System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
Działy informatyczne na całym świecie spotykają się z tym samym pytaniem ze strony dyrektorów przedsiębiorstw: dlaczego, w epoce chmury, informatyka wciąż pochłania tak duże koszty?


 
Jest to rozsądne pytanie zadawane obecnie przez wiele przedsiębiorstw. Jeremiah Wilton, główny konsultant w grupie Pythian Group, współpracującej z wieloma liderami informatyki w temacie chmury, ma do zaoferowania kilka odpowiedzi.

Wilton sugeruje, że działy informatyczne są wciąż proszone przez zarządy, właścicieli firm i przedstawicieli kadry zarządzającej o wyjaśnienie, dlaczego ich firma oprócz swojej podstawowej działalności musi prowadzić coś, co jest w gruncie rzeczy wewnętrzną firmą informatyczną. Oczywiście kiedyś przedsiębiorstwa po prostu nie miały innego wyboru. Zmieniło się to jednak wraz z pojawieniem się dostawców usług w chmurze. Jest więc jasne, że działy informatyczne muszą być gotowe na przedstawienie swoich argumentów.

Wilton jest zdania, że działy informatyczne powinny uświadomić decydentom, że przejście do chmury stanowi maraton, a nie sprint, oraz że z biegiem czasu podejście to dostarczy przedsiębiorstwu sprawną, ekonomiczną i bezpieczną architekturę, która w przemyślany sposób doprowadzi do planowanego przez firmy partnerstwa w ramach chmury publicznej: partnerstwa zwiększającego zyski przedsiębiorstwa.

Odpowiedź nr 1: „Idziemy we właściwym kierunku”.

Wilton twierdzi, że na samym początku działy informatyczne powinny „zacząć szukać sposobów na odejście od nadmiernie rozrośniętych, wewnętrznych, zlokalizowanych w firmie infrastruktur informatycznych budowanych przez wiele lat”. Krótko mówiąc, nadszedł czas na przejście do standardowej i uproszczonej infrastruktury typu „platforma jako usługa” (PaaS). Przejście to jest absolutnie niezbędne, jeśli chcemy rozwiać obawy kadry zarządzającej najwyższego szczebla związane z budżetem. Jak zauważa Wilton, działy informatyczne mogą co prawda — z ledwością — spełniać zmieniające się wymagania biznesowe poprzez nadmiernie rozbudowaną infrastrukturę, ale nigdy nie będą w stanie konkurować z dostawcami usług PaaS pod względem cen.

Według niego najlepszą opcją będzie przejście informatyki do infrastruktury zapewniającej dokładnie taką pojemność, jaka jest potrzebna dla realizacji aktualnych celów. Krótko mówiąc, chodzi tutaj o stworzenie systemu informatycznego, który jest elastyczny i idealnie dopasowany do aktualnych potrzeb firmy i który można skalować w zależności od wymagań. Dzięki przejściu do chmury, przedsiębiorstwa mogą wykorzystać dotychczas posiadane zasoby, a nawet wycofać przestarzały sprzęt, aby skonsolidować swoją infrastrukturę informatyczną i stworzyć prostszy, wydajniejszy i bardziej elegancki system, który jest o wiele tańszy w zarządzaniu i zapewnia ten sam poziom pojemności — oferuje więc dokładnie takie korzyści, na których zależy kadrze zarządzającej.

Odpowiedź nr 2: „Chmura hybrydowa”.

Wilton wyjaśnia: "Większość konsolidacji, które wykonujemy, obejmuje tak naprawdę dwie infrastruktury chmurowe: infrastrukturę za zaporą firmy oraz infrastruktury zewnętrznego dostawcy usług PaaS. Obie platformy chmurowe odgrywają ważną rolę, ponieważ uwalniają firmy od konieczności utrzymywania własnej infrastruktury informatycznej od początku do końca".

Jeśli ten trend się utrzyma, możemy się spodziewać dużego wzrostu popularności takich „chmur hybrydowych”, w miarę jak przedsiębiorstwa będą modernizować swoje wewnętrzne aplikacje i integrować je z usługami PaaS. Firmy będą używać technologii chmurowej PaaS w celu szybkiego opracowywania i testowania nowych usług oraz łączenia swoich aplikacji SaaS, a także ich rozszerzania i łączenia ze sprawdzonymi, starszymi aplikacjami. W efekcie przedsiębiorstwa staną się o wiele bardziej elastyczne i będą w stanie szybko uruchamiać nowe usługi i aplikacje, a co za tym idzie szybciej osiągać zyski i zwiększać swoją konkurencyjność.

Podejście hybrydowe, obejmujące standardową i skonsolidowaną infrastrukturę, pozwala działom informatycznym dostosować się do nowego środowiska przetwarzania w chmurze w sposób, który zwiększa wartość tego działu dla całego przedsiębiorstwa, a nawet przekracza wymagania kadry zarządzającej.

O autorze
Jeff Erickson jest dyrektorem ds. strategii w zakresie treści w firmie Oracle.
Źródło: www.oracle.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top