erp view 16 12 2016 1

Sztuczna inteligencja, jak wiele innych technologii, wpisuje się w stare porzekadło: „potrzeba matką wynalazków”. Powód w tym przypadku jest prosty. Jak informuje McKinsey&Company w raporcie „5 zadań dla Polski”1, w nadchodzących latach przyjdzie nam zmierzyć się z wyzwaniami demograficznymi. Rynek pracy skurczy się, bo liczba osób w Polsce w przedziale wiekowym 15-59 lat może znacząco się zmniejszyć – do roku 2025 nawet o 2,7 mln. To obniżyłoby stosunek osób w wieku produkcyjnym do całej populacji o ok. 59 proc. Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu globalnym – rodzi się mniej ludzi, a jednocześnie rośnie średnia długość życia. I tak, w innym raporcie McKinsey2 czytamy, że gospodarkę czeka nie wzrost, lecz spadek na poziomie globalnym, nawet o ok. 50 proc. w najbliższych 50 latach.

Sezon rocznych ocen pracowników zbliża się ku końcowi. Jednocześnie w mediach społecznościowych nie cichnie dyskusja na temat ich zasadności, a największe ilości polubień zbierają wpisy firm, które ogłaszają rezygnację z tej praktyki. O ocenach rocznych krytycznie wypowiadają się zarówno pracownicy, jak i menedżerowie, a wśród szefów HR panują podzielone zdania. Co sprawia, że temat ten jest aż tak kontrowersyjny? Czy pracodawcy powinni całkowicie zrezygnować z tej formy podsumowań?

Za talent może być uznany pracownik posiadający wyjątkowe cechy, swego rodzaju wartość dodaną, którą warto dostrzec, rozwijać, aby wykorzystać z powodzeniem do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Jednak nie każdy specjalista posiadający określone kwalifikacje może być uznany za talent. Co zrobić, aby talentów nie przeoczyć? Obserwować, identyfikować potrzeby oraz postawić na obiektywną pomoc w postaci nowoczesnych, inteligentnych rozwiązań IT, opracowanych specjalnie po to, aby ten kapitał intelektualny pomnażać.

Efektywne zarządzanie czasem pracy nadal stanowi spory problem dla wielu przedsiębiorców. Według badań, przeprowadzonych dla Workfrond w 2015 roku, statystyczny pracownik poświęca jedynie 46% czasu w tygodniu na realizację swoich obowiązków służbowych. Nasuwa się pytanie- co powinien zrobić pracodawca, aby zwiększyć efektywność i zaangażowanie swoich pracowników? Na ratunek przychodzą nowoczesne rozwiązania IT.
 

Rok 2016 upłynął pod znakiem cyfrowej transformacji. Działy HR z niecierpliwością czekają na wprowadzenie tych nowych idei w życie w przyszłym roku. Poniżej podaję trzy idee, które powinny być na pierwszych miejscach listy życzeń każdej firmy.

Nowe technologie i nowoczesne narzędzia cyfrowe ułatwiają komunikację między pracownikami a zespołami, upraszczają obowiązki oraz pozwalają wykonywać pracę zdalnie. Pracodawcy oferują tego typu rozwiązania, by budować wizerunek firmy jako przyjaznego miejsca do pracy, a także przyciągać najlepszych pracowników. – Na wizerunek pracodawcy składa się również odpowiednie zarządzanie różnorodnością w firmie oraz umożliwianie pracownikom realizacji swoich pasji – mówi Jacek Kowalski, członek zarządu ds. zasobów ludzkich w Orange Polska.

Kluczem do sukcesu każdej firmy są kadry. Ich odpowiedni dobór ma kolosalne znaczenie dla rozwoju danego biznesu. Dlatego rekrutacja pracowników to proces, który powinien zostać dogłębnie przemyślany i zaplanowany. Nie da się tego zrobić bez zastosowania nowoczesnych narzędzi IT, które ułatwiają weryfikację wielu szczegółowych danych dotyczących osób już zatrudnionych w przedsiębiorstwie, kandydatów poszukiwanych na rynku oraz tych aplikujących do pracy.

Najważniejsze aktualizacje obejmują automatyzację planowania obsady zmianowej i wizualizację grafików pracy oraz rozszerzone opcje wdrożeniowe w środowisku chmurowym.

Jeszcze nigdy nie inwestowano tak dużych pieniędzy w oprogramowanie wspierające zarządzanie pracownikami. W ubiegłym roku spółki dostarczające takie rozwiązania pozyskały z rynku 2,4 miliarda dolarów. W tym roku może paść kolejny rekord. Tylko w I kwartale br. inwestorzy wyłożyli 591 mln dolarów. To niemal dwa razy więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Inwestorzy chętnie wykładają pieniądze, bo w obliczu deficytu pracowników, HR staje się coraz ważniejszy. Widać to także w Polsce.

Procesy HR są nieodłącznym elementem funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Zapewniają one właściwe gospodarowanie zasobami ludzkimi oraz optymalne ich wykorzystanie w zależności od bieżących i długoterminowych celów wynikających z realizacji strategii przedsiębiorstwa. Technologie informatyczne są szansą na wsparcie procesów HR będących w gestii zarządzających oraz zadań realizowanych przez zatrudnionych w firmie pracowników.

loading...