System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Kiedyś backup był najbardziej niewdzięczną pracą w dziale IT. Za dobre zarządzanie kopiami zapasowymi nigdy nie dostawało się podwyżki, ale utrata danych mogła kosztować posadę. Kiedy na staż do działu IT trafiali studenci, to właśnie im przypadało w udziale zmienianie taśm i zawożenie ich do bankowego sejfu albo w inne bezpieczne miejsce. Backup był ciężkim i czasochłonnym zadaniem, które okazywało się ważne dopiero pod koniec procesu. Jednak w niedawnych latach tworzenie kopii zapasowych na dysku zmieniło obraz rzeczy, a chmura oferuje obecnie mnóstwo nowych możliwości. Czym właściwie jest backup w chmurze, jakie wiążą się z nim wyzwania i czy można polegać wyłącznie na chmurowych kopiach zapasowych?


 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Backup w chmurze obejmuje nie tylko kopie lokalnych danych, które przekazuje się do chmury, ale również kopie danych przechowywanych w chmurze. Obecnie coraz więcej podstawowych danych firm znajduje się w chmurze. Najlepsze przykłady to Office 365, Exchange Online i OneDrive, a także korporacyjne usługi synchronizacji i udostępniania plików (Enterprise File Sync and Share, EFSS). Coraz więcej firm decyduje się na przeniesienie danych do tych chmurowych środowisk SaaS, więc jest bardzo istotne, aby chronić je w takim stopniu i tworzyć ich kopie zapasowe. Określa się to mianem backupu z chmury do chmury.

Chmura prywatna w siedzibie firmy albo u dostawcy usług

Ci, którzy decydują się na backup w chmurze, nie muszą wcale używać chmur publicznych oferowanych przez dużych dostawców usług. Mogą również zaopatrzyć się w odpowiednie urządzenia, aby samodzielnie skonfigurować chmurę prywatną albo skorzystać z zamkniętej chmury zarządzanej przez zaufanego dostawcę usług IT. W obu przypadkach używa się wielu urządzeń do backupu, które tworzą chmurę prywatną. W krajach niemieckojęzycznych wiele firm wybiera lokalnych dostawców usług ze względu na bliskość, wiarygodność, a często również większe bezpieczeństwo prawne.

Odporne na awarie zarządzanie backupem w chmurze

Podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaj replikacji danych poza siedzibą firmy, najważniejszą funkcją backupu w chmurze jest przywracanie systemu po awarii. Jeśli dane zostaną utracone zarówno w źródle podstawowym, jak i w urządzeniu, na przykład wskutek katastrofy naturalnej, pożaru lub wybuchu, będzie je można odtworzyć z chmury.

Backup i usuwanie skutków awarii w chmurze to nowe trendy, ale chmura oferuje również istotne korzyści w trzecim aspekcie backupu, czyli w zarządzaniu kopiami zapasowymi. Fizyczne rozdzielenie urządzenia i systemu administracyjnego oznacza, że system pozostaje nienaruszony i można do niego uzyskać dostęp z innego miejsca. Jest to bardzo przydatne, nie tylko w razie katastrofy. Wspólny interfejs do monitorowania kopii zapasowych w różnych oddziałach oszczędza pieniądze na co dzień. Personel nie musi zajmować się backupem w głównej siedzibie firmy, w oddziałach lub w innych biurach. Nawet w dużych firmach, które mają wiele oddziałów, zaledwie kilku administratorów może kontrolować wszystkie kopie zapasowe na całym świecie, a w razie potrzeby zarządzać przywracaniem danych w dowolnym oddziale.

Wykorzystanie pasma – największy problem backupu w chmurze

W niemal wszystkich firmach ilość danych rośnie wykładniczo, co zwiększa koszty połączenia internetowego i infrastruktury sieciowej. Aby zagwarantować, że przesyłanie danych do chmury nie wpłynie na wydajność sieci oraz na łączność internetową kluczowych aplikacji, nowoczesne rozwiązania używają backupu przyrostowego i deduplikacji na bieżąco.

W backupie przyrostowym wykonuje się kopie zapasowe tylko tych danych, które są nowe lub zostały zmienione. Pełny backup przeprowadza się raz na początku, a wszystkie późniejsze kopie mają charakter przyrostowy. Bieżąca weryfikacja gwarantuje, że dane kopii są kompletne i użyteczne, więc nie trzeba już regularnie wykonywać pełnych kopii i zaczynać wszystkiego od początku.

Innym bardzo skutecznym narzędziem do ograniczania ilości przesyłanych danych jest deduplikacja. Radykalnie zmniejsza ona ilość danych, na przykład w sytuacjach, kiedy tworzy się kopie zapasowe identycznych systemów operacyjnych działających w wielu urządzeniach. Deduplikacja na bieżąco (online) ogranicza zużycie pasma i pamięci masowej od samego początku. Agent działający w źródle danych, na przykład w serwerze, oblicza wartość skrótu każdego bloku danych. Następnie wysyła ją do lokalnego urządzenia do backupu, które porównuje ją z istniejącymi, przetworzonymi wcześniej danymi. Jeśli wartość skrótu jest unikatowa, urządzenie żąda przesłania bloku; jeśli jest zduplikowana, urządzenie po prostu dodaje wskaźnik.

Poleganie wyłącznie na backupie w chmurze

Z powodu ilości danych i czasu ich przywracania, poleganie wyłącznie na backupie w chmurze byłoby nietypowe. Przywracanie danych z lokalnego urządzenia jest szybsze, a urządzenie to stanowi zarazem bramę do efektywnej komunikacji z chmurą. Jednak w miarę postępów w backupie chmurowym oraz rosnącej dostępności pasma i szybkości sieci będzie to stanowiło coraz mniejszy problem.

Przetwarzanie danych w chmurze nieustannie się rozwija. Prognozuje się, że w 2018 r. 58 proc. procesów działających w chmurze będzie procesami SaaS, w porównaniu z 41 proc. w 2013 r. Przeniesienie danych do chmury zapewnia wiele korzyści, a organizacje zaczynają sobie uświadamiać jej potencjał. Choć obecnie lokalne kopie zapasowe są nadal potrzebne, backup w chmurze nieustannie ewoluuje i długo będzie ważną częścią krajobrazu IT.

Wieland Alge, wiceprezes i dyrektor generalny na kraje EMEA, Barracuda Networks

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top