System ERP dla produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego

Rola systemu ERP jest kluczowa w sektorze produkcji żywności i przetwórstwa mięsnego. Nowoczesny i funkcjonalny system ERP odgrywa istotną rolę

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.  {loadposition Wiadomosci_Dzial}   Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożeniowej i prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem - warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.  Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem do projektowania rozwiązania. Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.  Podobnie jest w przypadku klienta - nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.  Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.  Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady - „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.  Gdzie jest harmonogram?  Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań - przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.  Zespół bez architekta rozwiązania Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.  Brak prototypu rozwiązania Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.  Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.  Autor: Dariusz Trela, konsultant biznesowy, ANEGIS Źródło: www.anegis.com

Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? - to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w…

Od Excela do oprogramowania ERP

W dzisiejszym dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym firmy często muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych…

System ERP wdrożenie

Wdrożenie systemu ERP jest kompleksowym procesem, który wymaga podejmowania wielu działań. Praktycznie oznacza to nie tylko techniczne wdrożenie…

Dobry system ERP – jakie ma cechy?

Zanim wybierzesz system informatyczny w swoim przedsiębiorstwie, zapewne zastanawiasz się nad tym, które z dostępnych rozwiązań rynkowych jest…

Krócej, szybciej, taniej. Nadchodzi technologiczna era “light”?

Co nagle, to po diable - mówi przysłowie, które przestrzega przed decyzjami podejmowanymi w pośpiechu. W branży IT przestaje mieć jednak ono…

Previous Next Play Pause
loading...
IT SOLUTIONS
APS
loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

1

 edycja RAPORTU CRM, przygotowywanego przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

ERP

loading...
ERP

BUSINESS INTELLIGENCE

loading...
BUSINESS INTELLIGENCE

ECM

loading...
ECM

CRM

loading...
CRM

CLOUD COMPUTING

loading...
CLOUD COMPUTING

BEZPIECZEŃSTWO IT

loading...
BEZPIECZEŃSTWO IT
loading...
RYNEK IT
IT.IntegroNa migrację do chmury decydują się przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy dużą wagę przywiązują do rozwiązań elastycznych, bezpiecznych i wysoce dostępnych. Według przewidywań zawartych w raporcie Gartnera, organizacje które do 2020 roku nie oprą swojej działalności na chmurze, można będzie porównać z tymi, które nie korzystają z Internetu. Będą opóźnione technologicznie i będzie im brakować narzędzi efektywnego rozwoju.
 
 
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Porównanie kosztów serwera w chmurze z serwerem lokalnym

Decydując się na przejście do chmury trzeba wcześniej wykonać kalkulację, która pozwoli wyliczyć szacunkowe koszty związane z użytkowaniem chmury. O ile w przypadku nowych, początkujących firm korzyści z pracą w chmurze są oczywiste, to w przypadku dużych, stabilnych przedsiębiorstw oraz korporacji, należy szczegółowo porównać koszty i możliwości serwera lokalnego z tym ulokowanym w chmurze.

Co warto uwzględnić w wyliczeniach?

Do oceny bieżących oraz prognozowanych wydatków, a także kosztów infrastruktury informatycznej, wykorzystuje się model TCO – całkowity koszt posiadania (ang. Total Cost of Ownership). Obejmuje on koszt zakupu, instalacji, użytkowania i utrzymania infrastruktury w przeciągu określonego okresu czasu. Najczęściej kalkulacja opiera się na porównaniu kosztów obecnej infrastruktury z modelem cloud computing.

Model TCO najczęściej sprawia przedsiębiorcom wiele problemów, gdyż nie uwzględniają oni w swoich wyliczeniach wszystkich czynników, które mają pośredni lub bezpośredni wpływ na ponoszone koszty bądź osiągane oszczędności. Dla przykładu koszt posiadania to tylko jeden z czynników wpływających na obliczenie kosztów całkowitych. Prócz liczby maszyn wirtualnych należy uwzględnić koszt utrzymania serwerów, prądu, przestrzeni etc.

Kalkulacja TCO serwera tradycyjnego

TCO jest kluczowym wskaźnikiem, który pozwala porównać koszty modelu chmurowego oraz on-premises. Szansa na obniżenie całkowitego kosztu posiadania jest podstawowym powodem przemawiającym za inwestycją w rozwiązania chmurowe.

Jak obliczyć TCO dla serwera firmowego? Pierwszym kosztem, który należy uwzględnić jest wartość serwera. Przykładowo wynosi on 30 000 zł. Ale to dopiero początek. Warto pamiętać, iż koszt zakupu wiąże się z kosztem kapitału, którego nie możemy już wykorzystać na inne inwestycje. Przy założeniu pięcioletniego okresu wykorzystywania, a także rocznej stopy oprocentowania w wysokości 5%, to rzeczywisty koszt zakupu serwera, po spłacie kapitału oraz odsetek, wynosi blisko 34 000 zł.

Kolejnymi istotnymi czynnikami są koszty związane z utrzymaniem specjalistów IT oraz wykorzystanie energii elektrycznej. Maszyny pracują 24 godziny na dobę, a dla przykładu zasilacz o mocy 750 watów pobiera około 18 kWh w ciągu doby. Przy średniej stawce można oszacować, że rocznie koszt prądu, wykorzystanego do prawidłowej pracy serwera wynosi 3300 zł.

Po dodaniu powyższych wyliczeń, wynika że serwer stacjonarny kosztuje już około 45 000 zł. Ale koszty są większe, gdyż należy dodać wartość amortyzacji, powierzchnię w centrum danych, zabezpieczenia, tworzenie kopii zapasowych. A w przypadku pełnej redundancji w centrum danych, koszty rosną podwójnie.

TCO serwera w chmurze

Przy serwerze w modelu chmurowym warto zwrócić uwagę, że płaci się jedynie za wykorzystane zasoby. Dodatkowo koszty utrzymania serwerów w chmurze mają tendencję spadkową. Co roku ceny usługi są niższe, więc można założyć, że po 5 latach użytkowania serwera w chmurze koszty mogą spaść nawet o 50% w porównaniu z dniem rozpoczęcia inwestycji.

Koszty to nie wszystko

Warto pamiętać, że koszty to nie główny czynnik decydujący o wyborze modelu infrastruktury. Dla wielu przedsiębiorstw znaczeniem kluczowym jest możliwość uproszczenia i przyśpieszenia procesów biznesowych. Cloud computing zapewnia lepszą wydajność poszczególnych pracowników, jak i całej organizacji.

Decydując się na serwer w chmurze nie można bazować jedynie na niższych kosztach utrzymania bądź braku inwestycji w infrastrukturę. Cloud computing daje znacznie więcej możliwości. Prawdziwe korzyści wynikające z chmury, opierają się z jednej strony z niższych kosztów połączonych z wyższą efektywnością. Analiza kosztów i korzyści jest indywidualna dla każdej organizacji. Przed wyborem modelu warto dokładnie przyjrzeć się wewnętrznym problemom firmy.

Korzyści pozafinansowe

Migracja do chmury Microsoft Azure najczęściej zalecana jest przedsiębiorstwom i instytucjom, których systemy narażone są na dynamiczne obciążenie. Na częste zmiany wynikające na przykład z okresowo wyższą sprzedażą produktów bądź usług. Chmura obliczeniowa umożliwia rozliczanie za realnie wykorzystane zasoby i pozwala ograniczyć koszty, przy zachowaniu wysokiej wydajności. Cloud computing jest rozwiązaniem, które spełnia oczekiwania klientów z różnych branż. Firm różnej wielkości.

Serwery tradycyjne ulokowane są w konkretnej lokalizacji. Najczęściej w siedzibie firmy bądź w wynajętej serwerowni. Problem z zakupem serwerów tego typu wiąże się z brakiem możliwości precyzyjnego oszacowania zapotrzebowania na zasoby. Jeśli zakupimy serwer zbyt mocny, wówczas zainwestowane pieniądze się nie zwrócą. Jeśli zaś zbyt mało wydajny, wówczas firma narażona zostanie na straty.

Microsoft Azure

Jedną z najpopularniejszych i najbardziej cenionych platform chmurowych jest Microsoft Azure. Jest to publiczna chmura obliczeniowa o nieograniczonej pojemności, oferowana przez firmę Microsoft. Chmura obliczeniowa Microsoft Azure dostępna jest w dwóch modelach – Platform as a Service – PaaS i Infrastructure as a Service – IaaS, czyli jako platforma i jako infrastruktura. Organizacje mogą skorzystać z opcji infrastruktury Microsoft Azure , która daje dużą swobodę personalizowania albo z gotowej platformy dającej dużą oszczędność czasu wynikającą z eliminacji potrzeby administrowania środowiskiem IT.

Podsumowując

Kalkulując koszty zgodnie z modelem TCO należy wziąć pod uwagę także wiele innych czynników. Nie tylko oszczędności związane z zakupem sprzętu oraz jego utrzymania. Rozwiązania chmurowe to lepsza dynamika dla firmy. Lepsze możliwości oraz szanse rozwoju. Nie wolno narażać organizacji na spowolnienie ze względu na niedotrzymania kroku nowym technologiom. A także konkurencji. Im dłużej firmy zwlekają z przejściem do chmury, tym ciężej będzie im nadrobić straty.

Źródło: www.chmuraMicrosoft.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top