microsoft logo 2015Grupa OLX należącą do globalnego koncernu Naspers to trzy największe w Polsce serwisy ogłoszeniowe: OLX, OTOMOTO, Otodom. Dziesiątki milionów użytkowników generują setki milionów wizyt i miliardy odsłon rocznie. Dodając do tego kilkadziesiąt różnorodnych źródeł danych, Cała grupa dysponuje gigantycznymi zasobami informacyjnymi. Architektura systemu Business Intelligence została oparta na chmurze publicznej Microsoft Azure.

 
 REKLAMA 
 Wdrażasz KSeF w firmie 
 
Decyzja była podyktowana przede wszystkim możliwościami chmury w zakresie wysokiej skalowalności, zapewniającej elastyczny dostęp do mocy obliczeniowej, możliwość tworzenia środowisk analitycznych oraz dostęp do rozwiązań klasy Big Data oraz machine learning.

Serwisy ogłoszeniowe Naspersa w Polsce generują ogromne ilości danych, ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych, wewnętrznych i zewnętrznych, czystych i zanieczyszczonych. Oprócz tego, do firmy nieprzerwanie spływają dane z platform operacyjnych i finansowych, z rynku, od partnerów, od operatorów płatności oraz z badań, które regularnie prowadzi firma. Dane te pochodzą łącznie z kilkudziesięciu źródeł i agregują się do kilkunastu terabajtów.

Firma zwróciła szczególną uwagę na konieczność stworzenia przyjaznego użytkownikom rozwiązania BI które pozwalałoby im na analizę skali i jakości ruchu w serwisach. Potrzebny był jeden system, który z jednej strony da pełny obraz sytuacji, a z drugiej pozwoli na dogłębną analizę wybranych wskaźników. „Zespół Business Intelligence odpowiada przede wszystkim za filtrowanie, agregowanie i udostępnianie danych. Oprócz tego, przetwarzamy dane na informacje o znaczeniu taktycznym, operacyjnym i strategicznym. Odpowiadamy również za nadanie tej informacji kontekstu biznesowego. Dzięki temu lepiej rozumiemy naszych użytkowników i możemy odpowiadać na ich potrzeby. Ta wiedza pozwala nam nieustannie rozwijać produkt i planować działania sprzedażowe i marketingowe – mówi Jakub Wojtakajtis, Head of Business Intelligence w Naspers Classifieds Europe.
DIY, czyli pełna demokracja w dostępie do danych

Podstawowym wyzwaniem projektu utworzenia nowego systemu BI było zebranie i zintegrowanie danych z wielu rozproszonych źródeł. Warunkiem wysokiej sprawności systemu była automatyzacja przetwarzania danych z różnych obszarów takich jak sprzedaż, marketing, finanse oraz produkt. W efekcie firma zapewniła swoim pracowników proste narzędzia do samodzielnej i skutecznej analizy.
Koncepcja self-service BI jest oparta na prostocie i polega na pełnej demokratyzacji danych, z których mogą korzystać pracownicy różnych obszarów funkcjonalnych – marketingu, sprzedaży, czy finansów. Jednak zbudowanie takiego środowiska już nie jest wcale takie proste – mówi Włodzimierz Bielski, Data Management Team Manager w ITMAGINATION, który odpowiadał za wsparcie Grupy OLX w projekcie utworzenia systemu BI.
Grupa OLX gromadzi w jednym miejscu całą wiedzę o biznesie, którą można wykorzystać i przeanalizować w dowolny sposób, zgodnie z określonymi wymaganiami pracowników. Przygotowanie wielowymiarowej analizy zajmuje dosłownie kilka minut i nie ma potrzeby angażowania do tego procesu analityków. Co więcej, rozwiązanie charakteryzuje wyjątkowy poziom szczegółowości danych składowych, sięgający aż do pojedynczych użytkowników i ich kliknięć. Unikatową cechą rozwiązania jest to, że każdy użytkownik sytemu BI może wykonać złożone raporty oparte na ogromnych zasobach danych.

W 3 miesiące do chmury

Projekt został zrealizowany w bardzo krótkim czasie. Techniczna weryfikacja technologii i zaproponowanie architektury rozwiązania trwały zaledwie miesiąc. Uruchomienie pełnej hurtowni danych w chmurze Azure z dedykowaną warstwą raportową trwało raptem trzy miesiące. W ostatnim etapie przygotowano pulpity menedżerskie i wdrożono self-service BI oraz Microsoft Power BI.
W e-commerce czas płynie kilkukrotnie szybciej niż w innych branżach. Konsumenci oczekują reakcji nawet nie w ciągu minut, ale sekund. Projekty, które zwykle zajmują miesiące, tutaj są realizowane w ciągu dni, najwyżej tygodni. Realizacja projektu w tak krótkim czasie była możliwa przede wszystkim, dzięki stworzeniu wyjątkowej kultury realizacji projektu wspólnie z ITMAGINATION – mówi Jakub Wojtakajtis.
Architektura systemu BI została oparta na chmurze publicznej Microsoft Azure. Decyzja była podyktowana przede wszystkim możliwościami chmury w zakresie skalowalności, rozumianej w kilku wymiarach. Z jednej strony, infrastruktura Azure pozwala zwielokrotnić moc obliczeniową w kilka minut dając narzędzia do prowadzenie złożonych symulacji i wielopoziomowych kalkulacji. Z drugiej zaś chmura umożliwia tworzenie dodatkowych środowisk analitycznych oraz zapewnia szereg nowe rozwiązań z obszaru Big Data i machine learning.
Nie moglibyśmy przeprowadzić tego projektu w żadnym innym środowisku, tylko w wysoce skalowalnej chmurze publicznej. Kluczową kwestią, która jest unikatowa na rynku i niedostępna u innych dostawców, to możliwość przejścia z modelu IaaS do PaaS. Dodatkowo Microsoft Azure zapewnia usługi takie jak Cortana Intelligence Suite. Bardzo obiecująco wygląda również wsparcie dla data science oraz machine learning. Atutem była również bardzo dobra integracja produktów Microsoft Excel, Windows oraz Azure – dodaje Jakub Wojtakajtis.
Źródło: www.microsoft.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top