System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
integracja w chmurzeZintegrowany system ERP na miejscu, czy dziedzinowe aplikacje w chmurze? Taka alternatywa jest wyłącznie teoretyczna, gdyż przedsiębiorstwa – dowolnej wielkości i z dowolnej branży – rozwijają oba te kierunki i budują hybrydowe modele IT.



Chmura to już powszechne zjawisko, co więcej sami przedsiębiorcy dopytują o dostęp do aplikacji i systemów online. Czy zatem przyszłością są systemy integrujące w chmurze różne aplikacje ? Czy warto inwestować w kompleksowy zintegrowany system ERP, czy też wrócić do inwestycji w systemy dziedzinowe i podjąć inicjatywę integracji danych w chmurze?


W ciągu ostatniej dekady obserwowaliśmy przyspieszenie integracji pomiędzy systemami ERP a oprogramowaniem dziedzinowym, jak np. CRM, przy równoczesnym wzroście popularności rozwiązań w chmurze. Szeroki wybór aplikacji i platform w chmurze, jak również względy kosztowe, skłoniły firmy do coraz intensywniejszego korzystania z IT w formie usługi. Łączenie przetwarzania danych w tradycyjnych systemach i w nowych aplikacjach stawia nowe wyzwania integracji, ale przede wszystkim niesie ze sobą korzyści zwiększonej elastyczności i synergicznego wykorzystania zasobów.

Trudno wyobrazić sobie firmę, która rezygnuje na rzecz chmury z rozwijanego przez lata systemu ERP czy innego wspierającego jej podstawową działalność. Trudno też wyobrazić sobie, że firma nie szuka rozwiązań IT, które pozwalają szybciej działać i lepiej budować konkurencyjność w cyfrowym świecie. A te często są w chmurze i oferują elastyczne finansowanie typu „płatność za usługę”. Nawet najbardziej rozległe ERP nie jest konkurencyjnym wyróżnikiem, a jeden homogeniczny system nie sprawdza się w czasach szukania nowych modeli biznesowych. Taka sytuacja wymusza budowanie hybrydowych platform integracyjnych, które umożliwiają połączenie aplikacji stacjonarnych (on-premise) z aplikacjami w chmurze.

Istotną opcją dla większych firm jest skorzystanie z chmury prywatnej, zbudowanej na potrzeby własnych jednostek biznesowych. W odróżnieniu od chmury publicznej, dostarczanej przez firmy zewnętrzne, ze środowiska IT w chmurze prywatnej korzysta tylko jedna organizacja czy grupa firm. Elastyczność chmury prywatnej i możliwości dynamicznych zmian w zależności od potrzeb są podobne jak w przypadku chmury publicznej. W przypadku chmury prywatnej, przynajmniej na etapie jej budowania, również istnieją znaczące potrzeby integracji rozwiązań miejscowych i dostępnych zdalnie.

A co z nowymi firmami, które z założenia korzystają tylko z oprogramowania w chmurze? W miarę rozwoju staną prawdopodobnie przed wyzwaniem integracji cloud-to-cloud. Trzeba przy tym brać pod uwagę, że aplikacje chmurowe są aktualizowane częściej niż tradycyjne, co powoduje wyzwania techniczne podczas integracji. Takie firmy będą wybierać narzędzia integracyjne, które w łatwy i elastyczny sposób dostosują się do API dostawców i zautomatyzują procesy integracji w przypadku zmian. Nie trzeba dodawać, że nowoczesne narzędzia integracyjne również są dostępne w chmurze …

Trendy integracyjne na świecie kształtuje m.in. firma Software AG, która niedawno ogłosiła nową inicjatywę „Transformation to the Cloud”. Ma ona na celu wsparcie firm w projektowaniu i wdrażaniu indywidualnej strategii oraz architektury IT z wykorzystaniem rozwiązań w chmurze. W ramach tej inicjatywy Software AG daje do dyspozycji różnorodne narzędzia w chmurze, dzięki czemu od początku jej stosowania mogą pojawić się oszczędności. Wśród tych narzędzi jest m.in. platforma integracyjna webMethods Integration Cloud, która umożliwia integrację aplikacji w modelach typu Cloud-to-Ground i Cloud-to-Cloud w formie chmury publicznej i prywatnej (iPaaS – integration Platform as a Service). Integracja w modelu Cloud-to-Ground wykorzystuje szynę usług webMethods zainstalowaną na miejscu, w środowisku IT danej firmy oraz dodatkową warstwę dostępną w chmurze zapewniającą bezpieczeństwo i gwarancję przesłania danych w przypadku awarii sieci lub braku dostępu do integrowanych aplikacji/systemów.

webMethods Integration Cloud, podobnie jak inne rozwiązania chmurowe Software AG, dostępne będzie na platformie Amazon Web Services (AWS). Decyzję o strategicznej współpracy z AWS firma Software AG ogłosiła na targach CeBIT 2015. U jej podstaw leży jakość usług AWS jako globalnego dostawcy platformy chmurowej, największy zasięg geograficzny, a także oszczędności w ramach usługach IaaS oraz certyfikacji.

Zwrócę uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt wykorzystania chmurowych narzędzi integracyjnych. Podobnie jak w przypadku innych aplikacji chmurowych, dają one dostęp do technologii nie tylko programistom. Dzięki narzędziom programistycznym, które wykorzystują interfejs przeglądarkowy, budowę prostych rozwiązań integracyjnych mogą rozpocząć także analitycy biznesowi i systemowi oraz inni eksperci dziedzinowi, którzy chcą efektywniej korzystać z integrowanych rozwiązań. W dobie cyfrowej gospodarki technologie integracyjne będą coraz bardziej niezbędne i wszechobecne, szczególnie te chmurowe. Gartner przewiduje do roku 2016 tylko 8-procentowy wzrost tradycyjnego oprogramowania klasy middleware, natomiast aż 35-procentowy wzrost dla platform iPaaS. Ten wzrost będzie m.in. wynikał z faktu, że firmy, które przeprowadziły integrację on-premise z wykorzystaniem szyny integracyjnej, w naturalny sposób mogą włączyć ją w dalsze procesy integracyjne w chmurze. Zamiast mniej efektywnej integracji typu „punkt-punkt” połączenie aplikacji on-premise z aplikacjami w chmurze za pośrednictwem szyny integracyjnej zapewnia płynność i bezpieczeństwo w ramach wzajemnie wymienianych danych.

Chmura i aplikacje stacjonarne nie są oddzielnymi światami, muszą dawać efekt synergii i elastyczności. Dlatego zadaniem dostawców platform integracyjnych jest pomoc swoim klientom w płynnej transformacji platform integracyjnych do modeli hybrydowych, w tworzeniu wzorców integracyjnych, zarządzaniu zróżnicowaną architekturą, wykorzystywaniu platform typu iPaaS i wielu innych aspektach tworzenia elastycznego środowiska IT.

Autor: Patryk Wasilewski, architekt rozwiązań biznesowych, Software AG Polska

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top