przechowywania danych, hostowanie, czy magazynowanie coraz większej ilości danych, a także odciążanie prywatnych urządzeń od przechowywania aplikacji to tylko niektóre czynniki wpływu na rozwój koncepcji Chmury.

Cloud Computing to jednak nie wszystko. Świat 3.0 obejmuje wiele innych elementów mniej lub bardziej związanych z Chmurą, wynikających z niej, albo będących jej ‘prequelem’:
  • Big Data
  • Wirtualizacja
  • Defragmentacja urządzeń
  • Trzecia Platforma (Cloud Computing 1.0)
  • Mobile Computing
  • Internet Rzeczy
  • Internet of Services
  • Social Network Sites
  • Web 3.0

STRUKTURA PUBLIKACJI

W książce koncentruję się na temacie chmurowym Świata 3.0 i elementach z Chmurą związanych. Struktura książki składa się z czterech rozdziałów; I. Era Formowania się Chmur, II. Wielowymiarowa Architektura Chmur, III. Fizyka Chmur, IV. Alternatywne Scenariusze Przyszłości Ekonomii Chmur.

Każdy z rozdziałów składa się z punktów oraz podpunktów, dzięki którym dany aspekt jest traktowany głębiej i szerzej. Pierwszy rozdział jest gruntownym wprowadzeniem do Chmur. Obejmuje on zagadnienia związane z technologiami i koncepcjami, które miały i mają istotny wpływ na pojawienie się oraz rozwój Ekonomii Chmur. Dodatkowym elementem jest tu graficzna prezentacja historii rozwoju CC (Timeline CC).

Rozdział drugi traktuje o architekturze systemowej Chmur. Odpowiada na pytania, jak działa Chmura, jakie są jej elementy składowe, jakie są relacje między tymi elementami. Architektura Chmur przybliża możliwe rozwiązania do zastosowania zarówno przez użytkowników biznesowych, jak i prywatnych.

Z kolei rozdział trzeci, analizuje szeroki zakres oddziaływania Chmur na różnego rodzaje aspekty społeczne i ekonomiczne, włączając w to organizację IT, style życia użytkowników prywatnych w Chmurze, przedsiębiorstwo oraz administracyjną strukturę państwa. Rozdział trzeci jest swoistym opisem rzeczywistości obecnej i potencjalnej z perspektywy czynnika chmurowego. Daje odpowiedź na pytania o czas i miejsca w Chmurze. Jest to rozdział ilustrujący mapę możliwości chmurowych z perspektywy biznesowej i prywatnej.

Rozdział czwarty zajmuje się analizą trendów CC, ale też jest podsumowaniem Ekonomii Chmur w skali dziesięciowymiarowej. Ponadto w rozdziale znajdziemy cztery alternatywne scenariusze rozwoju Ekonomii Chmur.

Ekonomia Chmur to książka prezentująca wielowymiarową perspektywę Cloud Computingu (CC): ekonomiczną, technologiczną i socjologiczną. Publikacja tłumaczy czym i dla kogo jest CC oraz jak i dlaczego należy korzystać z rozwiązań chmurowych. Ponadto, książka zawiera opis ewolucji CC od odległego wczoraj, przez głębokie dziś i dalekie jutro. Publikacja prezentuje najnowsze i unikalne poglądy, opinie oraz wiadomości na temat rynku chmurowego. Całość wzbogacona jest o bardzo nowoczesne opracowanie graficzne, zawierające kilkadziesiąt infografik, tabel, wykresów i rysunków, dzięki którym publikacja staje się tekstowo - graficznym zapisem wiedzy i know how o CC. Poszczególne części Ekonomii Chmur mają różny profil w zależności od prezentowanego aspektu, w tym; popularnonaukowy, podręcznikowy oraz poradnikowy.

Czytelnik znajdzie tu szeroką i syntetyczna wiedzę na temat Cloud Computingu oraz jego wpływu na biznes i nasze codzienne życie. Książka wzbogacona jest o praktyczne treści opisujące możliwe zastosowania rozwiązań chmurowych, a także liczne przypadki użycia CC i odniesienia do realnych zastosowań. Ekonomia Chmur jest pierwszą tak szeroką publikacją o CC, spełniającą charakter szeroko uchylnych drzwi do fascynującego Świata Chmur.

Książka dedykowana jest:
  • użytkownikom biznesowym: managerom, specjalistom, freelancerom, a przede wszystkim osobom zainteresowanym usprawnieniem swojej organizacji/firmy i/lub swojego warsztatu pracy.
  • użytkownikom prywatnym: zainteresowanym zastosowaniem najnowszych narzędzi ICT usprawniających organizację życia codziennego i rozrywkę.

Autor: Matt Mayevsky
Źródło: www.mattmayevsky.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top