Kokpity menedżerskie zdobywają rynek

Wielkie zbiory danych czytelne jak deska rozdzielcza dobrego auta – to efekt, jaki przynoszą firmom tzw. dashboardy (kokpity menedżerskie). Te interaktywne i dynamiczne raporty, przedstawiane w prostej graficznej formie, pozwalają sprawnie zarządzać informacją. A ta zmienia oblicze biznesu. Według Gartnera już do 2020 r. informacje gromadzone dzięki analizie danych przekształcą 80% procesów biznesowych i produktów . Tymczasem dashboardy umożliwiają za pomocą kilku kliknięć dostęp do danych, które w tradycyjnej formie zajmowałyby po kilka tysięcy stron dokumentów. To technologiczna busola, która pozwala odnaleźć się w zalewie informacji.





Firmy mają do dyspozycji coraz większe zbiory danych, ale muszą się też stale chronić przed ich zalewem. Duży wpływ ma na to internet oraz coraz lepszy dostęp do informacji przenoszonych przez komputery, telefony komórkowe i tablety. Według instytutu Vanson Bourne w ciągu najbliższych trzech lat aż 44% firm zamierza przetwarzać duże zbiory danych, a 82% respondentów potwierdza, że większość organizacji będzie analizować je w ciągu najbliższych 10 lat .

W tym samym czasie biznes musi odpowiadać na potrzebę uczynienia informacji bardziej zrozumiałymi i czytelnymi. Prosta i czytelna prezentacja – to dziś jedno z największych wyzwań biznesu. Badania wykazują, że 90% informacji transmitowanej do mózgu to jej część wizualna, przetwarzana przez umysł 60 000 razy szybciej niż tekst. W ciągu ostatnich kilkunastu lat sinusoida zarządzania danymi przeszła drogę od nieskomplikowanych narzędzi, przez rozbudowane systemy obsługi oprogramowania, aż po powrót do korzeni – czyli prezentację w prostej formie. Tyle, że tym razem intuicyjne i czytelne rozwiązania obejmują często terabajty danych pozyskiwane z wielu źródeł.
Przedsiębiorstwa, które inwestują w stały rozwój infrastruktury Big Data, wykorzystanie systemów Business Intelligence i skuteczną analitykę będą rozwijać się najszybciej. Na rynku stosunkowo mocno rozpowszechnione są proste systemy CRM czy ERP. To już jednak za mało, by realnie stawiać czoła ogromnym zasobom danych, którymi dysponuje biznes. Wielofunkcyjne, ale jednocześnie maksymalnie czytelne oprogramowanie wspierające zarządzanie firmą to jedyna dobra odpowiedź na to wyzwanie – komentuje Kinga Piecuch, Prezes Zarządu SAP Polska.
Biznesowe centrum dowodzenia

Kluczowym wsparciem w tym procesie mają być właśnie tzw. dashboardy. Z usystematyzowaniem ogromnej liczby danych częściowo radzą sobie dzisiaj co prawda systemy ERP czy CRM. Na poziomie menedżerskim wymagają one jednak zbyt dużego zaangażowania czasu. Na tym tle dashboardy wyrożniają się dużą funkcjonalnością. Zbierają dane z wielu źródeł (np. systemów zarządczych, serwisów społecznościowych, struktur raportowania) i wyświetlają je na jednym ekranie np. w formie interaktywnych tabel, wykresów czy animacji. Różnica między nimi, a systemami CRM i ERP jest w tym wypadku mniej więcej taka, jak między czytaniem zasianej gęstym tekstem akademickiej analizy, a dobrze przygotowanej infografiki.
Dashboardy są rozwiązaniem, które pozwala przede wszystkim szybciej podejmować decyzje w oparciu o dane. Interaktywne ekrany stanowią swoistą „migawkę” aktualnej sytuacji w firmie czy poszczególnych oddziałach. Przedstawiają wartości najważniejszych wskaźników, bez konieczności zagłębiania się w systemy analityczne. Przekonaliśmy się o tym przy współpracy z globalnym przedstawicielem branży chemicznej. Klient oczekiwał dashboardu atrakcyjnie prezentującego dane geograficzne w formie animowanej mapy-globusu. Dzięki temu kluczowe osoby w organizacji mogły się skoncentrować na wyciąganiu faktycznych wniosków, a nie na zbieraniu informacji czy przełączaniu się pomiędzy systemami – komentuje Jacek Kowalczyk, Analityk Internetowy w spółce MakoLab.
Mimo, że rozwiązania systemów dashboardowych są zazwyczaj tworzone w wersjach dedykowanych dla poszczególnych klientów i pod ich potrzeby, coraz częściej umożliwiają one także projektowanie nowych kokpitów na bieżąco – w zależności od aktualnych potrzeb menedżera.
Oprogramowanie SAP Crystal Dashboard Design, które opracowaliśmy, umożliwia szybką interpretację i wizualizację danych w czasie rzeczywistym. Dysponując informacjami z prostych narzędzi analitycznych czy zaawansowanych systemów takich, jak SAP HANA, menedżer może samodzielnie tworzyć dashboard dostosowany do jego obecnej potrzeby i wizualizować wiadomości, nad którymi aktualnie pracuje. Samoobsługa w zakresie narzędzi analitycznych wpływa kreatywnie na ludzi, skłania do poszukiwań i działania - opowiada Kinga Piecuch.
Obecnie dostarczenie odpowiedniej informacji właściwym osobom, w odpowiednim czasie, stanowi wyzwanie dla projektantów zintegrowanego oprogramowania.
Menadżerowie najwyższego szczebla potrzebują wybranych informacji, które pomogą w planowaniu zadań oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. Właściwe zaprojektowanie oraz prognoza konsekwencji kolejnych działań firmy nie jest łatwym zadaniem. Jednak w rękach sprawnego menadżera takie narzędzie analityczne staje się atutem, który stanowi o przewadze konkurencyjnej firmy – tłumaczy Kamil Sumara, szef zespołu ERP, Capgemini Polska.
Uprościć morze danych

kokpitymenadzerskie


Organizacje osiągają założone cele biznesowe, jeśli wielu ich pracowników ma dostęp do pełnej i wiarygodnej informacji np. wykorzystując przy tym własne komputery, urządzenia mobilne czy internet. Dlatego oprogramowanie wykorzystywane w firmach musi być coraz bardziej „inteligentne” - na biężąco aktualizowane o nowe funkcjonalności np. moduły umożliwiające przewidywanie zmian w przedsiębiorstwie, precyzyjne prognozy zysków, zapotrzebowanie na poszczególne środki czy też przewidywanie zachowań klientów. Luxoft, dostawca usług IT notowany na nowojorskiej giełdzie, tworzy tego typu dashboardy dla firm z branży finansowej.
Rozwijana przez nas platforma Luxoft Horizon dedykowana jest dla osób zajmujących stanowiska menedżerskie i wykorzystywana m.in. przez duże globalne banki inwestycyjne. W Luxoft Horizon dynamiczne raporty o poszczególnych oddziałach, operacjach finansowych i projektach umożliwiają za pomocą zaledwie pięciu kliknięć dostęp do danych, które odpowiadają objętością raportowi w formacie PDF zajmującemu ok. 5000 stron. W przypadku największego obsługiwanego przez nas globalnego klienta, z rozwiązania tego korzysta ponad 4000 osób z różnych departamentów na całym świecie – opowiada Marcin Jasiński, menedżer ds. marketingu w dziale Financial Services firmy Luxoft.
Finanse stanowią najszybciej rozwijającą się dziedzinę, w której wykorzystywane są funkcjonalności kokpitów menadżerskich. Wiedza o biznesie, rynku, klientach i konkurencji jest podstawą działania każdego banku czy funduszu inwestycyjnego. Co ciekawe, rozwiązania wykorzystywane przez menedżerów mają coraz większy wpływ na produkty tworzone dla klientów banków.
Instytucje z branży finansowej szukają rozwiązań, które zamiast podawania suchych danych przekształcają je w istotne dla klienta informacje, zwiększając w ten sposób wartość dostarczanych usług i umożliwiają im nowy etap rozwoju. Projekt dotyczący tego typu rozwiązań realizowaliśmy w Accenture – umożliwił on stworzenie nowatorskiej platformy dla klientów bankowości. Jeden z wiodących banków zaprosił nas do współpracy przy opracowaniu zupełnie nowej formy komunikacji z odbiorcą, budując od podstaw całkowicie innowacyjną i funkcjonalną platformę bankowości internetowej – opowiada Paweł Rybacki, Senior Manager w Accenture.
Projekt był realizowany na dużą skalę. Zaangażowanych w niego było 130 specjalistów i zespoły z kilku krajów, w tym specjaliści z Accenture Łódź Delivery Center.
Zgodnie z celem projektu dążyliśmy do opracowania najbardziej innowacyjnej platformy bankowości internetowej, ale też prostej i intuicyjnej w użyciu. Skupiliśmy się na mobilnym interfejsie użytkownika, zintegrowanych narzędziach do zarządzania osobistymi finansami, intuicyjnej nawigacji, połączeniu z mediami społecznościowymi oraz szeregu innych innowacyjnych funkcji, nie związanych z typową bankowością internetową – dodaje Witold Rogowski, Dyrektor Zarządzający, Accenture Delivery Center Poland.
Finanse stanowią jednak tylko jedną z branż, które korzystają z dashboardów. Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z nagromadzeniem różnych danych, pulpity dla menadżerów znajdują swoje biznesowe zastosowanie. Na przykład, HR-owcy dzięki przyjaznej użytkownikowi prezentacji danych, mogą identyfikować potrzeby rekrutacyjne firmy i ich wpływ na efektywność działań zespołów. Kokpity zarządzania ciekawie wykorzystywane są także w biznesie flotowym, gdzie informują o lokalizacji samochodów i sytuacjach kryzysowych wynikających z utrudnień na trasie przejazdu floty.
Rozbudowane systemy analizy danych pomagają nadzorować takie czynniki, jak: lokalizacja pojazdu, prędkość, przyspieszenie, spalanie paliwa, nagłe hamowanie, raptowne przyspieszenia oraz to, czy pasy są zapięte lub światła zapalone. Jednak nawet najlepiej zaprezentowane przez system dane muszą być także w odpowiedni sposób zinterpretowane. Dlatego coraz więcej firm, oprócz wykorzystania samych dashboardów, dzieli się swoim know-how w tym zakresie. W Cartrack pokazujemy np. jak wyciągać odpowiednie wnioski z przygotowywanych raportów, a przede wszystkim jakie mogą mieć one przełożenie na realny biznes naszego klienta – komentuje Kamil Jakacki, Dyrektor ds. Sprzedaży w Cartrack Polska.
Każda sekunda jest ważna

Jeff Bullas , autor książki „8 Key Steps to Blogging Mastery” stwierdził, że ludzie uwielbiają fakty, liczby i statystyki. Te same zbiory informacji mogą ich jednak przytłoczyć – przy coraz większej globalizacji biznesu. Według Gartnera już w 2020 r. informacje gromadzone dzięki analizie danych przekształcą 80% procesów biznesowych i produktów. Użytkownicy dashboardów stają dziś przed szansą, by stać na czele tych przekształceń – zyskując realne narzędzie w budowie pozycji konkurencyjnej w coraz bardziej skomplikowanym świecie biznesu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top